Logistik, Transport

Tragisk händelse som skapar debatt!

23 inlägg 13934 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tragisk händelse som skapar debatt!

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Tosca  
#125958 Här finns en handledning från trafikverket om hur avlägget ska se ut:

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... ld_vag.pdf

På sidan tio finns väl den lösning som bör användas på många ställen.

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Kjell S  
#125979 I vilket fall som helst... Han var utanför vägbanan.
Vad hade han tänkt sig - här åker jag av, sist var det bara en åker?

Tycker nog det finns bra mycket värre hinder längs vägarna för en hojåkare.
Såklart ska det finnas regler, precis som att sätta ut varningstriangel.
På föreskrivet avstånd och väl synligt.. osv. Vilket nästan aldrig görs!

Så det kanske är modellen, någon sorts reflexmärkning, -varning innan upplaget.
Det tyckte jag saknades i tv´s handledning/regelverk.

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Cruiser_no1  
#125995 det finns ju skyltar man kan köpa som entreprenör o ställa ut som det står "avverkning" på. Vi hade ett par såna för nåt år sen när vi avverkade utmed vägar men problemet är att dom blir stulna titt som tätt. O det är lite tråkigt o köpa nya hela tiden, så då blir det att man inte använder skyltarna.

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

woodstar  
#125998 [quote="Kjell S"]
Tycker nog det finns bra mycket värre hinder längs vägarna för en hojåkare.
[quote]
Precis som du säger finns det mycket annat som är farligt i vägområdet för både bilster och motorcyklister, problemet är att det kostar för trafikverket att åtgärda dessa hinder. Att ta bort timmervältor är ett enkelt och billigt sätt att visa att man åstakommer trafiksäkerhet. Detta sker på skogsägarnas bekosnad och hjälper trafikverksdirektörer att stiga i löneskalan.

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Kjell S  
#126000 Menar att det ev. borde räcka med typ plastband el. dyl. som varnar...
Åker man hoj reagerar man på minsta vilt eller spårmarkering...

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Tosca  
#126004 Det stycke jag tänkte på var lösningen med en meter jämndraget mot vägen längst ner i vältan, sedan ett indrag på en knapp meter så att inga ändar sticker ut mot vägen.
Gör man så behöver man inte hålla sig så många meter bakom diket som annars är föreskrivet av trafikverket.

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

JD 2006  
#126009 Det ska till långkran på lastbilen om dom ska nå 7-10 meter från vägkanten.....vilket innebär att man måste ha kran på nästan 13 meter för att det ska gå hyffsat att lasta eller tänker jag fel där?

Hur som helst så var det synd att nån ska som vanligt behöva sätta livet till för att det ska bli debatter och genomgång av regler osv. Hoppas det går bra för de inblandade så inte de blir något knepigt med vållande m.m.

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Tosca  
#126011 Jag tog mig friheten att kopiera lite från publikationen:


"*Om det är svårt att uppnå dessa mått, se avsnittet"
"Virkets uppläggning
Virket eller delar av det kan läggas upp så att det kan fungera som ett räcke eller
påkörningsskydd. T ex kan traven förskjutas så att de undre 50 – 100 cm av travens
höjd ligger 50 – 100 cm närmare vägen än det virke som ligger högre upp i traven.
Det undre lagret ska vara jämndraget."

Vad jag kan förstå räcker det således att lägga virket på andra sidan diket även på en väg med 70-begränsning, om man lägger det på det sättet.

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Kse  
#126013
Kjell S skrev:I vilket fall som helst... Han var utanför vägbanan.
Vad hade han tänkt sig - här åker jag av, sist var det bara en åker.


Kanske var det så han tänkte, då hade nog inte ett plastband hjälpt.

Eller så var det en olycka och hade där varit en åker så kanske han klarat sig med livet i behåll.

Användarvisningsbild

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Kjell S  
#126018 Förvarning är en alltför underskattad hjälp vid risksituationer.

Jag hoppas att det kunde hjälpt isf. Om det var ovarsamhet, fordonsfel eller så kan det lika gärna
varit Telverkets stolpe, eller Vattenfalls. Hus, broräcke osv.

Att skapa en frågeställning gentemot virkesupplag vid väg är nog mest tänkt som en tankeställare
för att se över gällande bestämmelser.
Hoppas de ser över alla andra riskmoment samtidigt.
Så vi kanske slipper se någon mer olycka pga oförmågan att tänka sig liknande situationer.

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126044 Eller ta ansvar som förare och köra som folk?

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Blivande snickare  
#132741 citerat ur artikel ett:
"Hur nära ett timmerupplag får ligga en allmän väg styrs av hastighet och vägens standard, så kallad säkerhetszon. Enligt Trafikverkets tabell är avståndet vid 50 kilometer i timmen 2-3 meter, 70 kilometer i timmen 3-7 meter, 7-9 meter på 90-sträcka och mellan 9-10 meter på 110-vägar.

- Den sidan av virket som är ut mot vägen ska också vara platt och jämnt som en vägg. Detta utifall det skulle hända något, berättar Anna Bengtsson :ugeek: ."

De människor som sitter och funderar ut såna härna mått har knappast sett en timmertrave...
7-9 meter och 9-10 meter, va f¤¤¤n de flesta kranar har en räkvidd på elva meter, men de har dom inte tänkt på :roll: .

traven slät och plat som en vägg, hmmm de bara att hon skaffar sig en skogsmaskin och börjar plocka om travarna :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Torgny  
#143888 blir irriterad på när dom på trafiksäkerhets verket slår sej för bröstet o berättar va duktiga dom är för att det har dött 24 i år o ifjol var det typ 27
när ska dom fatta att en olycka sker med många variabler som spelar in , o just därför kallas det en olycka
sen kan det finnas generaldirektörer med hur hög lön som helst det spelar ingen roll X(

Avatar Fallback

Re: Tragisk händelse som skapar debatt!

Herr Krånglin  
#143919 - Den sidan av virket som är ut mot vägen ska också vara platt och jämnt som en vägg. Detta utifall det skulle hända något, berättar Anna Bengtsson


Jag kan inte få till det när jag lastar av från skogen mot vägen :???:
Tror jag måste ringa och höra hur man gör .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).