Senast redigerad av tallen100 ons 03 apr 2013, 19:25, redigerad totalt 2 gånger.
Logistik, Transport
SCA prispressning till en ny nivå !!!!
ons 03 apr 2013, 19:21#219901Konkurrens ska ske på lika villkor, då är det bra.
ons 03 apr 2013, 19:22#219902
Samma fenomen här omkring...men här skapar dom nya arbeten för de oss svenskar som får åka dit och rätta till efter dom...
Oftast har dom en billig timpeng...men arbetet brukar ta längre tid...
Camwood skrev:weilan skrev:Tror inte de främjar samhället ett dugg....
Låt säga att du Camwood är en .....rörmokare tex, eller varför inte en chef på nåt fint företag.
En dag när du kommer till jobbet sitter en fillipinier på din stol, o säger han tagit över ditt jobb, o de för endast 5000:- i månaden, bor i en möglig husvagn nånstans, eller varför inte inne på toaletten. Tycker du de är en grunföruttsättning för stark ekonomisk utveckling, och att de främjar samhället i sig?
Isf är vi svenskar nog rätt snart i stenåldern..........
Ja det är förutsättningen för ekonomisk utveckling.
Jag är snickare (egen företagare) själv o jobbar i stockholm och jag märker att timpengen för snickeritjänster har gått ner på grund av att det har kommit många snickare från andra länder som kan utföra mina tjänster mycket billigare än mej.
Det är ingenting som jag kan påverka. Man kan inte stoppa utvecklingen.
Samma fenomen här omkring...men här skapar dom nya arbeten för de oss svenskar som får åka dit och rätta till efter dom...
Oftast har dom en billig timpeng...men arbetet brukar ta längre tid...
ons 03 apr 2013, 19:29#219905
Har själv snickrat en del i Stockholm å vet hur mycket tex polacker det är som jobbar svart för en skitsumma. Du tycker på fullaste allvar att det är ok?
Camwood skrev:Ja det är förutsättningen för ekonomisk utveckling.
Jag är snickare (egen företagare) själv o jobbar i stockholm och jag märker att timpengen för snickeritjänster har gått ner på grund av att det har kommit många snickare från andra länder som kan utföra mina tjänster mycket billigare än mej.
Har själv snickrat en del i Stockholm å vet hur mycket tex polacker det är som jobbar svart för en skitsumma. Du tycker på fullaste allvar att det är ok?
ons 03 apr 2013, 19:41#219909
Det där ar ju hänt det senaste 50 åren eller så och händer fortfarande. Fast du kanske inte har sett det, för alla andra på företaget är filippinier och fabriken står numera i Filippinerna. Eller något annat land.
De svenska jordbruksprodukterna du köper är starkt beroende av östeuropeisk arbetskraft. Eller du kanske köper den billigare maten som är odlad i utlandet?
weilan skrev:En dag när du kommer till jobbet sitter en fillipinier på din stol, o säger han tagit över ditt jobb, o de för endast 5000:- i månaden, bor i en möglig husvagn nånstans, eller varför inte inne på toaletten. Tycker du de är en grunföruttsättning för stark ekonomisk utveckling, och att de främjar samhället i sig?
Det där ar ju hänt det senaste 50 åren eller så och händer fortfarande. Fast du kanske inte har sett det, för alla andra på företaget är filippinier och fabriken står numera i Filippinerna. Eller något annat land.
De svenska jordbruksprodukterna du köper är starkt beroende av östeuropeisk arbetskraft. Eller du kanske köper den billigare maten som är odlad i utlandet?
Självvald väg i egen skog
Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 03 apr 2013, 19:42
ons 03 apr 2013, 19:42#219910
Vad e problemet? Att utlänska åkare klantar sej? Menar du att dom kan missköta sitt jobb och fortsätta att konkurrera ut svenska åkare? Gör dom det år efter år , ja då utför dom tjänsten bäst och billigast och då e de ju bra, eller hur.
D Brown skrev:Företaget jag arbetar åt har drabbats lite av liknande problem, vi upphandlade transporterna för något år sedan genom anbudsförfarande bland svenska speditionsföretag.
