Logistik, Transport

traktorbasväg

14 inlägg 6964 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

traktorbasväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145511 Jag har funderingar om jag ska rusta traktorbasvägen så att den får jämnare köryta och bättre bärighet, det gäller en 500 m lång sträcka.

Syftet är att bli mindre beroende av väderförhållande vid terrängtransport av virke samt att kunna utföra skogsvårdsåtgärderna effektivare eftersom man slipper bära utrustning längre sträckor.

Är det nåt man kan räkna hem på sikt, hur brukar ni tänka?



   TS
Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

mashun02  
#145522 Det bär sig alltid att bygga bättre infrastruktur.

Bara det att snabbt kunna komma ut med röjsågen gör att man kan ta en timme röjning.

Även att det finns bra vägar att åka ut med virket.

Sen vägkvaliteten bör styras av trakterna innanför. Är det vinterposter bygg en väg som är för vi vintertransporter av virket men som går att köra bil på på sommar och höst.

Användarvisningsbild

Re: traktorbasväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145527 Det finns inga slutavverkningar kvar på detta skifte men det är dags att gallra och röja. Skiftet korsas av gamla "riks 13" i öster, är 300 m brett, har 1500 m till västra rågången. Marken är väldränerad och har bra bärighet men några blöthål finns.

Tillgängligheten ökar, "att snabbt kunna komma ut med sågen" som mashun2 säger, gör ju att man kommer att lägga fler timmar med sågen igång istället för att kånka såg och bränsle, det är ett bra argument! Idag har jag inte röjt de delar som ligger längst in eftersom andra avdelningar med bättre tillgänglighet gått före.

Projektet innehåller en vägtruma vid riks 13 sedan grovplanering av terassyta samt avjämning av köryta med grus. Det behövs nog inga sidodiken eftersom marken är dränerad. Om jag räknar på 20 cm gruslager så blir det ca 300 m3 vid 3 m vägbredd, Vad tror ni, räcker det? Vad kan detta kosta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: traktorbasväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145534 Nog argument för att skaffa egen grävmaskin?

Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

macke  
#145539 Låter som att du ska göra i ordning vägen
Gör i ordningen den grovt typ grovplanering först då ser du lite mer hur mycket grus det går åt är det så bra botten som du säger så behövs det kanske bara lite grann på många sträckor.Lite värre att räkna hem en grävmaskin för detta jobbet om nu basvägen inte är jättedålig. Har du en bra traktor så går det att göra det mesta själv.Alt 2 om den är lite sämre (vägen alltså).Lej in en grävare det går fort att räta till en väg och syna sen vägen och grusa själv om du har möjlighet.

Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145611 Gäller det bara att rätta till vägen så får du väldigt mycket gjort för väldigt lite pengar med en inlejd grävare. Ska du ha på grus så börjar det att kosta. Olika mycket beroende på hur långt du har till grusgropen.

Användarvisningsbild

Re: traktorbasväg

Kse  
#145612 Att ha bra vägar in i skiftet är alltid en bra investering. Tar du in en proffsgrävare så fixar dom det på ett kick. Eller så ser du det gyllene tillfället att köpa egen maskin :grin:

Användarvisningsbild

Re: traktorbasväg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145615 Ja, Skogsola, ju mer jag tänker på det så inser jag att det är så man ska gära. Ska snitsla ut väglinjen och ta dit en grävmaskinist. Vill göra så lite åverkan på marken som möjligt eftersom det första baståndet som ska korsas är fin 30 årig tallplantering, T22.

Ambitionen är inte att bygga en skgsbilväg utan enklare väg för personbil och traktor. Man borde ju komma långt med att nyttja befintlligt material. Ska försöka hålla nere bredden på skogsgatan så långt det går, 6 m kanske. Man kan ju göra som macke säger; 1) grovbrytning samt 2) grusutläggning där det behövs.

Bra tips! Vet inte vad grävmaskinerna kostar, hur långt kommer man för 10 000 kr vid en grovbrytning, vad tror ni? Om det nu går att få till terass med befintlgt material så torde det endast vara tätning/avjämning av ytan som man behöver grus till då går det ju betydligt mindre volym, kanske 15 m3/100 m vid 5 cm tjocklek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: traktorbasväg

Mäki  
#145617 Det löns att ta en titt på om den maskinist du lejer har gjort liknande arbeten och hur det resultatet blev. Kan vara stor skillnad.
Vi har en basväg byggd på det viset ca.1km lång men vi har inte grusat.
Sommartid kör jag halva sträckan med pickuppen och vintertid har vi haft upp stockbilar med släp hela vägen :smile:

Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

ulfgustav  
#145618 Hej
Gjorde för några år sedan drivningsväg/skogsväg, tog dit grävare som anlade vägen ca 1 km på ca 30 timmar, då fick han bryta stubbar och använda befintligt material trots rätt dåligt material blev det inte behov av något grus lade själv ner 3 st trummor, det fixade jag med skopinsats till kranen på griplastarvagnen. vägen kostade mindre än 20000 förutom det egna jobbet med att lägga trummorna. Trummorna var begagnade och kostade en "bulle"

Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

boksson  
#145623 Kan bara hålla med, bra vägar underlättar skogskötseln betydligt.
Jag hyrde in en 23 tonns grävare i sommras för göra om "hjulspår" till traktorvägar samt byta några trasiga och underdimensionerade trummor på andra ställen. Blev kanon, nu ska bara vägen "sätta" sig fram till våren, sen får man se var det behövs extra bärlager. Alltid är det något ställe på vägen det sjunker ihop på och som man behöver rätta till efteråt.
Kan bara rekommendera att du lägger en vägtrumma med ordentlig dimmesion redan från början, även om det blir lite dyrare.

Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145626 Skillnaden mellan en "personbilsväg" och en riktig drivningsväg som går att använda åtminstone vintertid är inte så stor. Egentligen bara vändplanen. Den merkostnaden betalar sig fort.

Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

mashun02  
#145634 Vet att här räknar de på ca 95 kr metern för riktig väg och ca 65 för gro bruten väg.

Avatar Fallback

Re: traktorbasväg

alias  
#147929 Hmmm...

Vill minnas att det finns skattemässiga fördelar med att endast grovbryta en väg fram till en gallring eller slutavverkning och sedan vänta något år med att rusta upp den (lägga på slitlager och jämna till).

Om jag minns rätt:

Grovbruten väg motiveras med den förestående avverkningen = direkt avdragsgill

Skogsbilväg anses vara till för fastighetens långsiktiga behov = ska skrivas av med 10 % om året

Inte detta tråden handlade om men det kan vara värt att tänka på ändå.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).