Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 67399 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Engelthon skrev:Egentlige skulle du ha en käftsmäll! Men jag nöjer mig att konstatera att du är hjärndö :lol:

Tror inte det!! Men som du skriver så försöker du vara en besserwisser ute efter att bråka på forumet det kallar jag hjärndött.

Undrar vem som försöker vara en besserwisser? Du vet allt och har testat allt om lastbilar och vet vad som fungerar i nytänkande på lastbilsutvecklingen fast du inte har testat det nyaste. Du sågade alla idéer till nytänkande så jag undrar ved som är besserwisser! Jag ställer frågor som ni inte kan svara på fast ni kör lastbil. Ni verkar inte vara van att bli ifrågasatt eftersom ni inte kan svara med FAKTA. Hur har ni tänkt er att förbättra för timmerbils åkarna då?

Brickan  
loppan skrev:Man kan i princip säga att tonpriset har stått still inom transportbranchen där man befraktar per ton de senaste tretto åren.
Men i dag så lastar man 38-40 ton mot 30-32 ton på åttiotalet.
<...>
Det är svårt att möta en konkurrent när villkoren inte är samma.
Tack! Exempel på hur villkoren skiljer?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#173633Hej,
Jag föll för Lindroths förslag om att kolla några företag på allabolag.se.
Körde 40 aktiebolag från SNI kod Vägtransport och som innehöll ordet "skogstransporter" i företagsnamnet. Tog vinstmarginal för 2010 för dessa företag och fick ett medel i vinstmarginal på 1,26%.

Ingen vetenskaplig studie men kanske något att diskutera om.
Kanske också gör att de hårda orden blir färre (ni förstår vinken...)...

Engelthon  
T24X4 skrev: Undrar vem som försöker vara en besserwisser? Du vet allt och har testat allt om lastbilar och vet vad som fungerar i nytänkande på lastbilsutvecklingen fast du inte har testat det nyaste. Du sågade alla idéer till nytänkande så jag undrar ved som är besserwisser! Jag ställer frågor som ni inte kan svara på fast ni kör lastbil. Ni verkar inte vara van att bli ifrågasatt eftersom ni inte kan svara med FAKTA. Hur har ni tänkt er att förbättra för timmerbils åkarna då?

Men herre gud!! Det allt i ditt resonemang går ut på är att man ska köra snabbare med mer lass till samma kostnad och intäkter!! Låta Åkaren ta utvecklingskostnaden medan industrin ska åka snålskjuts då det är dom som har ekonomi att ta fram innovationer. Min fråga är då om du tycker det är rätt???

Jag anser att du inte kan ett skit om detta men du får gärna föra fram dina åsikter så mal på bara!

jd6630  
#173653vet inte ett smack om hur virkes körningen ser ut ,men vet att killen som kör hem virke till maj kör enormt billgt

men däremot vet jag vad danisco sugar betalar för frakten 2013-2016 så vill ni snacka lönsamhet o ev lämna anbud så varså goda

körersättning last 12kr mil
körersättning tom 8kr mil
kör ersättning vikt 3,45kr ton
alltså 8mil x 38ton 227kr på ditresan
64kr på hemresan
varje resa inbringar 291kr
tror vi får riva veck minst 4 cylindrar o hälften av däcken om vi ska ha råd o köra. men de står åkare på kö för o få körningen, frågan e om ja kommer att stå i kön....

Engelthon skrev:
T24X4 skrev: Undrar vem som försöker vara en besserwisser? Du vet allt och har testat allt om lastbilar och vet vad som fungerar i nytänkande på lastbilsutvecklingen fast du inte har testat det nyaste. Du sågade alla idéer till nytänkande så jag undrar ved som är besserwisser! Jag ställer frågor som ni inte kan svara på fast ni kör lastbil. Ni verkar inte vara van att bli ifrågasatt eftersom ni inte kan svara med FAKTA. Hur har ni tänkt er att förbättra för timmerbils åkarna då?

Men herre gud!! Det allt i ditt resonemang går ut på är att man ska köra snabbare med mer lass till samma kostnad och intäkter!! Låta Åkaren ta utvecklingskostnaden medan industrin ska åka snålskjuts då det är dom som har ekonomi att ta fram innovationer. Min fråga är då om du tycker det är rätt???

Jag anser att du inte kan ett skit om detta men du får gärna föra fram dina åsikter så mal på bara!

Det är du som påstår att min åsikt är att Åkarna ska köra fortare, mer lass till samma ersättning. Jag har aldrig påstått det. Vet du överhuvudtaget hur mycket det kostar att ta fram en ny produkt? Den kostnad som åkaren får ta är minimal jämnfört med företagen som tar fram en ny produkt. Dessutom är det frivilligt för åkarna att testa nyheter. Nu blir min fråga, vet du överhuvudtaget vad du pratar om?

