Logistik, Transport

Lätt "Pickup"

12 inlägg 6743 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lätt "Pickup"

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161907 Jo.... jag funderar lite på att införskaffa mig en Landrover Defender som "bruksbil/leksak". De olika benämningarna beror tydligen på vem som frågar.

Själv hoppas jag väl lite på "bruksbil".

Modellen jag funderar på är en 110:a i nån variant registrerad som lätt lastbil, och årsmodell sådär lagom början på 2000.

Har fått väldig olika och en del småroliga omdömen när jag frågat runt lite..... , typ ny motor behövs varje 3000 mil, eller de helfrälsta som säger att det bara går.....

Nåja, vad tror "skogsforumisterna" om en sån här bil då?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt "Pickup"

221  
#161922 En kompis och hans far hade varsin, faders bara krångla hela tiden medans sons bara gick. så de är nog olika till bil till bil. men skulle nog satsa på något annat. kan rekommendera amerikanskt :wink:

Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

Robertberg  
#161966 Är dom inte ganska trånga i hytten?

Toyota Hilux / Vw Taro (exakt samma bil) skulle jag spana efter, helst diesel. Outslitlig bil.

Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161983 Jo dom är nog lite trånga i hytten, men dom ser ju robusta ut..... gillar det på något vis. Sedan har jag bättre koll på amerikanarna och tex. toyotan än Landrovern, därför tänkte jag ta in lite mer input på dom här.

Är heller inte i "bilpanik" så det går väl lika bra utan om det är så, men ett krav om det ska handlas är diesel. Och det har ju både jänkarna och toyota men i alla fall.... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt "Pickup"

Kse  
#161990 Var lite sugen på en sån för några år sedan, gjorde lite efterforskningar på olika forum och hörde med dom som kört eller kör Defender och kom fram till följande.

*Dyra reservdelar
*Dålig kvalitet
*Dålig komfort
*Underdimensionerade bromsar
*Obefintlig ljudisolering
*Vattenläckage in i bilen
*Dålig väghållning
*Dålig värme på vintern, kör du diesel är den närmast obefintlig
*Svinvarm på sommaren
*Trång hytt (man sitter väldigt nära dörren)
*Hopplöst omodern
*Rostar (Galvanisk korrision)

Har dock 100%attityd och är svincool och jag vill fortfarande ha en.
Funkar nog säker bra till det ändamål den en gång i tiden var byggd för dvs hårt arbete i terrängen.
Dom jag pratat med som kört Defender och berättat om alla dåliga sidor älska sina bilar i alla fall.
Finns ju några här som kör Defender så du får säker lite förstahands information.

Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162100 Mjahaja....... det sammanfattar nog det hela :lol:

Lustigt att man fortfarande är lite sugen att fara och kolla på några =:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt "Pickup"

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162105 Provkör en fullsize jänkare en vecka och bestäm sen?

Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162106 Skulle vilja balansera intrycket lite, visst är Defendern en gammal konstruktion på gott och ont.
Väldigt lätt att skruva och underhålla själv, enkelt att beställa delar från England till priser som motsvarar Biltemas till Volvo 740. T.ex. en uppsättning skivor och klossar fram under 500kr, nya fjädrar och stötdämpare runt om för ca 1000kr.
1999-2006 har Td5 motorn vilken är en rikigt bra motor, nån toppackning kan väl gå efter 20kmil men i övrigt inget speciellt.
Väghållning och bromsar är helt OK om de är i skick, det är ju inga racerbilar precis.'
Rost, ja oftast är de ju lite buckliga och med rostiga skruvskallar från fabrik, men det dröjer länge innan det blir någon allvarlig rost, särskilt om man rostskyddar ramen ibland.

Att det ofta kommer in vatten och att den är kall på vintern (räkna in en webasto så är det problemet hanterat) är sant.

Som sagt, massor med attityd och bra dragbil, överlägsen på att ta sig fram i skogen också med stela spiralfjädrade axlar och raka karosslinjer med smidiga yttermått.

Oändliga möjligheter att bygga om och anpassa till sin egen smak och önskemål.

Själv har jag två st Discovery, där den äldre i princip är en defenderram med bekvämare kaross.

Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162114 Jag brukar möta ett snyggt fruntimmer som arbetspendlar rätt långt med en hög grön 110 SW året om, man kan ju bli kär för mindre...

Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162201 Jag har provkört jänkare..... :grin: Men nu har jag på något vis fastnat för dom här engelska fullbloden..... och ska inte ha varken toyota eller jänkare just nu %-( utan blir det ingen engelsk bil så klarar jag mig utan för tillfället :D Jag tycker det är lite gammal Ferguson över dom och jag menar bara en sån sak........

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

foton  
#162256 Som tidigare sagt köper man reservdelar från England är dom nästan gratis. Körde Discovery 26000 mil fungerade perfekt efter det.

Avatar Fallback

Re: Lätt "Pickup"

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162865 Mmm :sad: missade nog tillfället med landrovern....... nåja..... :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).