Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 67095 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Engelthon skrev:
T24X4 skrev:Jag ser att du fortfarande inte har en aning om hur saker och ting fungerar.

Eftersom jag inte fattar nått så kan du tala om här hus saker och ting fungerar!

Om du inte har förstått det så är du i fel forum. Du ska få ett tips i alla fall. Håll dig till ämnet!

Kosack  
#173989Hej skogsforum!
Det är väl tyvärr så att i etablerade/mogna brancher uppstår oftast en väldig prispress och försämrad lönsamhet och detta verkar gälla hela transportsektorn, sen kan ju alltid kunden välja att betala mer än vad de behöver och då rätt hanterat få mer kvalitet på köpet, min erfarenhet(dock ingen erfarenhet av skogstransporter) av transportköpare är dock att dom sjukligt stirrar sig blinda på priset. Detta är ju speciellt synd bla i skogen anser jag då det krävs tämligen duktiga förare för dom transporterna, men så länge nån vill köra till priserna så kommer de tyvärr att bestå. Tillgång-Efterfrågan... Åkare i allmänhet verkar ju hålla på för att dom tycker det "kul" och så länge det är så kommer nog situationen bestå.

Engelthon  
T24X4 skrev:
Engelthon skrev:
T24X4 skrev:Jag ser att du fortfarande inte har en aning om hur saker och ting fungerar.

Eftersom jag inte fattar nått så kan du tala om här hus saker och ting fungerar!

Om du inte har förstått det så är du i fel forum. Du ska få ett tips i alla fall. Håll dig till ämnet!

Men eftersom du inte gör det så kan du böra att söka dig någon annanstans!!

Engelthon skrev:Men eftersom du inte gör det så kan du böra att söka dig någon annanstans!!

Hur gammal är du? 9 år? Du beter dig som ett litet barn som inte får som han vill. Jag har hållit mig till ämnet medan du inte har gjort det. Om du är en åkare vilket du vill påskina så borde du kunna svara på mina frågor vilket du inte har velat göra. Du är bara ute efter att sabotera för dom som är och vill vara seriös i den hör tråden. Man misstänker att du ljuger om att du har kört lastbil och snarare har stora intressen av att hålla nere åkarnas ersättning för din egen vinnings skull. Om inte så är det bäst att du bevisar det nu.

åberg  
#174113En ovan betraktare kan förbryllas av att det verkar så problematiskt att presentera data som stödjer påståendet att lönsamheten är dålig. Skulle det innebära en konkurrensnackdel om man visade sina räkenskaper eller finns det nåt annat som gör att man skyggar för att visa upp siffror för sitt eget företag eller för branschen?

åberg skrev:En ovan betraktare kan förbryllas av att det verkar så problematiskt att presentera data som stödjer påståendet att lönsamheten är dålig. Skulle det innebära en konkurrensnackdel om man visade sina räkenskaper eller finns det nåt annat som gör att man skyggar för att visa upp siffror för sitt eget företag eller för branschen?

Mest rättvist blir det om dom visar ett snitt över skogsbranschen då behöver man inte hänga ut enskilda åkerier och ingen behöver känna sig utpekad. Ser ingen anledning till att branschen ska försöka dölja resultat. Visa resultat nu och för 5-10 år sen då får vi FAKTA.

Engelthon  
T24X4 skrev:
Engelthon skrev:Men eftersom du inte gör det så kan du böra att söka dig någon annanstans!!

Hur gammal är du? 9 år? Du beter dig som ett litet barn som inte får som han vill. Jag har hållit mig till ämnet medan du inte har gjort det. Om du är en åkare vilket du vill påskina så borde du kunna svara på mina frågor vilket du inte har velat göra. Du är bara ute efter att sabotera för dom som är och vill vara seriös i den hör tråden. Man misstänker att du ljuger om att du har kört lastbil och snarare har stora intressen av att hålla nere åkarnas ersättning för din egen vinnings skull. Om inte så är det bäst att du bevisar det nu.

Med den attityden som du har tror du verkligen att du kommer någon stans med det??
Vad du har skrivit här förut så tror jag att det nog är du som får fundera!

Nu är frågan vem som ska köra allt virke? Eftersom du verkar vara intresserad så tror jag du skulle ta och köpa ett par hundra bilar och sätta igång att köra!

Jag skulle häller vända på frågan och fundera vad man har betalt för ett virkeslass.

Engelthon skrev:Med den attityden som du har tror du verkligen att du kommer någon stans med det??
Vad du har skrivit här förut så tror jag att det nog är du som får fundera!

Nu är frågan vem som ska köra allt virke? Eftersom du verkar vara intresserad så tror jag du skulle ta och köpa ett par hundra bilar och sätta igång att köra!

Jag skulle häller vända på frågan och fundera vad man har betalt för ett virkeslass.

Undrar vem som har problem med attityden eftersom du ville använda våld och ge mig en käftsmäll nyss bara för att du inte kunde argumentera för din sak.

#174194Det är inte enskilda virkeslass som är intressant utan vad som blir kvar i slutet på räkenskapsåret. Hur har det sett ut under dom sista 10 åren. Hur många procent har vinsten minskat? Vill se FAKTA.

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176009Nåväl ! Jag är inte "präst" eller religös på så sätt . Men jag kan konsten att skapa debatter på detta forumet ! 8)

och nog har det blivit många "predikningar" från höger och vänster !

Och som sagt ! för att återgå till ämnet så finnes ett väglager på 200 m3 (från dagmar ) som legat i snart 2 månader ? ( det är bara att konstatera att det "åkeriet" inte klarar av sina åtaganden ) mot sin uppdragsgivare ! ( jag saknar fortfarande 29 fub contorta )

En annan Avverkning av stormskadad skog har däremot löpt helt felfritt , Full koll och full rulle ! jag nämner inga namn . men jag vet att "ordning och reda" är det ! så fem +++++ till det åkeriet ! Virket blir inkört , punkt slut !

Och det är väl ingen hemlighet att det är en j-vla turbulens och krig inom rundvirkestrp

Finns ju Nya "storfräsare " på marknaden nu som hoppar hit och dit ... "gooks"

Som uppväxt med timmertrp så kan jag säga : " Den som inga stigar vandrat och inga backar mött "

TS

Engelthon  
"spindeln" skrev:" Den som inga stigar vandrat och inga backar mött "

Så sant, så sant.

#176184Utländska lastbilars marknadsandel i Sverige har legat på ca 4-6% dom sista 7 åren. Då är alla lastbilstransporter inräknade. Så i framtiden kommer svenska åkare fortfarande att får köra lastbil.

Engelthon  
T24X4 skrev:Utländska lastbilars marknadsandel i Sverige har legat på ca 4-6% dom sista 7 åren. Då är alla lastbilstransporter inräknade. Så i framtiden kommer svenska åkare fortfarande att får köra lastbil.

Men jämför exempel på export, inrikes gods, timmer, grus, sopor etc. etc.

Personligen tycker jag det är en hög siffra då det finns klara cabotage regler. Men klart att svenskar kommer att få köra lastbil det råder inga tvivel om.

Engelthon  
Bild

Detta kanske i rätt körning och förutsättning kan vara en bra lösning att få lite mera i börsen.

Engelthon  
#177822Här kommer lite flera bilder på denna flis kombi eller vad man nu ska döpa den till.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).