Sedan kommer en enorm blandning av bilar, många chaufförer är t.ex svenska eller tyska och har bra koll, kan kommunicera på i.a.f engelska o.s.v. Men så rätt vad det är kommer det öststatschaufförer omöjliga att kommunicera med, dom röker precis var som helst, vräker ut skräp på parkeringar, är ovarsamma med extremt dyrbart gods och det har t.o.m förekommit att dom inte är nyktra.
Alla problem detta lett till i form av reklamationer, stopp i produktion och skadat gods har blivit väldigt kostsamt, nu är ny speditör kontrakterad och man får hoppas att man bättre stipulerat vad man är ute efter.
Jag säger inte att det är likadant i fallet med SCA, jag vet ju inte ens vad slurp är, men det kan ju vara så att SCA fått något dom inte riktigt räknade med vid upphandlingen.
Vad e problemet? Att utlänska åkare klantar sej? Menar du att dom kan missköta sitt jobb och fortsätta att konkurrera ut svenska åkare? Gör dom det år efter år , ja då utför dom tjänsten bäst och billigast och då e de ju bra, eller hur.
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
ons 03 apr 2013, 19:44#219911Jag tror det är massa innan avvattning. Alltså i flytande form. Förr pumpades sådan massa i tub mellan Östrands massafabrik och Vivstavarvs pappersfabrik, tvärs över viken. Man spar in två dyra processteg - torkning och att sedan lösa upp massaarken i vatten. Men det kan vara något helt annat...
D Brown skrev:Vad är slurp?
ons 03 apr 2013, 19:49#219913
Om dom får ett uppdrag till ett svenskt företag under 1 år sen förlorar dom sitt kontrakt på grund av att dom misskötte sig. Det blir reklamationer på trasiga varor m.m. Dom hittar ett nytt företag och samma sak händer. Nästa år är det samma sak och då tycker du att dom har utfört det bäst och billigast?
Camwood skrev:D Brown skrev:Företaget jag arbetar åt har drabbats lite av liknande problem, vi upphandlade transporterna för något år sedan genom anbudsförfarande bland svenska speditionsföretag.
Sedan kommer en enorm blandning av bilar, många chaufförer är t.ex svenska eller tyska och har bra koll, kan kommunicera på i.a.f engelska o.s.v. Men så rätt vad det är kommer det öststatschaufförer omöjliga att kommunicera med, dom röker precis var som helst, vräker ut skräp på parkeringar, är ovarsamma med extremt dyrbart gods och det har t.o.m förekommit att dom inte är nyktra.
Alla problem detta lett till i form av reklamationer, stopp i produktion och skadat gods har blivit väldigt kostsamt, nu är ny speditör kontrakterad och man får hoppas att man bättre stipulerat vad man är ute efter.
Jag säger inte att det är likadant i fallet med SCA, jag vet ju inte ens vad slurp är, men det kan ju vara så att SCA fått något dom inte riktigt räknade med vid upphandlingen.
Om dom får ett uppdrag till ett svenskt företag under 1 år sen förlorar dom sitt kontrakt på grund av att dom misskötte sig. Det blir reklamationer på trasiga varor m.m. Dom hittar ett nytt företag och samma sak händer. Nästa år är det samma sak och då tycker du att dom har utfört det bäst och billigast?
Finns inte det du söker? Bygg det själv! Om du bor där jag bor så vore du hemma då du kommer dit
. Rädda skogen ät en bäver!
. Rädda skogen ät en bäver!Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 03 apr 2013, 19:56
ons 03 apr 2013, 19:56#219916Bästa T24X4. Naturligsvis! Du har ju svarat på din egen fråga
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
ons 03 apr 2013, 20:01#219921
1/ Huvudproblemet var väl att vi fick sämre åkare än vi förväntade efter en upphandling i Sverige.
2/ Nej inte utländska i allmänhet, mest åkare från sk. öststater.
3/ Nej, nu ska bättre åkare vara på väg, dock kanske inte just svenska.
Dessa utförde ej tjänsten bäst och billigast totalt sett, ett lägre fraktpris blev en dyrköpt erfarenhet.
Camwood skrev:Vad e problemet? Att utlänska åkare klantar sej? Menar du att dom kan missköta sitt jobb och fortsätta att konkurrera ut svenska åkare? Gör dom det år efter år , ja då utför dom tjänsten bäst och billigast och då e de ju bra, eller hur.
