Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 67092 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vem ska köra allt virke ?

Cruiser_no1  
T24X4 skrev:Vill man komma framåt så måste man ha ett mål. Är man flera om samma sak så måste man vara eniga. Var noga med att alltid ha fakta när ni tar upp det högre upp. Att bara lätta på hjärtat i ett forum löser inte era problem även om det kan kännas bättre när man har fått gnälla av sig. Största problemet är att få majoriteten enig för att driva frågan vidare. Splittring har störtat större ekonomier än åkeribranschen. Personligen så gillar jag Franska bönders sätt att visa missnöje :lol: även om det inte alltid ger resultat.

Att SCA tog in estländare är inget att bråka om så länge dom kör för samma ersättningar som svenska åkare gör. Ska dom få fram mycket på kort tid så räcker det inte med svenska åkare och det ska inte estländarna få skit för och inte heller SCA. Frågan är istället varför inte andra svenska åkerier åkte ner och hjälpte till? Går det runt för svenska åkare som redan kör där så måste det gå runt för andra inhyrda svenska åkare. Det visar lite av enigheten bland åkare.

Jag håller med om att vi måste försöka ena oss, och gå gemensamt fram till en bättre lönsamhet men många hamnar i sitsen som gör att vi istället för att bråka så knegar vi på, för den ersättning vi har, för man vill ju inte "stöta sig mot bolaget för då kanske vi inte får köra nåt"
Lite av den jargongen är det där ute!!

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165889Hej alla glada ! och min lilla tråd verkar ha blossat upp till ett vendetta mellan "bertilsson" och "T24X4"

Lugnt och fint nu ! men just nu känns det som att "bertilsson" och jag har övertaget i denna tråd ,

D.v.s ! att "T24X4" inte kan visa god lönsamhet inom trp av rundvirke varken från sig själv eller kanske entrepenörer inom åkeribranschen , och övrig läsning från denna tråd ger mig bara ett svar !

och det behöver man inte vara raketforskare för att begripa ! som sagt någon som mätt virke i 20 år ..och vi har kört rundvirke i 50 år VS

en "skrivbordsprodukt" / prisjägare utan indentitet ! , och GNÄLL ? vem har gnällt ? inte jag , för jag har inga timmerbilar i trafik nu :ugeek:

däremot har jag en hel del erfarenheter av detta genom åren och vet en hel del om hur det fungerar i "verkligheten"
och nu får vi se om åkarna hinner med sig , det är tidig vår och bråda tider vägarna tar slut eller får sänkta tryck , i vissa fall "paniklunning" med lastbil , undrar just om dom får eller har vett att ta betalt för detta numera ?
Precis rätt årstid att äga en Timmerbil :ugeek: ! mätarna gör nog sitt bara det finns någe att mäta .
så det så ! och "TX24X4" rullar vidare med god lönsamhet och är en "god ambassadör för sin uppdragsgivare 8)

( kanske "mangan" kan ändra " mest skog när han dör vinner" till "mest fullmatade hårdisken och mest skulder vinner" ) ?

=)) =))

TS

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165951Någon vendetta är det inte och Bertilsson ligger så långt ifrån ett övertag som man kan komma. I grunden så har Bertilsson och jag ganska lika åsikter men han vill alltid vara den som skriker högst. Nu verkar han ha besinnat sig och insett vad jag är ute efter när han tänker till före han säger något. Han vill att jag ska komma med en tydlig kalkyl. Som jag skrev tidigare så behöver jag inte driva eran fråga bara för att jag har åsikter vilket några personer tror. Det jag saknar av ni som tror er veta bättre är FAKTA. Ni som säger att lönsamheten har sjunkit för åkarna under dom senaste 20 åren bör visa på fakta och inte bara tomma ord. Kanske det är läge ett ge lite svar på min frågeställning nedan?

Varför ska dom inte kunna visa på en tydlig kalkyl om dom vill förändra något? Hur ska man kunna förändra något om man inte kommer med relevant fakta? Tror man att det kommer att bli en förändring om man gnäller att man har en dålig lönsamhet men vill inte visa fakta?

