Logistik, Transport

Ny Vägsladd

79 inlägg 95719 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Ny Vägsladd

Blivande snickare  
#254654Jag har ju bara en 80-tals valmet å köra med så lyftarmarna är lite svåra "finjustera" med så helst skulle jag ha ställbara hjul på bladet så att traktorn bara drar.
Bästa skulle vara om dom gick att justera oberoende av varandra och kunna plocka bort när dom inte behövs.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#254657Närå, man kör med lite feeling bara, det går även med en röd.

Användarvisningsbild

Mannfolk  
#254658Har Mitt VM 300 JH2 med 470kg extra vikter

Valtran går på fulleffekt när jag skär max :D

Användarvisningsbild

T Landström  
Blivande snickare skrev:Jag har ju bara en 80-tals valmet å köra med så lyftarmarna är lite svåra "finjustera" med så helst skulle jag ha ställbara hjul på bladet så att traktorn bara drar.
Bästa skulle vara om dom gick att justera oberoende av varandra och kunna plocka bort när dom inte behövs.

Jag köpte 2st http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Slap/Tillbehor/Stodhjul-41501/ och skruvade fast på vårat bland... Har inte hunnit testa dom än...

Blivande snickare  
Slurfi skrev:Närå, man kör med lite feeling bara, det går även med en röd.

Han e gul :wink:
Fast man tar riktigt försiktigt på spaken så först händer det ingenting å sen ramlar det plötsligt ner 5cm 😡
Smörjning av lederna hjälpte bra mycket men inte tillräckligt.

Användarvisningsbild

#254684Jo det går riktigt tungt när man får bladet fullt, men då får man lätta och
ta en sväng till och en sväng till osv tills det blir bra.

Såna små släpstödhjul kan inte användas till tyngre blad, det måste nog vara grövre grejer.
Typ det som syns i Mannfolks bild.

På jordbrukstraktorerna finns det ju en spak för dragkraftreglering, kanske det är den som
ställer till det Blivande Snickare?

Blivande snickare  
#254689Möjligt, ska släpa farsan med ut i garaget å kolla imorgon.
Måste bara hitta rätt spak, är obekant med namnet dragkraftreglering. Har egentligen bara två å välja på nu när jag tänker efter.

Användarvisningsbild

Mannfolk  
Blivande snickare skrev:Möjligt, ska släpa farsan med ut i garaget å kolla imorgon.
Måste bara hitta rätt spak, är obekant med namnet dragkraftreglering. Har egentligen bara två å välja på nu när jag tänker efter.

De e en spak/knapp med symbol av en Plog från skala 1-6 eller liknande procentuellt

Blivande snickare  
#254702Har bara en spak med en sköldpadda å en hare som enda liknande symbol. Den är på hare läget om jag inte missminner mig helt.
Ska kolla i morgon, tack för svaret! :smile:

Amatörhuggare 62  
m_007.jpg
m_008.jpg
m_009.jpg
Mannfolk skrev:
Blivande snickare skrev:Möjligt, ska släpa farsan med ut i garaget å kolla imorgon.

De e en spak/knapp med symbol av en Plog från skala 1-6 eller liknande procentuellt

När man kör med snöblad / Schaktblad, måste man använda lägesreglering. Annars ändrar lyften läge efter belastning, som när man plöjer då använder man dragkraftsreglering. För att få traktorn att dra bra, då ändrar ju lyften läge och lägger på tyngd på traktorn. Enkelt utryckt.

TS
Användarvisningsbild

Mannfolk  
#255335Dom där finger betten håller 4h för mig ;D, dom är menade åt strängspridare/harpor.

Användarvisningsbild

Mannfolk  
#255336Dom där finger betten håller 4h för mig ;D, dom är menade åt strängspridare/harpor.

Midgård  
#255363Har själv en typ Horreds vägsladd, 2-skärig plus strängspridare. Den har vi underhållit skogsbilvägarna därhemma md nu under snart 50 år. De finaste skogsbilvägarna i trakten med högsta vägklass.
En förutsättning är att man underhåller vägarna kontinuerligt och inte låter för mycket "tuvering" i mittsträngen eller på kanterna. Sladden får flyta av egen tyngd på vägen och hissas vid vändning och transport upp mha lyftarmarna bak på traktorn. Enkelt och lätt som en plätt.

Användarvisningsbild

#255395Precis, man måste på då och då.

HÅkan N  
HÅkan N skrev:Hadde en Vreten 2,4 m 3 skärig sladd http://www.vreten.se/produkter/vagsladd/v3-3-skarig .

Men jag har fått mer sladdning så jag har satsat på Vretens nya 4 skäriga sladd

http://www.vreten.se/produkter/vagsladd/v4-240-4-skarig ska bli kul och prova.

Gå in på www.sagarden..nu och kolla på entreprednad lågt ner har du min sladd . Funkar bra ,har kört mycket rep av skogsvägar med den med gått resultat .
Den är tung och bra.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).