Logistik, Transport

Bygga basväg/ skogsbilväg

173 inlägg 113568 visningar 26 följer Svara, dela mm...  

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Amatörhuggare 62  
#809808Då fastnar det skit fort, m galler.
Är det så grävlingar, inte ska bygga bo 😉

Användarvisningsbild

svampbob  
#809811Det är nog för att ingen person ska kunna krypa in.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#809832Kommer nog samla isdammar och kvistar på gallret..

😮 Såna gallern kan faktiskt öka faran, inte minst för den som försöker städa gallret, men även för unga och nyfikna människor.

jannee  
#809835Jag her sett sådana galler och på sikt slammar alltid dessa igen, måste m.a.o. underhållas - rengöras regelbundet.
Det börjar inte sällan med lite gräsväxt, därefter lite kvistar och grenar, sedan går det fort.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809880Galler sätter man normalt vid ledningar på 400mm och uppåt i tätbebyggt område.
Inte helt lysande ur underållsperspektiv men eftersom folk är idioter och klagar på andra när man själv gjort bort sig så finns inte mycket alternativ.

Amatörhuggare 62  
#811851Nu är vägen,slutgrusad.
Fick tag i 0,22.

Användarvisningsbild

Elis76  
#811870Det blev supersnyggt, det är knappt man vill köra där sen . . . . 😀

Användarvisningsbild

skogshare  
#901149Nödvändiga hänsyn vid bygge och förbättring av skogsbilväg.

Ur dagens DN

https://www.dn.se/sverige/skogsstyrelse ... a-misstag/

Användarvisningsbild

TimberJackFredrik  
#907311Hey, I just want to download a file.

jannee  
#907359Alltid bäst att skylla på andra, framförallt av dem som intet begriper. 🤬

blandadskog  
#913153Har planerat att bygga en väg i ett ganska långsmalt skifte beläget i steniga Småland. Men jag funderar lite på vilket som är bäst, skall jag bygga en väg som en skotare kan köra på eller skall jag bygga en väg där timmerbil med släp kan köra, inklusive vändplats? Hur stor kostnad blir det för en skotare som kommer fram enklare och snabbare än att köra på en knölig och gropig basväg som det ser ut i dag, hur mycket billigare blir det att en timmerbil kör samma sträcka? Väglängden ca 1 km, då blir det en vändplan eller ett T-kors ca 300 m före skiftet tar slut.

alias  
blandadskog skrev:Har planerat att bygga en väg i ett ganska långsmalt skifte beläget i steniga Småland. Men jag funderar lite på vilket som är bäst, skall jag bygga en väg som en skotare kan köra på eller skall jag bygga en väg där timmerbil med släp kan köra, inklusive vändplats? Hur stor kostnad blir det för en skotare som kommer fram enklare och snabbare än att köra på en knölig och gropig basväg som det ser ut i dag, hur mycket billigare blir det att en timmerbil kör samma sträcka? Väglängden ca 1 km, då blir det en vändplan eller ett T-kors ca 300 m före skiftet tar slut.

Är tveksam till om du får någon ekonomisk utväxling på en bättre basväg för skotare (ofta får man ju betala avverkningskostnad efter en bortsättningslista där man utgår bl.a. ifrån själva skotningsavståndet), så jag hade inte tvekat på att bygga med standard för lastbil & släp - under förutsättning att det finns hyfsat material till vägbanken att nyttja ,i eller i direkt anslutning till, själva väglinjen.

Skotarvägen låter i mina öron som en dålig halvmessyr.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Nabben  
blandadskog skrev:Har planerat att bygga en väg i ett ganska långsmalt skifte beläget i steniga Småland. Men jag funderar lite på vilket som är bäst, skall jag bygga en väg som en skotare kan köra på eller skall jag bygga en väg där timmerbil med släp kan köra, inklusive vändplats? Hur stor kostnad blir det för en skotare som kommer fram enklare och snabbare än att köra på en knölig och gropig basväg som det ser ut i dag, hur mycket billigare blir det att en timmerbil kör samma sträcka? Väglängden ca 1 km, då blir det en vändplan eller ett T-kors ca 300 m före skiftet tar slut.

Spontant två frågor:
Hur stort är skiftet?
Du anger stenig mark, räcker det med avtäckning och grus där det behövs?

jannee  
#913160Självklart låter du bygga en skogsbilväg.
Sök upp en ENSKLID entreprenör som har dokumenterad erfarenhet av att bygga skogsbilvägar.
Bara att fråga runt i din omgivning.
Grävmaskinen bör ligga i 30 till 40 tons klassen, mindre dinkytoysmaskiner kostar bara en massa pengar och duger inte till något.
Storlek EC 360 - EC 400 är utmärkta till att bygga bank till skogsbilvägar.
En gammal H 16 C eller D är också utmärkt - en H14 kan duga om inte stenarna är allt för stora..

blandadskog  
#913193Blir nog bäst att bygga en väg som klarar bil med släp. Det borde finnas material i marken som går att använda, det är till stor del fast mark endast en sträcka på kanske 100 m är det lite sämre bärighet. Någon här som har vetskap om en kunnig och kostnadseffektiv entreprenör i trakterna av norr om Växjö mot Rottne, Braås?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).