Logistik, Transport

Tragisk händelse som skapar debatt!

23 inlägg 13936 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Tosca  
#143926
Herr Krånglin skrev:- Den sidan av virket som är ut mot vägen ska också vara platt och jämnt som en vägg. Detta utifall det skulle hända något, berättar Anna Bengtsson
Jag kan inte få till det när jag lastar av från skogen mot vägen :???:
Tror jag måste ringa och höra hur man gör .

Det är endast bottenvarvet som behöver vara jämndraget mot vägen, sen får du lägga det ovanför med jämndrag ifrån vägen, men det ska istället ligga förskjutet bort från vägen så att inga stockar sticker ut ovanför jämndraget.

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Mäki  
#143953 Jag vet inte riktigt hur ni tänker när ni talar om att lägga ut virket till stora trafikerade vägar med hastigheter upp till 110 km/timme.

Det är väl ingen skillnad om ni lägger traven 10meter från vägen eller 5meter när det likväl skall lastas på vägen.

Tänk på den stackare som skall lasta virket.

Hur många gånger har inte det hänt för en åkare att medan han lastat så har det fallit en bit(kanske en avbruten bit) på sidan av bilen.

Vad händer då om en bil kommer om i 100 knyck?

Bilister i dagens läge tar ingen hänsyn till om du står med gula blinkers på utan dom kommer om i full fart.

Så jag rekommenderar att det alltid på större vägar läggs så att virkes bilen får köra av vägen vid lastning.

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Tosca  
#143954
Mäki skrev:Så jag rekommenderar att det alltid på större vägar läggs så att virkesbilen får köra av vägen vid lastning.

Helt rätt, sen är det ju bara någon som ska planera, bekosta och bygga den vägen med, och det är väl oftast där de största bristerna finns.
-Noll planering.
-Så billigt som möjligt.
Är väl de deviser som alltifrån skogsägare till inköpare försöker leva efter i många fall.

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Mäki  
#143960
Tosca skrev:
Mäki skrev:Så jag rekommenderar att det alltid på större vägar läggs så att virkesbilen får köra av vägen vid lastning.

Helt rätt, sen är det ju bara någon som ska planera, bekosta och bygga den vägen med, och det är väl oftast där de största bristerna finns.
-Noll planering.
-Så billigt som möjligt.
Är väl de deviser som alltifrån skogsägare till inköpare försöker leva efter i många fall.


Jo det är stor skillnad på uppköpare vi har 5 olika uppköpare på det område jag kör på och det är väldigt stor skillnad på hur mycket dom är villiga att satsa.

Somliga kan bygga nya vägar och vad som helst medan somliga tycker ett lass grus på en väg är omöjligt.

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Blivande snickare  
#147032 Vad e de för skillnad om traven är fem eller tie meter in i skogen. Om dom kör 100 km/h flyger dom ändå längre än så :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148777
Blivande snickare skrev:7-9 meter och 9-10 meter, va f¤¤¤n de flesta kranar har en räkvidd på elva meter, men de har dom inte tänkt på :roll:


Mera Separatlastare i skogen! ;)

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

NomagS  
#148782 Om ni kollar på hur motorcykeln ser ut så kan man säga att han inte åkt lagligt iaf! han måste haft en jävla fart i timmervältan. men men shit happens

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148787 Tror det var en som var trött på livet, vad jag hört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).