Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 62207 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem ska köra allt virke ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164222 Som ett svar eller närmast ett officellt ifrågasättande till , "offiiella skryt skota 500 nånting "

Jag tycker att denna fantastiska produktiva skotarförare ska skaffa länken som saknas .. just det !
En timmerbil ! , då är cirkeln sluten och lönsamheten skulle vara helt sjukt hög , timmerbilen skulle säkert köra 500 "nånting" / dag eller kanske tom / skift ..

Dessa ! "skrivbordsprodukter" kan vi slå ihjäl här och nu ! och många tror nog att dom kommer att bli förmögna efter dagmar ;) både åkare och entrepenörer ? kanske något bättre för det sistnämnda

Men det finns många fler med unika kunskaper vad det gäller transport av just rundvirke som börjar ge upp .. http://www.akeri.se/forum/ordet-ar-frit ... i-pa-vag-1



   TS
Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164224 Varför är ni kvar i branschen? Sälj bilarna och gör något annat.. :roll:

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Blivande snickare  
#164225 Ska man sälja måste nån köpa också...

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164226 De fortsätter att köra med förlust för att ingen vill köpa bilarna? Fin affärsidé!

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Blivande snickare  
#164227 Inte förlust kanske men det går jämt ut=0 pengar kvar :cry:

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164569 Även fast vissa gnäller över att dom inte har lönsamhet så fortsätter samma personer år ut år in med att köra virke. Byter till nya lastbilar med jämna intervaller i stället för att avveckla verksamheten om det var så dåligt som dom säger.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164588 Blir vad man gör det till. Säger som många andra sagt; vem tvingar er att vara kvar?

Antar att detta kommer reta upp allt och alla men det är ju sant.

Jag vet hur läget är, jag pratar med som i detta fallet, åkare varje vecka och det är returlass som gäller och är en stor del i det hela. Finns ju självklart många andra faktorer också det beror på såsom upphandlingar och kontraktbiten t.ex.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164785
kjugekarlsson skrev:Blir vad man gör det till. Säger som många andra sagt; vem tvingar er att vara kvar?

Antar att detta kommer reta upp allt och alla men det är ju sant.

Jag vet hur läget är, jag pratar med som i detta fallet, åkare varje vecka och det är returlass som gäller och är en stor del i det hela. Finns ju självklart många andra faktorer också det beror på såsom upphandlingar och kontraktbiten t.ex.


Så sant ! att : Många lär bli riktigt irriterade av att läsa detta , Absolut ! men vi har inte varit med och bidragit till denna "cirkus" , för vi slutade köra "externt" virke på uppdrag för flera år sedan . :wink:

(någon sade för länge länge sedan på ett Möte / hallstaberget att : färdskrivarkorten ! dom kan man kast"kasta ut genom sidorutan " )

då kan man börja undra om "alla bestick ligger i lådan" ?? .. Är det ingen som är intresserad av att tjäna pengar eller få betalt ?? , tydligen inte ..kör dygnet runt för lite och ingenting

man börja fundera hur de som har en ny bil ( 2011 ) och resonerar att dom ska köra 2 tolvtimmarsskift ? :ugeek:

Det är nåt stort fel ! vad det gäller priserna på trp , av rundvirke , tur att man avslutat detta :geek: det blir nog bra bara man får på en trave till ?, och en jävligt grym kran med avställare och 35m räckvidd så kommer lönsamheten ?

kanske vi får se de nya långa ekipagen plöja runt i leran ute på åkrarna och i knepiga lägen och knepiga vägar , kanske det går om vi släpper lite luft med CTI ,n för då drar det som satan :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem ska köra allt virke ?

Mäki  
#164800 Det är ingen skillnad hur mycket ni kan effektivisera transporterna när det sedan blir sänkt på taxorna vid nästa upphandling.
Det ända som kan förbättra lönsamheten är lyckade förhandlingar med uppdragsgivaren.
Ett aktiebolag kan aldrig tjäna tillräckligt så det är bara att sätta hårt mot hårt om det ska lyckas annars får ni dras med den lönsamheten ni har i dag.
Så är det i alla branscher inte bara i transport sektorn.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

axwell  
#164812 SCA har en lösning på gång, just nu bara några åkare från Estland.

http://st.nu/ekonomi/lokalt/1.4449742-s ... iforetagen

Läs även kommentarerna under!

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

r93  
#164819 Utlänska lastbilar slipper väl en hel del vägskatter & liknande?

Konkurens på lika vilkor någon?

