Logistik, Transport

Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1 mdr

32 inlägg 11810 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Re: Scania bygger batterifabrik för lastbilar, investerar 1

jannee  
#680449USA har INTE maxlängd 18 meter, är olika i olika stater.
Har sett jämlastbilar med dubbla släp men även s.k. linkekipage - minst 25 meter om inte ännu längre.
Samma gäller hastighetsgränser, du får oftast köra i den hastigheten som skyltarna visar

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:USA har INTE maxlängd 18 meter, är olika i olika stater.
Har sett jämlastbilar med dubbla släp men även s.k. linkekipage - minst 25 meter om inte ännu längre.
Samma gäller hastighetsgränser, du får oftast köra i den hastigheten som skyltarna visar

Federala Interstatevägnätet har generellt 36 ton som maximal bruttovikt. Men jag håller med dig. Längder och vikter varierar beroende på var du är i USA. Men generellt är det så.

jannee  
#680500Ingen regel utan undantag - massor!
I USA är maximal bruttovikt på det federala Interstatevägnätet generellt 36 ton, men i de flesta delstater tillåts högre bruttovikt på Interstatevägarna.
Kommersiella Längd (federala riktlinjer)
Det finns ingen övergripande federal gräns för länge inom Interstate Highway System. Undantag för denna regel är en traktor-trailer utformas och används för att dra bilar eller båtar. Dessa får inte överstiga 65 eller 75 meter. Ansökan bygger på kopplingen mellan traktor och släpvagn.
Kommersiella Längd (statliga riktlinjer)
Varje staten ställer sin egen längd begränsningar. Ingen stat kan införa en begränsning av mindre än 48 fot i en traktor och släp kombination. Längden på en uppsättning av dubbla släp (traktor och släp-convertor dolly-trailer kombination) inte kan ha en begränsning som införts på mindre än 28 meter.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Ingen regel utan undantag - massor!
I USA är maximal bruttovikt på det federala Interstatevägnätet generellt 36 ton, men i de flesta delstater tillåts högre bruttovikt på Interstatevägarna.
Kommersiella Längd (federala riktlinjer)
Det finns ingen övergripande federal gräns för länge inom Interstate Highway System. Undantag för denna regel är en traktor-trailer utformas och används för att dra bilar eller båtar. Dessa får inte överstiga 65 eller 75 meter. Ansökan bygger på kopplingen mellan traktor och släpvagn.
Kommersiella Längd (statliga riktlinjer)
Varje staten ställer sin egen längd begränsningar. Ingen stat kan införa en begränsning av mindre än 48 fot i en traktor och släp kombination. Längden på en uppsättning av dubbla släp (traktor och släp-convertor dolly-trailer kombination) inte kan ha en begränsning som införts på mindre än 28 meter.

Ja mycket undantag. Men strunt samma det var Tesla lastbil det gällde och den har totalvikt 36 ton som prototyp.

jannee  
#680524När det gäller Scania handlar det väl till börja med om bilar som går i lokaltrafik (distribution, renhållning och liknande)
Sverige är ett avlångt land med stora avstånd och lösa godsflödet med en ineffektiv järnväg går nog inte utan fossildrivna fordon.

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680658Eftersom det i EU finns lagstadgade körtider så är det dem som kommer att dimmensionera batterierna, 4,5 timmars körtid och 45 min ladd tid.

tallen100  
Martin_N skrev:Eftersom det i EU finns lagstadgade körtider så är det dem som kommer att dimmensionera batterierna, 4,5 timmars körtid och 45 min ladd tid.

Så det ska finnas en laddare vid varje parkeringsficka efter vägarna ..? 🤣
Senast redigerad av tallen100 ons 18 nov 2020, 10:42, redigerad totalt 2 gånger.

Avslutat-01  
Martin_N skrev:Eftersom det i EU finns lagstadgade körtider så är det dem som kommer att dimmensionera batterierna, 4,5 timmars körtid och 45 min ladd tid.

grattis...det finns för tusan inte rastplatser där de kan äta ens,många har ju vila på vanliga parkeringar efter vägarna

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:

. 😀 jag ser en ny nisch i mitt företagande..👍😃 det blir helt enkelt till att investera i ett gigantiskt lastbilsburet elverk som man kan ställa upp på lämplig plats..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#680672Nej infrastrukturen för att ladda lastbilar finns inte riktigt på plats än. Men det är ju ingen omöjlighet. Teslas plan tex är ju att bygga samma nät med megachargers som dom har superchargers till bilarna. 64 mil ska kunna laddas på 30 minuter. Men det krävs ordentliga kablar och elnät för det är inga små effekter som det handlar om. En lastbil laddar tex 1,5 Mwh. Att man klarar dom effekterna beror ju på att det egentligen är 13 batteripaket om 75 Kwh från modell 3 som laddas med 120 Kwh per paket. Sen kan man ju räkna ut själv om det handlar om många lastbilar.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#680675Vi har en stor yta där det kan stå uppåt 20 tradare ibland och där finns mycket el framdraget för vägkrogen som brann ner slukade ström. Där skulle jag tänka mig plats för laddare. Känner @jannee till Bojepps parkeringen?

tallen100  
#680685Grejen är ju den att med dom stränga reglerna med kör och vilotider, så gäller det att nyttja varje minut om du ska komma fram i tid. Så det innebär att det måste stå laddstolpar vid varje parkeringsficka efter vägarna, i stort sett😆.
Tänk så smidigt 👍 👍

jannee  
#680697Bojepps parkering är hyfsat stor, har en gång i tiden varit ett bra matställe men det har gått utför.
Livsfarligt att övernatta, nattfolket slangar diesel - rör sig en del skumt folk där om nätterna..
Däremot var det tidigare ett litet bra matställe i Skärsjö, tyvärr nedlagt, paret som drev var gamla.
Nu har nog Tärnsjö (Preem) konkurrerat ut bägge ställena trots att det inte håller någon hög klass.
Är ett spetsarbytehak.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#680705Bojepps restaurang brann ner för 6 år sedan.
Skärsjö lade ner och köpte Bojepps men sålde det vidare efter några år till en halvsvensk familj.
Ingen bodde i hotelldelen och familjen var i sydamerika när det brann. Bara han var kvar. Tog tid innan brandutredningen var klar som inte kunde konstatera var branden börjat.
Synd för nu växer ett industriområde upp alldeles bredvid.

tallen100  
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:

. 😀 jag ser en ny nisch i mitt företagande..👍😃 det blir helt enkelt till att investera i ett gigantiskt lastbilsburet elverk som man kan ställa upp på lämplig plats..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Du får åka runt och ladda åt dom när de blivit stående efter vägkanten 😎

Snart är "bärgar Berra" glömd och anersimyra är den nya stjärnan 😀 👍

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).