Logistik, Transport

Andras skogsvägar

22 inlägg 20701 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Andras skogsvägar

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142325Har ett litet skifte mitt i skogen.. För att nå dit har man behövt köra en traktorväg som gått över två andra skogsägares skogsskiften. Men har aldrig behövt det då jag köpte det för två år sedan.
De två skogsägarna har nu själva låtit bygga en riktig skogsbilväg som jag måste utnyttja ca 300m, sedan gamla traktorvägen kanske 200 m.

Hur ska man tänka när det gäller ersättning till dem? Finns det något standardpris? Den ena ägaren har även skog bakom mitt lilla skifte och kör själv rakt över det och skördaren fick plocka ner några av mina träd för att komma fram där. Brukar man få köra gratis på traktorvägar i skogen? Att jag ska betala för skogsbilvägen förstår jag men tar gärna emot tips om nivåer innan kontakt tages med ägarna.

TS

Re: Andras skogsvägar

mashun02  
#142332Kanske
1 Den kör sönder repar
2 tjälad vägkropp ca 1,5kr/m3.
3 otjälad vägkropp 3 kr/m3

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142336Om du måste betala för vägen, skall inte köra gratis (och ta ner träd) på din väg heller. Ni bör nog komma överens om hela sträckan som ni alla kör på annans mark samtidigt.

woodstar  
#142378Hej Sibiria.

Det bästa för dig tycker jag är att gå med i vägen som dina rågrannar har byggt.

För att få en rättviskostnadasfördelning kan man ta hjälp av lantmäteriet, men det kostar enorma summor i förhållande till arbetet som de lägger ner, dessutom har det ofta här i trakten blivit fel i deras beräkningar.

Så räkna ut själva istället. Sammordnaren för enskildavägar hos Trafikverket i din region kan hjälpa till med parametrar för de olika typerna av väganvändare t.ex skogsmark, åker och sommarstugor.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
mashun02 skrev:Kanske
1 Den kör sönder repar
2 tjälad vägkropp ca 1,5kr/m3.
3 otjälad vägkropp 3 kr/m3

Det där lät verkligen billigt! 15 kr/m3fub är vanligt här. Bäst om siberia försöker att gå med i vägen. Kan spara in mycket tjafs i framtiden.

Användarvisningsbild

Kse  
#14239015 rk /m3fub låter som rena rånet!
Vet nån vägförening som börjat ta ut sånna priser men då vill inte bolagen köpa skog efter dessa vägar.
mashun02:s sifror låter mer rimligt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Kse skrev:15 rk /m3fub låter som rena rånet!
Vet nån vägförening som börjat ta ut sånna priser men då vill inte bolagen köpa skog efter dessa vägar.

Runt 15 kr fub skulle jag säga med.

woodstar  
Kse skrev:15 rk /m3fub låter som rena rånet!

Just därför är det anledning att begrunda möjligheten att få vara med i vägar som passerer en skiften. Priserna ligger runt 15 kr/m3fub. :surp:

brassel  
#142565Måste väll också börja skriva nått o inte bara läsa!

Om jag inte förstått fel så gäller sk "delägarförvaltning" enligt servitutsreglrerna i Jordabalken tills annat finns(dvs ev Gemensamhetsanläggning/väg enl tex Anläggningslagen)

Eller som Wikipedia säger:
"Om ägaren till den härskande fastigheten allvarligt överskridit servitutsrätten och han inte vidtar rättelse, har den tjänande fastighetens ägare rätt att häva servitutet och att erhålla ersättning för skada, om försummelsen icke är av ringa betydelse.[12]
12.^ https://lagen.nu/1970:994#K14P8"

Så där jag belastas med slarviga överkorsande markägare brukar jag begära "rättelse" enl JB o där jag vill ha Samfällighet "hota" med att driva igenom ett beslut om "Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter" om de inte återställer.

Dock inte alltid självklart vad som på längre sikt är bäst!
En sönderkörd väg kan ju vara bra ibland med, jämfört med att ha en "dyr" förening som man inte kan påverka allt själv i.