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164872
axwell skrev:SCA har en lösning på gång, just nu bara några åkare från Estland.

http://st.nu/ekonomi/lokalt/1.4449742-s ... iforetagen

Läs även kommentarerna under!


Joh! nog är det nåt som är fel ! "Det är för många Hövdingar och för lite Indianer " :ugeek:

men NU ! med tidig vår , dåliga vägar osv kan det vara läge för ett riktigt krig , problemet är bara att estländarna, och övriga ickesvenska / svenska åkare kör ändå! och det finns ALLTID en "gook" som hoppar av / eller kanske hoppar tillbaka , för dom har inte råd att stå en enda felfri dag ... många av bilarna som är till salu på blocket ser man med fulla lass på E4n ..
... är det inte så ?

Och nu har t.e.x ett eller flera bolag bjudit in ännu mera "gooks" ? allt för att tjäna pengar och pressa maximalt !

Som sagt en jävla cirkus! och i ett gammalt krig kallades "prostituerade" för just "gooks" se länk.




(och "mangan" kan skriva när det finns något med mera innehåll :) annars är det lika bra att ge F-n )

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

norrskog  
#165527 http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 426286.ece Här kanske är lösningen på att få ekonomi för åkarna framöver

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

i skogen  
#165539 Om åkarna slutar upp att klaga och gnälla så förbaskat mycket över allt och alla.
Utan istället börjar samarbetar med varandra och tänka på hur de tillsammans ska kuna förändra åkerinäringen så det blir en framtidstro för dom.

Men när avensjuka de emellan samt att deras egna medlemsföreningar går bakom ryggen så kommer det aldrig att bli bättre, man ser ju hur de som bruka gnälla som mest fortsätter att köra med sänkta priser fast några försöker sätta ner foten och få till någon gemensam reaktion för att förändra situationen för dom alla.

det gör lite ont att behöva sägat :???: men många åkare har sig själva att skylla för att det är som det är nu. :shock:

Bland skogsentreprenörena är det ju också brister i sammanhållning, och förståelse för att det är endast med gemensamma krafter och att hålla ihop som det ger nog styrka att förändra, men det är inte fullt så dåligt sammarbete och avensjuka som hos åkerinäringen.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165552 Åkarna, skogsentreprenörerna, skogsägarna m.fl. bestå av personer med olika förutsättningar, erfarenheter, ålder, förmåga att uttrycka sig mm.
1 Bland dessa finns personer som vill förbättra med sin förmåga när förhållandena försämras. Det är en naturlig och nödvändig attityd för överlevnad och utveckling. Detta blir en viss idealitet som vissa personer får bära.
Men det finns också en kunskapspotensial och bundet kapital som vill räddas och behövs i näringen. Så tänker man när ett företag ex. har egna skördare i företaget.
Att som vissa käckt här föreslår att alla missbelåtna åkare bör avyttra sin verksamhet är väl "att kasta ut ungen med badvattnet"?
Man gör inte så i "fredstid". Men när det blir som i Nordafrika då vågar man livet för förändring.!!!!!
2 Andra personer väntar att någon annan skall göra något. Är oftast bromsklossar.
3 Det finns de som använde "utomparlamentariska" metoder via köra skift med sig själv eller göra upp med bolaget på ett bättre avtal. Genom detta sätt splittras egna gruppen och bolaget får ett tillfälligt övertag om motparten tappar fart denna förhandlingsomgång.
Kollegor som gör på detta sätt vill att vissa av de egna skall luras mycket så de själva kan bli en bricka i spelet som tar vinst. (Bland skogsägare är detta vanligt, när vissa förhandlar till sig helt andra priser än de som säljer till sin vanlige inköpare utan egentlig förhandling.

Så länge bolagen inte skäms för sitt överutnyttjande av allt svagare part och tycker att tredje part får ta del av konsekvenserna. (Ex. en trängd part gör något egentligen felaktigt och räknar med att det ändå är liten risk att det blir skadestånd eller att bolaget ställer upp och tystar skogsägaren som klagar.
- Detta är ett händelseförlopp som jag tycker ökar.
För många jobbar intill gränsen där juridiskt efterspel blir följden.

Låt oss få se en förändring där yrkesstolthet lönar sig. Parterna har råd till ett extra telefonsamtal för bästa besked.
Men då krävs sammanhållning, uppoffring tills förändring sker, ökad grad av ärlighet, större helhetssyn för nyttan för branschen.
-Spindeln vill något men får dra för stort lass. Ord om avundsjuka, dumhet etc. måste var jobbiga att höra.
- Hur många kollegor har stöttat i denna tråd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).