Logistik, Transport

Ny vägklassning

32 inlägg 22677 visningar 10 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Ny vägklassning

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881434Är det någon mer än Södra som är strikt med vägens klassning för betalningsgrund?

De privata jag hört om verkar köra på som förr där praktiken får avgöra men Södra är vad jag hört strikta med avdrag och tillägg beroende på vägklass.

Användarvisningsbild

Re: Ny vägklassning

svampbob  
alias skrev:
Tralsmo skrev:
alias skrev:
Tralsmo skrev:Nu blev ja färdig me vändplatsen.

En kompis å hans bröder har skrivit kontrakt me södra å vägen va inte godkänd å framförallt inte vändplatsen.

Ja började i höstas å sen va de en sten som behövde skjutas å då blev de nästan vår å sen 2 bil å släp me 0-90 å nu är de väl sommar innan naturgruset har kommit dit. Hela vägen (knappt en km) ska naturgrusas.

Mycket viktigt me naturgrus för de ska gå å åka comfort me både moped å veteranbil.

Ja har några meter kvar å kantskära men de är inte lätt på en gammal väg som sjunkit.

Vad det gäller åkkomfort för moped eller veteranbil kan jag inte uttala mig, men jag måste fråga om naturgrus verkligen är bättre för själva vägen än t.ex. 0-16 eller 0-30 bergkross?

Grus/naturgrus är i min värld (rätt eller fel?) bestående av tämligen runda element och med ingen eller låg andel 0-fraktion.

Ligger naturgruset kvar någon längre tid, eller rullar det åt sidan när man kör på det och har man någon nytta av bomberingen om man har ett tämligen genomsläppligt slitlager?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Nu har ja ju eget krossat naturgrus på alla mina vägar å de funkar bra men 0-30 bergkross är absolut å föredra ur de skogliga perspektivet. Nackdelen med det (säger min gruskompis) att de är mycket mineraler i det som gör att de växer gräs bra i det.

I detta fallet är ju min kompis ingen skogsman men däremot veteranfantast å tillika Opelnörd så där får man inget gehör alls för vad som egentligen är bäst.
Ett krux för bröderna är att naturgruset får dom nog bara tag i hos en grusnisse som dom är rågranne med och är allmänt illa omtyckt i grannskapet ochså av dom.

Ja avrådde från å göra på detta viset men helt sant är att 0-30 bergkross är ett chit å köra moped på så de undviker man.

Har man krossat naturgruset och inte bara harpat/sorterat fram önskade fraktioner så har det nog fått bättre egenskaper för vägändamål. 👍

MVH
Alias

Jag råkade just hitta denna tråden. På den tiden man använde naturgrus som bärlager (tiden innan naturgrusskatten) så fanns det krav på krossytegrad för de större fraktionerna.

TRVKB 10 TRV Publ 2011:083 TDOK 2011:265
Obundna lager

Krossytegrad (Andelen korn med krossade eller brutna ytor
och andelen korn med helt rundade ytor)
Krossytegraden ska deklareras enligt SS-EN 13242 och ska minst uppfylla
kraven för kategorin C50/30 (andelen korn med krossade eller brutna ytor är mer
än 50 % och andelen korn med helt rundade ytor är mindre än 30 %). Krossat
berg uppfyller kravet (kategorin C90/3).

Det där var ett arbete som labbet fick göra helt för hand. Sortera stenarna i den grövsta sikten och sedan väga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).