lör 08 jul 2023, 12:44#805641Ja, ni har rätt. Jag måste beställa en fastighetsbestämning så jag får ut lite rör i backen. Men det är inte säkert det hjälper för min andra granne kom över för 3 år sen och berättade att någon hade grävt upp hennes gränsrör mellan hennes fastighet och min granne. Vi vet ju båda vem vi misstänker kan göra något sådant. Jag tog upp det med grannen men han skyllde på jämtkraft.
Hur som helst fick jag bort virket innan 15 juni så jag är glad över det. Jag hittade en virkesköpare som hämtade det vid vägen och den som körde timmerbilen var väldigt duktig för han körde även ned på min åker och hämtade en hög jag dumpat där och som jag inte tänkte sälja för jag fick inte upp det till gården.
Min granne blev på lite dåligt humör, för en dag i samband med att jag körde stockar till vägen kom han på att han skulle bredda och fixa till den där vägen som jag inte får köra på för att hämta mitt virke. Så han rev bort mitt fårnät hela vägen till hörnet nästan, för att han skulle kunna bredda sin väg ända fram till fastighetsgränsen där mitt stängsel stod. Jag har ju varit hemma mest jämt så han kan ju säga något innan han river upp mina stolpar och jag var på jobbet då han gjorde det . När jag stod och fotograferade på kvällen, dvs fotot jag bifogar, gick hans fru förbi på deras nya fina väg men hon ignorerade mig. De ville ju ha mark i utbyte mot att jag skulle få köra på deras mark och nu fick de ingen gratis mark av mig. Undra om de räknat med det? De skickade till och med en karta till en virkesköpare för att tydliggöra vilken mark de ville ha i utbyte mot att skogsbolaget skulle få köra där. Nu har de ställt upp en ful hästvagn vid björkarna så jag ska ha svårt att ta mig ut från fastigheten med bil. Som tur är så hade timmerbilen inga problem att köra där trots hästvagnen.
En annan lustig grej är att jag ser på ratsit att grannen och hans fru har startat ett nytt aktiebolag. Och det är inte vilket aktiebolag som helst, utan de ska syssla med skogsavverkning. Jag trodde de hatade skogsägare som mig och själv har de ingen skog på fastigheten som gränsar till mig. Jag har haft 4 olika virkesköpare som ringt till grannen för att fråga om det går bra att man kör över hans mark i 2-3 meter och han har ju sagt nej. Bolaget som startades i februari heter "forest care ab" och verksamhetsbeskrivningen är: "Bolaget ska utföra skogsvård, gallring och avverkning samt bedriva handel med värdepapper". Och så kör han runt i en bil som det står "forest care" på.
Ja, jag vet inte vem som vill göra affärer med honom, men man får väl önska honom lycka till
Tack alla ni som svarat i tråden.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto