sön 19 feb 2012, 16:29#162106
Skulle vilja balansera intrycket lite, visst är Defendern en gammal konstruktion på gott och ont.
Väldigt lätt att skruva och underhålla själv, enkelt att beställa delar från England till priser som motsvarar Biltemas till Volvo 740. T.ex. en uppsättning skivor och klossar fram under 500kr, nya fjädrar och stötdämpare runt om för ca 1000kr.
1999-2006 har Td5 motorn vilken är en rikigt bra motor, nån toppackning kan väl gå efter 20kmil men i övrigt inget speciellt.
Väghållning och bromsar är helt OK om de är i skick, det är ju inga racerbilar precis.'
Rost, ja oftast är de ju lite buckliga och med rostiga skruvskallar från fabrik, men det dröjer länge innan det blir någon allvarlig rost, särskilt om man rostskyddar ramen ibland.
Att det ofta kommer in vatten och att den är kall på vintern (räkna in en webasto så är det problemet hanterat) är sant.
Som sagt, massor med attityd och bra dragbil, överlägsen på att ta sig fram i skogen också med stela spiralfjädrade axlar och raka karosslinjer med smidiga yttermått.
Oändliga möjligheter att bygga om och anpassa till sin egen smak och önskemål.
Själv har jag två st Discovery, där den äldre i princip är en defenderram med bekvämare kaross.
Hva 346xpg, Stihl ms201, Stihl 450fs, Hva 536 LiP4, CanAm 450 6x6, Valtra N103H5, KTS 7,5t, kubota 161-2