Logistik, Transport

Flisa ner trädgårdsavfall?

11 inlägg 7322 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisa ner trädgårdsavfall?

erikstodene  
#160548 Hej!!!

Till sommaren hade jag tänkt att röja rejält på trädgården. Tidigare har jag beställt hem en container och fyllt, men känner att det blir mycket mer än så iår. Det är några stora fruktträd, ett tiotal granar, 90mX3m häck och ett gäng 5 meters buskar. Några gånger längs skogsvägar har jag sett lastväxlare eller liknande som stått och flisat timmer direkt på flaket. Det slog mig att det kunde funka skitbra för mig!

Frågor:
Kan man flisa ner trädgårdsavfallet med en sådan bil?

Säljes fliset eller kastas det? (går man plus eller minus?)

Vart får man tag i en sån bil med chaufför i Karlstad?

Ha de bra -Erik



   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

skogshasse  
#160558 ska du leja och räknar bara kronor och öre då kommer det att kosta alltså minus

Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

erikstodene  
#160580 Avfallet ska ju ändå bort, så det gör inget att det kostar. Men ja kan ju tänka mig att det har ett visst värde...

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

Brickan  
#160588
erikstodene skrev: ... Det är några stora fruktträd, ...


Har du ingen hobbysnickare/slöjdare i närheten? Fruktträ är fint virke som man inte får tag i på annat sätt än ur folks trädgårdar. Även mindre bitar som normalt skulle kallas skräp kan sättas i en svarv och bli nåt fint. Karlstad är lite långt att åka, annars hade jag gärna tagit hand om allt fruktträ grövre än säg 10 cm diameter x 20 cm längd.

/L

Användarvisningsbild

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

matte57128  
#160601 Kan du lägga det i hög så att man kommer åt det från bilväg med timmer(grot)bil?
I så fall är det inga problem att gå plus på kalaset, särskilt inte om det blir lite mängder av det. PMa mig så kan jag förmedla en uppköpare.

Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

skogshasse  
#160605
matte57128 skrev:Kan du lägga det i hög så att man kommer åt det från bilväg med timmer(grot)bil?
I så fall är det inga problem att gå plus på kalaset, särskilt inte om det blir lite mängder av det. PMa mig så kan jag förmedla en uppköpare.

hej på er detta kanske funkar hos er men inte i 08 området går det inte jag erbjöd en aktör att få hämta i området jag erbjöd mig att lasta 3 st contianer fulla men jag skulle få betala fantasisummer ändå så jag elda ris och vek ved i ett dygn och problemet var borta

Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

Blivande snickare  
#160607 Sälj fruktträdena till nåt snickeri. Bättre betalt än flis. Annars till lokala skolans slöjdlärare men då får du ju ge dem till skänks.

Vilka träd sorter har du?

Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

erikstodene  
#160693 Det är äpple och körsbär. Jag skulle ju kunna såga upp allting och elda själv eller sälja till snickare. Men tanken är att det ska gå fort och lätt i den här operationen, jag vill egentligen bara bli av med skiten och inte ha liggandes hemma.

Tack för alla svar!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

erikstodene  
#178939 Om snickare i Karlstad är intresserade av körsbär och äpple kommer det vara till salu v. 29.
Om någon med en grotbil (eller vad de heter) vill ha jobb i Karlstad v. 29 kommer det att finnas.

/Erik, Karlstad

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

erikstodene  
#197816 Så har det gått ½ halvår då, huvva!!!

Riset va ju inga problem att bli av med, kom en latbil å knycklade ihop skiten. Räknade på ca 80 kbm som det låg, blev inte alls lika mycket efter lastbilen va klar med det, hehe.
Fruktträden däremot är en annan historia. Har legat på blocket några månade och bara en har hört av sig, hon undrade om det va bra till papegojjor.....? öööö...... sa jag. Hursomhelst så får det väl gå till kaminen nästa vinter då....

Ha det -Erik

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisa ner trädgårdsavfall?

Blivande snickare  
#197848 Trevligt att du gav det ett försök åtminståne! :grin:

Elda försiktigt, frukträd e hårt å ger en jäkla värme!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).