Logistik, Transport

fyrhjuling, bro, dike, vagn

22 inlägg 18248 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

halvproffs  
#152158 Mangan, du ska täcka över dom med bef. massor så syns dom ej. :geek:

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152164 Jag bygger mina broar med det som finns i skogen, den som jag fick bygga om senast den håll i 4 år i varje fall, till och med för traktorn. Byggd med massaved dimensioner.
Den "stora" bron över vägdiket har jag byggt med en blandning av överblivit landgångsvirke och stock. Har hållit i 5 år nu och bär hur bra som helst. Bygger man dem tillräckligt höga så blir det ju inget vattenhinder och då finns det väl inget skäl att ta bort dem? De är om inte annat trevliga att sitta på en solig vårmorgon när bäcken porlar. Har mitt stora bygge kvar, har gått och dragit på det i flera år nu. En bro över min huvudbäck, där måste jag lägga grova stockar längsmed först för att få ett ordentligt brofäste. Återkommer med lite bilder kring det bygget, som ska ske i vår. Extra svårt i och med att skotaren körde sönder bäcken så det blev nästa en damm där så det är brett.

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152177 Om du har bilder någonstans på dina småbroar, så vill jag gärna se dem!

Användarvisningsbild

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152189
Mangan skrev:Om du har bilder någonstans på dina småbroar, så vill jag gärna se dem!


"mangan", har lite dåligt med bilder som visar bra, men har lagt in några länkar som visar både vägbygge och bro. Den stora bron har jag inga bilder på av någon anledning men kan fixa det.
Men som sagt, gripskopan har jag haft väldig nytta av när det gäller väg/bro. Fast visst skulle det gå med spade och korp också!

blog/Uvskogen/basv%C3%A4gen-igen_b-1869.html
blog/Uvskogen/v%C3%A4gbygge-etapp-1-klar_b-1917.html
blog/Uvskogen/basv%C3%A4gen-forts%C3%A4ttning_b-1987.html
blog/Uvskogen/kavelbro-och-sm%C3%A5ttingarna-lever_b-2870.html
blog/Uvskogen/bro-bro-breja_b-3900.html

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Skogshuggaren83  
#152201 Är det bara 4-hjulingen med kärra som skall över och diket inte är för bred så kan man ta påkörningsramper från biltrailer av alu.
Lätta att transportera och lägga ut samt de håller för rätt bra vikt.
Och så finns de i olika längd å bredd.

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Blivande snickare  
#153159 Hej du Mangan. Virket var spill från renoverigen och spiken var på apecial i Rautia. Bron är gjord för liten ffyrhjuling och har hållit kom dessutom fram till att jag ljugit för er, bron har två somrar på nacken.
Bilder...naah :oops: ..vi får se

Avatar Fallback

Re: fyrhjuling, bro, dike, vagn

Piraboin  
#583379 det beror på hur lång måste den vara som max om det är max vikt på ca 3 t sån kan man göra två ramper som är vikbara i mitten med gångjärn av vinkel järn liknade de ramper man använder för att lasta gräsklippare och fyrhjulingar på släp
https://www.maskinshop.se/shop/product/ ... 2000kg?tm=
typ den här

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).