Användarvisningsbild

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142630Nu är det skiftet ett slags bihang, det sitter ihop med ett helt annat skifte flera km bort men har samma fastighetsbeteckning och skiftet ifråga är på bara 1 ha, varav hälften är någon slags röjningsskog och resten ska slutavverkas. Summa summarium blir det inte alltför många kubik som ska fram men jag måste lösa frågan i vart fall.
Sälja hela lilla skiftet vore väl det mest praktiska men jag gillar känslan där uppe, vibrationerna är fina.
Att köpa in sig vore väl tänkbart, men då åker jag på vägunderhåll i evigheter också. Så som det ser ut nu blir det x tiotals m3 i slutavverkningen och gallringen, sedan inget annat än vedplock de närmsta 40 åren.

TS
Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142631Kanske går att lösa med något enklare "arrende/samutnyttjandeavtal" om behoven är så små som du säger. Håller med ovan om att föröska undvika LM, blir bara en massa pengar för väldigt lite jobb. Men ett avtal på papper är nog bra om du siktar på sisådär 40-års nyttjande. För övrigt, är vibbarna fina ska du inte sälja, såna ska inte underskattas! :smile:

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142634Andelen i vägen beräknas efter areal och utnyttjad väglängd så det borde inte kosta så mycket för dig att vara med. Då kan du också med gott samvete åka där privat när du bara vill känna vibbarna. :|

brassel  
Skogsola skrev:Andelen i vägen beräknas efter areal och utnyttjad väglängd så det borde inte kosta så mycket för dig att vara med. Då kan du också med gott samvete åka där privat när du bara vill känna vibbarna. :|

För den vetgirige:
http://www.lantmateriet.se/upload/filer ... /tonkm.pdf

Man kan om man blir lite bundis med Lantmätare spara mycket pengar om man i princip kommer ett klart utkast för båtnaden o får igenom den på det sättet!
Träffar man dessutom ett civilrättsligt avtal med alla påtänkta delägare o bifogar att de okeyar så är de ännu lättare.

Användarvisningsbild

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142820Häromkring vet jag att det förekommit vid mindre projekt att någon "skogskarl" :-B Skogvaktare/tekniker eller motsvarande gjort beräkningarna och alla har varit överens och bara gått till lantmäteriet som i princip fattat beslut för en symbolisk slant $-)

Ersättning för nyttjande av skogsvägar

freefox  
#297169Menar ni 15kr * x m3fub * antal km skogsväg?

Vad ingår i det? Med tanke på vad min skogsväg kostade i fasta kostnader att bryta/dika/trummor/grus och i rörliga kostnader att sladda (mer grus skulle verkligen göra nytta), antar jag att bara själva användningen ingår.

Säg att grannen vill köra ut 100 m3fub 1 km från allmän väg så skulle det bidra till väghållning med 1500kr. Det täcker ju inte direkt snöröjningskostnader. (Det kan röra sig om mer än 100 m3fub, men det är en mindre gallring. Den här gången.)

Och hur beräknar man vägsträckan? Om virket ligger 1 km in, men bilarna behöver gå ytterligare 1 km in för att vända? 30kr per m3fub är kanske kännbart. Bilarna går lastade bara 1 km. Samtidigt behöver ju hela vägen fungera för att det ska vara någon ide?

Det är ju kringkostnader som är mer eller mindre svåra att sätta fingret på också. Skotningsvägar, uppläggningsplatser, all tid det tar att vara med och peka/märka ut dem, kontroll och kontakt för att få dem att korrigera/laga efter sig, snöröjning som sagt, etc...

Jag äger ensam hela vägsträckningen och skulle verkligen vilja ha en princip att följa eftersom det är fler markägare som vill "låna" vägen. Jag är ju inte ute efter att tjäna pengar på grannarna, men vill ju heller inte ge bort mina investeringar och mitt arbeta gratis.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).