Tyvärr så är det bara pajkastning som är viktigare än att komma med fakta. Varför vill ni förstöra tråden med det och inte komma med fakta? Spindeln verkar haka upp sig på att jag skulle ha sagt att det är god lönsamhet i skogsnärigen. Visa gärna var jag har sagt att det är god lönsamhet i skogsnärigen? Jag har sagt att vissa företag går bra vissa andra går sämre. Kan ni inte hålla er till fakta så hur ska ni då kunna visa en relevant fakta om hur åkarnas situation har försämrats?

Att Bertilsson hyser ett agg mot vissa bolag och personer har han visat tydligt i sina trådar. Det har inte påverkat folk som utgår ifrån fakta när man diskuterar. Vissa personer vill så gärna vara en besserwisser men när det kommer till fakta så faller deras kort direkt. Då brukar det bli personagrepp när argumenten tryter. Det har man redan sett i den här tråden.

I fortsättningen så hoppas jag att det kommer fram fakta som man kan diskutera utifrån. Då är det lättare att genomföra förändring. Vet man inte vad man vill då är det svårt att göra något annat än bara gnälla.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T24X4 skrev: Ni som säger att lönsamheten har sjunkit för åkarna under dom senaste 20 åren bör visa på fakta och inte bara tomma ord.
Detta uttryck signalerar att du anser att du sitter på vetskap om att debatten är onödig och det är "tomma ord" från transportörer och andra.

T24X4 skrev:Tror man att det kommer att bli en förändring om man gnäller att man har en dålig lönsamhet men vill inte visa fakta?
Du anser att du inte anklagat "transportkillar" här för att gnälla. Men ovanför här finns uttrycket.

Läs mina inledande synpunkter där min inställning beskrevs innan feltolkningar gjordes.
viewtopic.php?f=20&t=13171&st=0&sk=t&sd=a#p165552
T24X4 skrev:Att Bertilsson hyser ett agg mot vissa bolag och personer har han visat tydligt i sina trådar. Det har inte påverkat folk som utgår ifrån fakta när man diskuterar.
Tala om vem du är när du skriver generaliserat och felaktigt på detta sätt! (Läs också vad som etiskt gäller för inlägg på detta forum!)

T24X4 skrev:........ Då brukar det bli personangrepp när argumenten tryter. Det har man redan sett i den här tråden.
Det är väl det det du gör.

T24X4 skrev:Vet man inte vad man vill då är det svårt att göra något annat än bara gnälla.
Du anser att du inte anklagat "transportkillar" här för att gnälla. Men ovanför här finns uttrycket igen.

Har du synpunkter mot mig på detta så sänd ett PM!

#166004Bertilsson verkar ha svårt att vilja visa fakta utan vill bara fortsätta att försöka flytta fokus. Varför vet bara han. Tror inte att du har förstått riktigt att mitt intresse är inte att ha pajkastning men du kommer hela tiden tillbaka till det. Jag vet vad jag vill och det har jag skrivit i forumet men jag har inte fått något gehör för det. Varför? Det måste man tolka som att det är inte så dåligt som vissa vill påskina.

Väntar fortfarande på svar men jag ska begränsa mig till 1 fråga eftersom 3st verkar vara lite för mycket =)) =)) =))

Varför ska dom inte kunna visa på en tydlig kalkyl om dom vill förändra något?

Tyvärr Bertilsson så tror jag inte på att försöka dölja saker i PM utan jag är för öppenhet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166005Jadu spindeln, det viktiga är ju hur många år i branschen som man har. Sen kan man komma med vilka påstående som helst. ;)

Men, det är ju trots allt så att det inte är åkarnas eller virkesmätarnas virke som skall köras.

Mangan skrev:Jadu spindeln, det viktiga är ju hur många år i branschen som man har. Sen kan man komma med vilka påstående som helst. ;)

Men, det är ju trots allt så att det inte är åkarnas eller virkesmätarnas virke som skall köras.

Haha! "mangan" - vad fan är det du säger ? "har du huvet bara för att mössa på eller " ?

Vart har du läst att inga Åkare /åkeriägare virkesmätare , Entrepenörer kan äga och förvalta eller sköta en egen skog .

Ytterligare ett bevis på "skrivbordsprodukter" ( en mätorder /körorder i värmland kan vara en tandläkare i sthlm . )

Och "T24X4" ..är garanterat transportledare /eller nåt annat inom detta som är j-vligt pressad just nu .. (eller en privatperson som fått ett rejält "hjärnsläpp"

för nu finns det få platser och vägar för timmerbilarna att producera någonstans och begreppet "lunning" över gärden och undermåliga "snåla" skotarvägar är det som gäller .. jag är j-vligt skeptisk till att alla får fullt betalt för detta ,
Som vanligt ! .. men sitter man på ett kontor vid datorn , då ska det gå dygnet runt är det inte så?

