Logistik, Transport

Andras skogsvägar

22 inlägg 19091 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Andras skogsvägar

isteskog  
#297173 Jag är också ensamägare till en skogsbilväg av lite sämre standard. När någon rågranne vill utnyttja vägen ställer jag som krav att det körs på endera torr eller tjälat väglag, annars får det vara. Ev snöplogning står avverkaren för och städning av avlägg. Jag tar bara 5 kr/m3f i "trafikavgift", kanske för billigt, men har jag bestämmanderätten när det ska avverkas så är jag nöjd med den summan.

Avatar Fallback

Re: Andras skogsvägar

freefox  
#297367 Fick ett bra svar muntligt av en vän:
Prata om saken. Vad är alternativkostnaden? Dela på den. Det ger en vinn-vinn-situation.

Om man kopplar det till andra uppgifter om att skotning kostar 3 kr mer per m3fub och 100m, så förstår jag vart 15 kr per m3fub och km kommer från. (Kan det vara så att mashun01 och Skogsola helt enkelt pratade olika avstånd tidigare i denna tråd?)

@isteskog: Vad rör det sig om i väglängd? Och "sämre standard": kan de köra med bil och släp när det är tjänligt? Jag rustade min väg till geometrisk standard 4C. Då följer vägen de mått som skogforsk rekommenderar.
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/vagar/Skogsbilvagar-och-andra-enskilda-vagar/Olika-typer-av-skogsbilvagar/Skogliga-vagklasser/

Avatar Fallback

Re: Andras skogsvägar

isteskog  
#297375 Vägen tål transporter med bil och släp. Väglängd med stickvägar drygt 4 km. Har nu under två säsonger grusat upp den med 0.60 och 0.80 iaf på 3 km av väglängden. :smile:

Avatar Fallback

Re: Andras skogsvägar

freefox  
#297376 Då tycker jag 5kr/m3f låter lågt. Men det finns ju alltid andra värden också, som bra relationer, att de verkligen rättar till efter sig, etc.
Mycket tack för ditt svar, isteskog.

Avatar Fallback

Re: Andras skogsvägar

isteskog  
#297378 Häruppe är det en vanlig summa för vägtrafikavgift. Sitter med i två vägföreningar som har mellan 3-7 kr/m3f i trafikavgift.

Avatar Fallback

Re: Andras skogsvägar

jannee  
#297380 Återställ vägen till samma skick som den var INNAN du nyttjar den har alltid varit mina krav.
Detta har med åren blivit en helt perfekt skogsbilväg som mina rågrannar numera utnyttjar till och från. Vägen skrapas och spårgrusas mer eller mindre alltid på deras bekostnad. De får m.a.o. nyttja den som den vore deras egen.
Virke och även grot ligger då och då intill min skogsbilväg men va f*n lite kan man ändå bjuda på - grannsämjan är guld värd.

Avatar Fallback

Re: Andras skogsvägar

freefox  
#297392 Det är bra med grannar som inser att de vinner på att kosta på vägen också.
Förra gången bjöd jag. Min erfarenhet (av samme rågranne) är att jag fick ringa bolaget han nyttjat för att få dem att sätta upp ett nerrivet elsängsel. De tog hand om det mesta av det kvarglömda riset också. Resten fick jag städa själv.
Denna gång lutar jag därför åt att försöka komma överens om en rimlig trafikavgift.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).