Inpediment är till för att övervinnas.
busholle skrev:Det kommer troligen fungera ok. Några synpunkter: Sprid inte för tunnt med grovt material t.ex 5cm 0/60, det låter sig inte göras och blir troligen starkare med ett något finare material. Lägg då hellre tjockare med det grövre under och satsa på en enklare avtätning för att få en yta att köra på. Ska du bredgrusa med 42/62 makadam så bör vägen vara lös innan så makadamen inte sprätter ner i dikena när lastbilarna börjar köra. Frågan är vad åkarna säger om att köra på grovmakadam som inte är avtätad? Men får du ner makadamen i vägkroppen så blir det starkt.
Tåndemåla skrev:Vägen är som sagt rätt bra men har haft dåligt underhåll när stora avverniningar gjorts. Jag har diskuterat med en entreprenör här och som känner till min väg. Hela vägen går på uppmark men delvis med dåligt material. Finkornig jord med dålig dränering. Vi har som huvudspår jag och entreprenören. Att av vägens 1700 m gör vi inget på ca 500 m. Bred grusar ca 200 m med 0-52 två givit så ca 10 cm då där inte finns något slitmatreal utan bara stubbar och stenar med naturgrus mellan så sladda är omöjligt. Vid de två huvudavläggen lägger vi 0-92 ca 15 cm och på en sträcka av 200 m toppar med 0-62 5 cm. Övriga 800 m bred grusas med 42-62 5 cm. Utkörning av viket där efter sladdning av hela vägen eventuellt ny bredgrusning av 42-62. Entreprenören har en större traktordriven vägsladd med ställbara skär typ väghyvel så han kan bana vägen vid behov. Idéer på det. Väg proffsen?
jannee skrev:Bara till att följa entreprenörens råd. Han har sett och har kännedom om objektet, går inte på något sätt motbevisa.
Troligtvis tar han i något extra men i långa loppet är det ingen nackdel - tvärtom.
Gör om - gör rätt - lyd entreprenörens råd.![]()
Har sett och kört på skogsbilvägar som varit riktigt väl gjorda, dessa har sedan klarat sig i över 30 utan någon som helst skötsel men ändå nyttjats - ok nu är de dåliga och verkligen behöver underhåll - men ändå.