Den som lever får se ! :ugeek:

TS

"spindeln" skrev:Och "T24X4" ..är garanterat transportledare /eller nåt annat inom detta som är j-vligt pressad just nu .. (eller en privatperson som fått ett rejält "hjärnsläpp"

Som vanligt så har du helt fel. Du är inte ens i närheten men det var inte väntat heller. Vissa verkar sitta vid en dator och posta på forum fast dom inte har en aning om vad dom håller på med. Du är välkommen in i matchen när du har fakta.

T24X4 skrev:
"spindeln" skrev:Och "T24X4" ..är garanterat transportledare /eller nåt annat inom detta som är j-vligt pressad just nu .. (eller en privatperson som fått ett rejält "hjärnsläpp"

Som vanligt så har du helt fel. Du är inte ens i närheten men det var inte väntat heller. Vissa verkar sitta vid en dator och posta på forum fast dom inte har en aning om vad dom håller på med. Du är välkommen in i matchen när du har fakta.

Visst ! absolut måste jag ha en dator och internet för att posta , Och nu Tycker jag att det snart är dags att avsluta tråden , trots att det är jag som startat tråden , och ( är välkommen in i matchen )

Vilken match ?

TS

#166688Som vanligt så har du helt fel. Du är inte ens i närheten men det var inte väntat heller. Vissa verkar sitta vid en dator och posta på forum fast dom inte har en aning om vad dom håller på med. Du är välkommen in i matchen när du har fakta.

vad menas ?

TS

"spindeln" skrev:Som vanligt så har du helt fel. Du är inte ens i närheten men det var inte väntat heller. Vissa verkar sitta vid en dator och posta på forum fast dom inte har en aning om vad dom håller på med. Du är välkommen in i matchen när du har fakta.

vad menas ?

Håll dig till ämnet... :ugeek:

T24X4 skrev:
"spindeln" skrev:Som vanligt så har du helt fel. Du är inte ens i närheten men det var inte väntat heller. Vissa verkar sitta vid en dator och posta på forum fast dom inte har en aning om vad dom håller på med. Du är välkommen in i matchen när du har fakta.

vad menas ?

Håll dig till ämnet... :ugeek:

Nu vet jag varför jag uppmanas att hålla mig till "ämnet" =)) =))

Och jag vet fortfarande ingenting om nånting ? :shock: men jag ser att nu är det vår ! så jag bjuder "T24X4" på denna

8)

( moderator får ta detta med en nypa salt , ty det kan aldrig vara fel att uppmuntra ) =)) =))

Dock ska vi absolut hålla oss till ämnet .

TS

#166812Faktum är att jag vet mer än vad du tror och du är fortfarande utanför ämnet. Som jag skrev tidigare så behöver jag inte driva era frågor bara för att jag har åsikter eller frågor om relevant fakta. Du har inte kunnat prestera nånting alls angående fakta.
Därför så frågar jag igen.

Hur ska man kunna förändra något om man inte kommer med relevant fakta?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166843T24X4 som utger sig för att besitta stor insikt i frågan och signalerar att åkarna är inte missgynnade, genom att du kräver bevis på något du som du tror inte finns.

De bara gnäller har du sagt flera gånger. Detta stärker ovanstående.
Allt detta stärker vad vi tror om stor del av din uppfattning i ämnet.

Beskriv vad du grundar åkarnas ekonomiska situation på!

Du gömmer dig bakom anonymitet på sätt som får dina kränkande ord (avser vad du skrev om mig) att framstå som de är i strid med Skogsforums regelverk.

Träd fram och förklara vem du är så du visar att du står för dina påstående.

Vårda din text på sätt som är vanlig när framgång vill åstadkommas!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166894Det vore faktiskt intressant att få se en enkel kalkyl på vad det kostar att transportera en kubik och vad den ger betalt.

Det vore oxå intressant att höra om det är åkare som kör för bolag som har egna bilar som har det tuffast.

Åkare som kör via åkericentraler har väl en mellanhand som tar en del av vinsten eller har jag fattat det fel?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).