Logistik, Transport

stänga väg

24 inlägg 16381 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

stänga väg

lodjuret  
#121897 jag tänkte ta och stänga en privatväg i vår med en kätting då jag börjar bli less på alla sandstölder och trafik.

misstänker jag behöver skylta och då är ju frågan, räcker det med en tilläggstavla som det står vägbom på var sin sida?



   TS
Avatar Fallback

Re: stänga väg

joswe  
#121905 Behöver du skylta om det är en privat väg??
Gör du inte vad du vill med den

Användarvisningsbild

Re: stänga väg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121906 tycker hur som helst det är bra att sätta upp nån skylt, kan ju bli en massa elände om någon inte skulle se kättingen och exempelvis köra rakt in i den, sätt nån reflex lr så på själva kättingen också.

Användarvisningsbild

Re: stänga väg

lodjuret  
#121911 många som kör och cyklar där, framförallt under sommaren så den lilla kostnad 2 skyltar kostar jämfört med eventuellt skadestånd så tycker jag valet är enkelt. speciellt då den kommer sitta efter en kurva från ena hållet med slyskog på sidorna så sikten är inte den bästa.

någon som vet vilket avstånd man bör ha mellan kättingen och skylt?

jo jag tänkte ha någon form av reflexer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: stänga väg

lodjuret  
#121913 @ joswe
hade den anslutit till en gård eller liknande så hade jag inte brytt mig men den ansluter till allmänväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: stänga väg

andan  
#121922 Sätt hellre skylten en bit ifrån, en bra placering är där en bil på väg mot bommen kan vända, kan bli jobbigt med dikeskörningar i samband med backövningar annars... :smile:
Annars innan sista kurvan är väl bra...
www.berlex.se hittar du mycket bra grejer, både bommar, skyltar och reflexer.... Handlar mycket där till jobbet...

MVH
Anders

Användarvisningsbild

Re: stänga väg

lodjuret  
#121926 jo från det håll bilar kan komma ifrån så tänkte jag spärra av där det redan finns en vändplan

   TS
Användarvisningsbild

Re: stänga väg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121927 Ta i rejält så det syns att det är bommat, trist om nån skadar sig annars.

Avatar Fallback

Re: stänga väg

f-se.se  
#121946 vik ut en ringvält eller fjäderharv vid infarten och sätt upp en varnings triangel , folk kan gå förbi men ingen kan köra in på vägen.

Användarvisningsbild

Re: stänga väg

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122010 Tror faktiskt inte att kätting är tillåtet att spärra av med, utan det skall vara med bom med godkända reflexer. men jag kan ha fel, har för mig att det är dom lokala trafikförordningarna som reglerar detta. du får höra med kommunen eller polisen på orten.

Användarvisningsbild

Re: stänga väg

lodjuret  
#122020 ok ska nog kolla upp det, om det är så så är det många som gör fel.
bom är ju inte så lockande då det kostar en del, borde man inte klara sig om man kombinerar en kätting med ett flaggspel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stänga väg

Skogshuggarn  
#122034 Tom Skogma säljer kedja som "vägavstängningsmtrl"..... :?:

Viktigt dock att man gör "ovälkommna trafikanter" uppmärksam på att vägen är avstängd, och då kan man köra
följande skyltkombination,,,


privat.jpg


och

bom.jpg


Eller

avstängd.jpg


Kedjan bör även märkas ut med reflex typ:

reflex.jpg

Användarvisningsbild

Re: stänga väg

lodjuret  
#123134 lär nog bli 2 kättingar med några reflexplåtar emellan då.


någon som vet om de där plåtarna har reflex på båda sidor eller bara den ena?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stänga väg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123177 Två kättingar med reflex emellan låter bra, har själv kört på en väg som jag inte visste var privat och där fanns det bara en rostig kätting över vägen, ingen skylt, inga reflexer.
Kan säga att den inte var lätt att se.

En annan variant jag läst om på ett annat forum var där markägaren helt sonika hade grävt av vägen, eller en gammal banvall på hans mark rättare sagt, och en hojåkare stöp ner där, skrotade hojen och skadades själv också.

Användarvisningsbild

Re: stänga väg

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123837
Skogshuggarn skrev:Tom Skogma säljer kedja som "vägavstängningsmtrl"..... :?:

[/attachment]


Bara för att nån säljer det så behöver det inte vara godkänt!

Man bör nog kolla upp vad som är gokänt eller inte, använder man icke godkänt material och någon skadar sig så ligger man jävligt brunt till.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).