1/ Huvudproblemet var väl att vi fick sämre åkare än vi förväntade efter en upphandling i Sverige.
Dessa utförde ej tjänsten bäst och billigast totalt sett, ett lägre fraktpris blev en dyrköpt erfarenhet.
ons 03 apr 2013, 20:05#219923Varför blir dom sparkade efter 1 år om dom var billigast och bäst? Företaget inser att dom har gått på en nitlott och byter till ett annat företag där totalkostnaden blir lägre än det första. Då förstår jag inte hur du kan tycka att första företaget var bäst och billigast när totalkostnaden blir högre i slutändan.
Finns inte det du söker? Bygg det själv! Om du bor där jag bor så vore du hemma då du kommer dit
. Rädda skogen ät en bäver!
. Rädda skogen ät en bäver!Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 03 apr 2013, 20:13
ons 03 apr 2013, 20:13#219926
Menar du att dom som upphandlar åkarna skulle kunna fortsätta att köpa dåliga tjänster år efter år? Då kan man väl fråga sej om det företaget har rätt kompetens. (och bör konkurras ut)
Det du beskriver är precis det ja menar
Fri konkurrans funkar bäst.
D Brown skrev:Camwood skrev:Vad e problemet? Att utlänska åkare klantar sej? Menar du att dom kan missköta sitt jobb och fortsätta att konkurrera ut svenska åkare? Gör dom det år efter år , ja då utför dom tjänsten bäst och billigast och då e de ju bra, eller hur.
Menar du att dom som upphandlar åkarna skulle kunna fortsätta att köpa dåliga tjänster år efter år? Då kan man väl fråga sej om det företaget har rätt kompetens. (och bör konkurras ut)
Det du beskriver är precis det ja menar
ons 03 apr 2013, 20:31#219928 Någon kritik som jag känner mig träffad av finner jag inte i ditt inlägg. Däremot finner jag ett stort mått av naivitet och ren dumhet i ditt inlägg. Fri rörlighet av kapital som innebär att människor utnyttjas som rena slavar hör inte hemma i en demokrati som vår, läs själv på, följ medias rapportering om människor som bor i containers, mögliga husvagnar eller vad du vill. Förkovra dig själv i ämnet demokrati, anständighet, solidaritet med andra, Tack och lov finns människor vars människosyn går stick i stäv mot din egen, tyvärr finns sen många år tillbaka "snickerifirmor" som för en billig penning hyr arbetskraft med några få tior i timlön, dom saknar riktiga arbetskläder, äter vitt bröd och vatten, stående i någon portgång. Det är nu inte folk från baltikum jag tänker på, dom låter sig inte luras längre, nu är det andra grupper som njuter frukten av kapitalets fria rörlighet.
Camwood skrev:Vetinte skrev.. Grundproblemet e större och kommer att bli mycket värre!!!Allså det e ett problem att det kommer hit företagssamma mäniskor och utför tjänster billigare än någon annnan![]()
Vetinte ,Ryared ,Anersimyra och alla som känner sig träffad av min kritik!! Läs på lite ekonomisk historia vet ja.
Fri rörlighet för kapital och tjänster är en grundförutsättning för stark ekonomisk utveckling.
Och det främjar samhället.
Tackolov så är det inte era åsikter som styr politiken i det här landet.
Om era åsikter var norm i samhället så skulle Sverige vara kvar i stenåldern.
Ni får läsa på
Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- ons 03 apr 2013, 20:31
ons 03 apr 2013, 20:31#219929
Jag har ju svarat i ditt citat av mej! Vad ska jag göra åt att priset på mina snickartjänster går ner! ???? Det jag kan göra är leverera en bättre tjänst eller en vara men jag kan inte konkurrera med deras priser, JAG KAN inte leva på det timmpriset. Men det är för svårt så jag ska sluta med vanliga snickar jobb
roten skrev:Camwood skrev:Ja det är förutsättningen för ekonomisk utveckling.
Jag har ju svarat i ditt citat av mej! Vad ska jag göra åt att priset på mina snickartjänster går ner! ???? Det jag kan göra är leverera en bättre tjänst eller en vara men jag kan inte konkurrera med deras priser, JAG KAN inte leva på det timmpriset. Men det är för svårt så jag ska sluta med vanliga snickar jobb

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).