Logistik, Transport

Brännvedsleveranser

14 inlägg 5904 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brännvedsleveranser

Fredrik Reuter  
#35 Nu passar admin på att posta en fråga till er som eldar med ved:

Om ni inte har egen skog hur får ni er ved hemlevererad?
Det skulle vara lite roligt att veta, typ långved hemkörd på skogskärra med traktor eller kapat och kluvet med traktor eller vad?

Hoppas ni har tid att svara, det skulle vara intressant att veta hur det ser ut på olika ställen i Sverige :D



   TS
Avatar Fallback
Hansson  
#41 Jag har egen skog men har inget att ta hem den med. Jag får det hem kört med lastbil ca 2mil.
Man får försöka skaffa en traktor så man kan köra själv :)

/Andreas

Avatar Fallback
Kotte  
#50 Har ingen egen skog men har bekanta som är skogsägare. Jag får hem ett lass meterved på traktorsläp, sedan är det motorsåg och yxa som gäller. Använder veden mest till att finelda i braskaminen med, och ha som reserv om pelletspannan skulle krångla, den går att elda med ved i nödfall.

Avatar Fallback
sveno  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54 Jag får min långved levererad av en gubbe som kommer med timmerbil. Han brukar vilja ha några hundringar för frakten. Veden vaskar han fram så det är rätt bekvämt. Jag slipper ringa på annonser och dividera huruvida säljaren har mätt veden rätt. Hittills har det varit finfin björkved och mängden stämmer bra.

Förresten, det är ren underhållning att se när han lyfter av veden och trixar in den på min något trånga uppläggningsplats. :D Jeddrar vad fort det går. Snyggt upplagt blir det också. Det är en fröjd att se en erfaren och skicklig yrkesman jobba (oavsett vilken bransch det är).

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2105 i våran sommarstuga så äger vi inte direkt någon skogsmark, det finns en del träd men inga som vi planerat att fälla, men vi brukar ringa dom som äger skogen om ett träd har blåst omkull om vi får ta det, så det blir ju å kvista, och göra knubbar utav det, och iom att vi inte har el så äre yxa som gäller, nu behöver vi dock inte såga nån ved på kanske 10år?, vi har ett rejält lager med klyven ved, och ett lager med osågad oklyven ved också, men min morbror som bor på landet som har värmepump+vedeldning som värme, han har en som han känner där på landet som jobbat i skogen hela livet som får fälla, sen kvistar min morbror å kapar upp i timmerstockar och lastar det med wire grip, bakmonterad på traktorn och lägger det på timmerkärra, traktorn är en fordson/ford super major tror ja den heter, en blå med hytt äldre modell, så där kommer jag vara med en del när jag gått kursen på skolan i motorsågning

Avatar Fallback

Re: Brännvedsleveranser

nexon  
#43374 visserligen en gammal tråd men det hindrar inte mig. jag har igen egen skog utan fixar och trixar i grannens. Vi kör varannan vagn till honom och den andra till mig. Han har traktor med skogsvagn, som jag lärt mig köra. Men skall vi rakt ut i skogen får han döna ut. Så kör jag inte sönder ngt. Håller mig till att köra på fälten och på skogsvägarna. Jag kör ut en del med 4 hjuling och timmervagn. Det jag skall ha hem tar jag med hans traktor. Jag sågar och fäller och står för den driften, traktor driften står han för. Får jag ut för mycket ur skogen så är det ok för mig att sälja det som är mitt..

Användarvisningsbild

Re: Brännvedsleveranser

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43377 Från 80 till -94 högg vi upp veden vid skogsskiftet o körde med traktor o spannmålskärra ca 4,5 mil. Blev några vändor varje år. När jag skulle börja elda i eget hus -94 räknade vi lite på det o kom snart fram till att det var både dyrt o sen tar det ju tid. Lejde en timmerbil som kör åt oss än idag. Tror han tog 1500 sist för fullt lass 4,5 mil.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Brännvedsleveranser

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43457
Magnus M skrev:Från 80 till -94 högg vi upp veden vid skogsskiftet o körde med traktor o spannmålskärra ca 4,5 mil. Blev några vändor varje år. När jag skulle börja elda i eget hus -94 räknade vi lite på det o kom snart fram till att det var både dyrt o sen tar det ju tid. Lejde en timmerbil som kör åt oss än idag. Tror han tog 1500 sist för fullt lass 4,5 mil.

Magnus M



Var det sammanlagt 4,5 mil dit och hem med timmerbilen, så byt åkare.

Användarvisningsbild

Re: Brännvedsleveranser

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43459 4,5 mil från upplag till mitt hus. Avlastning på 2 ställen varav det ena måste släpet av för att komma intill samt lägga över lite från släpet på bilen. Han bor 2 mil från upplaget lite åt fel håll. Tycker det är helt ok. Hans resa om han utgår hemifrån blir 9,5 mil varav 4,5 med lass. Har kollat med en annan en gång men han vägrade o lasta av på mer än ett ställe.

Hehe,sist han körde åt mig så ringde farsan från skogen att han var där o lastade vid 8snåret så jag tänkte han kommer nog framåt 9-halv10. När klockan blitt halvtolv :surp: kom han o jag frågade vad som hänt! Först hade han mött en annan lastbil med släp på smalaste stället på resan, tog en bra stund innan dom krånglat sig förbi varann. Sen hade polisen stoppat honom i en kontroll, polisen frågade glatt: Jasså du är ute o kör på lördafförmiddan? varpå han svarade: Ja du vet dom där jädra vedeldarna ska ju ha sitt! varpå polisen blev tvärtyst o fortsatte sina bestyr. "Han eldade nog med ved han me" sa han till mig o skrattade :grin: .

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Brännvedsleveranser

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45694 har inte heller någon egen skog...

men ved "får" jag gratis, i fall jag tar den på rot i skogen, kör med min gammla ih 275b med skogssläp på , lyckats få på ca 8kubik som mest, 3km till skogen, "tyvärr" har de väl spritt sig att jag skogar billigt så fler på kö.... Sågar med motorsåg i skogen lastar för hand , klyver med min gammal kisa ved combi från -85 kapar och klyver väl ca 50-100kubik om året...

Avatar Fallback

Re: Brännvedsleveranser

Skogsmullle  
#45827 hugger och kör allt manuellt!!

har inte mer an 2 siffrigt med ha så det går perfekt att hugga och köra allt manuellt..

veden kör jag hem med egen trakor med spel och en boggitimmerkärra..
kapar och klyver men en kap och klyv :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Brännvedsleveranser

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47697 Lånar timmerbil från gamla jobbet eller ber dom gamla kollegorna köra till mig :)

Avatar Fallback

Re: Brännvedsleveranser

skog+ terri  
#65373 hej ja ledje en timmerbil från byn som kör åt mig körde en bil för 1500 o de blev 8 mil totalt så de var billigt tycker ja annars så kör ja all min ved me terrin så i bland blir de ganska långt men de får bra

Avatar Fallback

Re: Brännvedsleveranser

__JoCCe__  
#69647 Vi köper fin björkved 3m av en skogsägare och får hem de med virkesbil. Bara bilen då. Annars blir de dyrt :P
Sen hugger vi upp de med en vedprocessor som tar en 3-4 timmer som förr tatt flera månader att hugga upp... Tror allt går på en 1500-2000spänn i slutändan :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).