Logistik, Transport

Arbetsplanering ATV griplastarvagn

3 inlägg 3745 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Arbetsplanering ATV griplastarvagn

mbss  
#160791 Hejsan
Har precis köpt en griplastarvagn till fyrhjulingen, kran 3.2 meter och 20 meter vajer i vinschen.. Jag funderar lite på hur man bäst lägger upp arbetsplaneringen efter fällningen, jag har ingen direkt erfarenhet av det..

Hur brukar ni göra? Brossla stammarna i mindre högar och åka runt med fyrhjulingen/vagnen och lyfta upp dem direkt med kranen om det är möjligt med tanke på terräng o.s.v.?

Göra stickvägar, brossla, dra in högarna med vinschen och sedan lytfta på vagnen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsplanering ATV griplastarvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160798
mbss skrev:
Göra stickvägar, brossla, dra in högarna med vinschen och sedan lytfta på vagnen?


Ungefär så, skillnaden för mig är att jag numera brosslar fram till "stickvägen". Brukar hugga cirka 10 kubik före jag kör ut. Gör en huvudväg som jag lägger lite mer energi på. Sen försöker jag brossla fram i högar till den. Där det är för tungt så vinschar jag, har köpt en pulka bara för det, men det spar vinschen och dig själv...
Väldigt sällan numera att jag, som i början, "kör runt" och plockar. Det tar längre tid och krånglar mer än att dra fram det manuellt till stickvägen.
(Stickväg för mig är detsamma som storpojkarna kallar basväg. Letar mig fram ungefär mitt i avdelningen, men nu ska man veta att jag har smala avdelningar - Dalarna.....)

Avatar Fallback

Re: Arbetsplanering ATV griplastarvagn

skogsbonne  
#163523 Jag brukar lägga det i högar efter en möjlig väg i skogen som jag bara åker och plockar det på kärran eller så vinschar jag ut stockarna om jag inte kan backa dit.
Jag gör en väg och sen när jag har huggit så backar jag in på möjliga vägar så slipper jag dra ut det så långt :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).