alias skrev:Tåndemåla skrev:Vägen är som sagt rätt bra men har haft dåligt underhåll när stora avverniningar gjorts. Jag har diskuterat med en entreprenör här och som känner till min väg. Hela vägen går på uppmark men delvis med dåligt material. Finkornig jord med dålig dränering. Vi har som huvudspår jag och entreprenören. Att av vägens 1700 m gör vi inget på ca 500 m. Bred grusar ca 200 m med 0-52 två givit så ca 10 cm då där inte finns något slitmatreal utan bara stubbar och stenar med naturgrus mellan så sladda är omöjligt. Vid de två huvudavläggen lägger vi 0-92 ca 15 cm och på en sträcka av 200 m toppar med 0-62 5 cm. Övriga 800 m bred grusas med 42-62 5 cm. Utkörning av viket där efter sladdning av hela vägen eventuellt ny bredgrusning av 42-62. Entreprenören har en större traktordriven vägsladd med ställbara skär typ väghyvel så han kan bana vägen vid behov. Idéer på det. Väg proffsen?
Räknar mig absolut inte till skaran vägproffs, men hoppas att jag ändå får ställa några frågor.
Vad var tanken bakom 42-62 material, och går det att lägga så tunt som ca 5 cm (har för mig att en vägentreprenör hemma ansett det olämpligt att lägga tunnare med material än 1,5-2 ggr maxfraktionen)?
Kommer det att gå att sladda den sträckan med 42-62 med vettigt resultat?
Fick du någon offert/prisindikation på jobbet eller bara fysiska åtgärdsförslag?
Räknar jag rätt så hamnar du på ca 440-560 m³ material eller ca 770-980 ton. Kanske är högt räknat, gissar att 42-62 har lägre densitet än övriga sortiment då det innehåller mer luft än material med fraktioner ned till 0.
Lycka till, oavsett hur du väljer att göra med vägen!
Edit: Såg att Busholles inlägg berörde lite av det jag skrev om ovan, men orkar inte radera å skriva om...
MVH
Alias
svampbob skrev:alias skrev:Tåndemåla skrev:Vägen är som sagt rätt bra men har haft dåligt underhåll när stora avverniningar gjorts. Jag har diskuterat med en entreprenör här och som känner till min väg. Hela vägen går på uppmark men delvis med dåligt material. Finkornig jord med dålig dränering. Vi har som huvudspår jag och entreprenören. Att av vägens 1700 m gör vi inget på ca 500 m. Bred grusar ca 200 m med 0-52 två givit så ca 10 cm då där inte finns något slitmatreal utan bara stubbar och stenar med naturgrus mellan så sladda är omöjligt. Vid de två huvudavläggen lägger vi 0-92 ca 15 cm och på en sträcka av 200 m toppar med 0-62 5 cm. Övriga 800 m bred grusas med 42-62 5 cm. Utkörning av viket där efter sladdning av hela vägen eventuellt ny bredgrusning av 42-62. Entreprenören har en större traktordriven vägsladd med ställbara skär typ väghyvel så han kan bana vägen vid behov. Idéer på det. Väg proffsen?
Räknar mig absolut inte till skaran vägproffs, men hoppas att jag ändå får ställa några frågor.
Vad var tanken bakom 42-62 material, och går det att lägga så tunt som ca 5 cm (har för mig att en vägentreprenör hemma ansett det olämpligt att lägga tunnare med material än 1,5-2 ggr maxfraktionen)?
Kommer det att gå att sladda den sträckan med 42-62 med vettigt resultat?
Fick du någon offert/prisindikation på jobbet eller bara fysiska åtgärdsförslag?
Räknar jag rätt så hamnar du på ca 440-560 m³ material eller ca 770-980 ton. Kanske är högt räknat, gissar att 42-62 har lägre densitet än övriga sortiment då det innehåller mer luft än material med fraktioner ned till 0.
Lycka till, oavsett hur du väljer att göra med vägen!
Edit: Såg att Busholles inlägg berörde lite av det jag skrev om ovan, men orkar inte radera å skriva om...
MVH
Alias
Aman föreskriver minsta lagertjocklek = 1,5 x största stenstorlek.
Tåndemåla skrev:Det gick dåligt att ladda flera bilder på samma gång. Jag gör ett försök.