Logistik, Transport

Får inte ut virket

37 inlägg 20860 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Re: Får inte ut virket

ruth  
Camaro1969 skrev:det gick gick köra in med traktor sa du?

lej nån som har en timmervagn och traktor och be dem köra virket dit en timmerbil kan hämta

Ja jag har en egen traktor men ingen timmervagn och lyckas inte få låna/ hyra nån, så har börjat flytta timret med pallgaffel. Det tar sin tid. Jag flyttar det ut till vändplan och längs vägen/ infarten till min tomt. Hoppas jag kan bli av med det nu fast det blir upplagt som nåt plockipinn.

TS

ruth  
ANDERS NYQVIST skrev:klart att han pratar mycket han kan ju få något. Jag fattar inte riktigt kartan vad som är han och ditt. Men har du tillgång till vägen som leder till ditt hus? Får du enligt papper använda vägen? Han ha ju garaget på din tomt ser det ut som? Har du mark intill någon större väg som du får köra på? Men ge honom inget du kommer inte få något tillbaka om han bråkar om en sådan har sak nu.

Vägen enligt lantmäteriet går alltså rakt in där vid hans garage, men där går ingen väg i verkligheten. Bifogar bild på hans gula garage. Enligt lantmäteriet slutar vägen på vändplan. Det är enligt vägföreningen innan vägen svänger höger till min tomt, och vänster upp där skogsbolagen vill köra ca 5 meter innan de åker in på min åker, men det får de inte för grannen. Nu har jag börjat flytta virket så hoppas de kan backa in på min lilla väg och få ut det därifrån. Grannen har också satt en ny vagn för nu för att markera att man inte får vara på hans lilla remsa där björkarna är för han anser att han äger det. Men vad han äger är det ingen som vet eftersom det inte finns gränsrör i hans garage. Gränsen följer väl åkerkanten eller vägkanten.

Svårt att förstå gränserna. Jag bifogar bild från hitta.se Den blå linjen är var jag får köra enligt grannen. Det röda är där virket ligger, och den gula linjen är där alla virkesköpare vill köra ut virket men grannen säger att man inte får det så nu har jag flyttat ned det till blå linjen. Han gödselvagn står vid björkarna, dvs mellan den gula linje och blå linjen.

TS

ANDERS NYQVIST  
#802463Men det kvar står ju att han garage stå väll på din mark? Om nu den vita markeringen är gränsen? Vad säger Lantmäteriet om det?

ruth  
ANDERS NYQVIST skrev:Men det kvar står ju att han garage stå väll på din mark? Om nu den vita markeringen är gränsen? Vad säger Lantmäteriet om det?

Ja, vad kan man göra åt det? Jag har frågat lantmäteriet som sagt att man kan göra en fastighetsbestämning, dvs att de sätter ut röret nånstans. Jag frågade kommunen om det för 10 år sen, sedan igen för ca 3 år sedan, och de har aldrig nånsin fått in några bygglovsansökningar från denna fastighet, då för 3 år sedan. Han flyttade hit -92 och byggde bland annat ett stort stall och han har byggt om vägen, och garaget hamnade där det är för han ville ha det nära huset. Sen den blå linjen på kartan som jag ritat in, den vägen byggde han och körde på den nästan dagligen för att ta sig ned till sjön, och till sitt traktorgarage som ligger där nere. Så han har kört in på min fastighet och sen tillbaka till sin fastighet från -94 ungefär till 2013, men jag får inte ens köra på hans nygrusade väg i 5 meter med nån timmerbil ca 3 gånger. För att ta sig ned till sjön byggde han en ny väg, på den andra grannens mark.
Men känner du till nåt sätt att få bort en byggnad som står över tomtgräns kan du ju gärna delge mig dem för jag tror att om man byggt så har man rätt att ha kvar sina byggen. Det är ju lite sent att börja klaga nu?

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802480Nog har det hänt att folk fått riva eller ge bort byggnader på ofri grund när de har gjort sig osams med markägaren.

Användarvisningsbild

rokon  
#802488Ruth, det ända vettiga vore att du kontaktar Latmäteriet och begär "Särskild gränsutmärkning och fastighetsbestämning
Om gränsmärken saknas helt eller delvis eller när du inte är överens med din granne om gränssträckningen, kan du som fastighetsägare ansöka om särskild gränsutmärkning eller fastighetsbestämning. Detta sker genom en lantmäteriförrättning."
Det är viktigt att du beställer rätt, för när man inte är överens med sin granne och ena parten begär det så får bägge parter dela på kostnaderna, vilken glädje det kan skänka dig, innan det är gjort så kan man överhuvudtaget ej veta vad som gäller, eftersom här är det på metern och dm det gäller.

ruth  
#805641Ja, ni har rätt. Jag måste beställa en fastighetsbestämning så jag får ut lite rör i backen. Men det är inte säkert det hjälper för min andra granne kom över för 3 år sen och berättade att någon hade grävt upp hennes gränsrör mellan hennes fastighet och min granne. Vi vet ju båda vem vi misstänker kan göra något sådant. Jag tog upp det med grannen men han skyllde på jämtkraft.

Hur som helst fick jag bort virket innan 15 juni så jag är glad över det. Jag hittade en virkesköpare som hämtade det vid vägen och den som körde timmerbilen var väldigt duktig för han körde även ned på min åker och hämtade en hög jag dumpat där och som jag inte tänkte sälja för jag fick inte upp det till gården.

Min granne blev på lite dåligt humör, för en dag i samband med att jag körde stockar till vägen kom han på att han skulle bredda och fixa till den där vägen som jag inte får köra på för att hämta mitt virke. Så han rev bort mitt fårnät hela vägen till hörnet nästan, för att han skulle kunna bredda sin väg ända fram till fastighetsgränsen där mitt stängsel stod. Jag har ju varit hemma mest jämt så han kan ju säga något innan han river upp mina stolpar och jag var på jobbet då han gjorde det . När jag stod och fotograferade på kvällen, dvs fotot jag bifogar, gick hans fru förbi på deras nya fina väg men hon ignorerade mig. De ville ju ha mark i utbyte mot att jag skulle få köra på deras mark och nu fick de ingen gratis mark av mig. Undra om de räknat med det? De skickade till och med en karta till en virkesköpare för att tydliggöra vilken mark de ville ha i utbyte mot att skogsbolaget skulle få köra där. Nu har de ställt upp en ful hästvagn vid björkarna så jag ska ha svårt att ta mig ut från fastigheten med bil. Som tur är så hade timmerbilen inga problem att köra där trots hästvagnen.

En annan lustig grej är att jag ser på ratsit att grannen och hans fru har startat ett nytt aktiebolag. Och det är inte vilket aktiebolag som helst, utan de ska syssla med skogsavverkning. Jag trodde de hatade skogsägare som mig och själv har de ingen skog på fastigheten som gränsar till mig. Jag har haft 4 olika virkesköpare som ringt till grannen för att fråga om det går bra att man kör över hans mark i 2-3 meter och han har ju sagt nej. Bolaget som startades i februari heter "forest care ab" och verksamhetsbeskrivningen är: "Bolaget ska utföra skogsvård, gallring och avverkning samt bedriva handel med värdepapper". Och så kör han runt i en bil som det står "forest care" på.
Ja, jag vet inte vem som vill göra affärer med honom, men man får väl önska honom lycka till

Tack alla ni som svarat i tråden.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).