Logistik, Transport
Bygga basväg/ skogsbilväg
Igår, 23:04#913248Jag har fått kontakt med en entreprenör som verkar kunnig. Han vill ha ca 135 kr/m. Tillkommer grusning. det betyder att 1000m väg plus lite extra för vändplaner mm. skulle gå till någonstans mellan tummen och pekfingret 135000 kr. Tillkommer bergkross och kanske nån trumma. Vad kostar bergkross i det området? lika mycket till? Då skulle det bli ca 300000, låter det rimligt? Har en avverkning på gång i det skiftet, ca 1000 m3.
11 min#913250
Nu är det några år sedan jag köpte bergkross, och utan att veta hur finkrossat material du ska ha så hade jag gissat på mellan 100-150 kr/ton (transportavståndet påverkar såklart). Lättast är väl att ta in priser från några olika täkter eller åkerier.
Ska du ha 0-30 eller någon annan fraktion?
Ofta lägger man väl minst 1,5 ggr största fraktionsstorlek i lagertjocklek?
Är 1,6-1,7 ton/m3 rimligt att räkna med i densitet för bergkross?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
blandadskog skrev:Jag har fått kontakt med en entreprenör som verkar kunnig. Han vill ha ca 135 kr/m. Tillkommer grusning. det betyder att 1000m väg plus lite extra för vändplaner mm. skulle gå till någonstans mellan tummen och pekfingret 135000 kr. Tillkommer bergkross och kanske nån trumma. Vad kostar bergkross i det området? lika mycket till? Då skulle det bli ca 300000, låter det rimligt? Har en avverkning på gång i det skiftet, ca 1000 m3.
Nu är det några år sedan jag köpte bergkross, och utan att veta hur finkrossat material du ska ha så hade jag gissat på mellan 100-150 kr/ton (transportavståndet påverkar såklart). Lättast är väl att ta in priser från några olika täkter eller åkerier.
Ska du ha 0-30 eller någon annan fraktion?
Ofta lägger man väl minst 1,5 ggr största fraktionsstorlek i lagertjocklek?
Är 1,6-1,7 ton/m3 rimligt att räkna med i densitet för bergkross?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).