Användarvisningsbild

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Jag föll för Lindroths förslag om att kolla några företag på allabolag.se.
Körde 40 aktiebolag från SNI kod Vägtransport och som innehöll ordet "skogstransporter" i företagsnamnet. Tog vinstmarginal för 2010 för dessa företag och fick ett medel i vinstmarginal på 1,26%.

Ingen vetenskaplig studie men kanske något att diskutera om.
Kanske också gör att de hårda orden blir färre (ni förstår vinken...)...

MEN DOM HAR JU MOTIVLACK PÅ SINA BILAR!!!!!!!!

Synd att vi uppenbarligen inte har så många timmeråkare på skogforum då kanske tråden varit bättre än den hög av skit den är nu :roll:

Brickan  
T24X4 skrev:Det är du som påstår att min åsikt är att Åkarna ska köra fortare, mer lass till samma ersättning. Jag har aldrig påstått det.

Nej, det är en fascinerande diskussion.

A:-"allt har blivit så dåligt"
B:-"jaha, hur då?"
alla:-"bevisa nu B att du har rätt..."

Brickan skrev:
T24X4 skrev:Det är du som påstår att min åsikt är att Åkarna ska köra fortare, mer lass till samma ersättning. Jag har aldrig påstått det.

Nej, det är en fascinerande diskussion.

A:-"allt har blivit så dåligt"
B:-"jaha, hur då?"
alla:-"bevisa nu B att du har rätt..."

Och vart vill du komma med det? Jag har efterfrågat en seriös kalkyl men har bara fått höra en massa undanflykter och skit utan någon som helst verklighetsanknytning och ännu mindre någon som helst relevans till ämmnet.
Senast redigerad av T24X4 ons 02 maj 2012, 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Brickan  
T24X4 skrev:Och vart vill du komma med det?
Det är du som är B och därmed den som blivit utsatt för ett märkligt omvänt beviskrav.

T24X4 skrev:Jag har efterfrågat en seriös kalkyl
Det är det som är "hur då?" ovan.

#173684Det blir så när dom som vill ha sympati inte får det. Jag har emotsett ett bra svar med FAKTA men det har lyst med sin frånvaro. Det måste bero på att dom som svarar här på forumet inte alls är insatt i problemen utan uttrycker bara sin personliga åsikt och hur dom anser att det är. Dom var snabb på att kritisera SCA för inhyrd utlänsk arbetskraft men dom kan inte svara på vad dom själv har gjort för att möta en ökad konkurens. Det före faller väldigt märkligt. Med deras resonemang så förstår jag att dom inte får upp sin ersättning. Dom har inga argument och då blir det inga mer pengar.

Engelthon  
#173740Fastakostnader! Per år
Vägskatt ca:15000kr Bil + 36t släp
Försäkring ca:37000kr Helförsäkring + transportförsäkring bil och släp
Vägavgift ca:11500kr bil

Rörligakostnader per mil
Däck ca:3,5kr
Service ca:3kr
Rep 8-10kr/mil
Bränsle ca:11kr/L x L/mil

Finansiella kostnader
Lånesumma
Egen insats
Ränta
Avbetalning
Avskrivning
Ränta på egetkapital
Återbetalning på eget kapital

Lönekostnad
Månadslön
OB
Övertid
Traktamente
Sjuklön
Semesterlön 13%
FORA
Arbetsgivar avgift

Övrigakostnader
Bokföring
Revisor
Telefon
Kontorsmatreal
Arbetskläder
m.m.m.m.

Nå nu kan du fixa din åkarbudget T24x4.

Engelthon  
#173750Tillägg för T24x4 åkar budget!

Hur många mil du kör per år? Har stor betydelse på dom rörliga grundkostnaderna.

Antal skift? Eller drift timmar per år! Har också stor betydelse.

Antal övernattningar per år om det finns sådana.

Medel på vägtyper. Avgörande på bränsle slitage och däck och transport effektivitet.

Krantid. Om man kör med kran både vid lastning och lossning.

Antalet bilar och chaufförer.

Och mycket mer!!!!
Du kanske ska gå eget på väg så får de lite nytta med nöje!

#173762Jag ser att du fortfarande inte har en aning om hur saker och ting fungerar.
Det är fortfarande inte jag som ska bevisa något. Det är jag som har ställt frågan. Det är ni som gnäller som har bevisbördan. Ni borde sitta med all FAKTA men än så länge verkar ni bara komma med tomma ord och försöker flytta fokus från kärnfrågan.

Engelthon  
T24X4 skrev:Jag ser att du fortfarande inte har en aning om hur saker och ting fungerar.

Eftersom jag inte fattar nått så kan du tala om här hus saker och ting fungerar!

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).