Logistik, Transport

Schaktblad vs Vägsladd?

37 inlägg 22220 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Schaktblad vs Vägsladd?

Krokmark  
#599306 Ok, som det verkar så är sladd att föredra.
Är inte direkt någon expert på bombering och har vägar med både finns sträckor men också en hel del med gräsbevuxen mittremsa pga att jag inte har skött det riktigt så bra som man ska.
Drammen-sladden går bort då jag inte äger någon tippvagn och har en Valtra A85 så köra runt med 1,2 ton gummimatta i frontlastaren är inget alternativ.

Vilken sladd, 2 skär + strängspridare, bör man titta efter?
Källefall, Vreten, mm?
Vilka är att föredra?

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Jag har bara kört med schaktblad och det känns som den bästa investeringen för mig.
Den går att använda för att forma vägen med lutningar osv, man kan ploga snö och riva is osv.
Sen funkar den mkt bra som motvikt när man plogar med snöskopa åxå, den väger strax under tonnet.
En sladd är nog eg bäst när man har gott om grus att dra omkring och vägen redan har rätt form.
Finns det djupa gropar kan man backa och ta om tio gånger tills gropen är borta,
det kan man inte med en sladd.
Man kan åxå hämta upp grus tillbaka från långt ut i kanten med schaktbladet
På filmen ser man hur jag håller på att finlira bort de sista stenarna från vägen och försöka snygga till strängarna.
Har man tandad jordskopa på frontlastaren så kan man bryta upp stenar, bära bort dom
och hämta grus att tippa i hålet och sen fortsätta hyvla.
Om ekonomin skulle tillåta så vore det ju idealiskt att ha en sladd som komplement förstås.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599320 Jag köpte en ysta 2m bogserad sladd förra året när jag byggde skogsbilväg och med den kan man ställa lutning på sladden hydrauliskt och den funktionen vill jag inte vara utan, har för mig listpriset var typ 50' utan strängspridaren som dom skulle ha typ 18' för så jag snålade, men tycker det funkar utan spridare. Dock får man ju köra extra och rätta till strängen efteråt. Finns nån i närheten som har buren sladd och där är ingen tillstymmelse till bombering, kanske beror på föraren?

Jag skulle rekommendera bogserad sladd.
https://www.ystamaskiner.se/vagsladdar/ ... vb-200-240

Användarvisningsbild

molnia  
#599336 Jag tror definitivt att en dragen är bättre än en buren men jag upplever att man kan bygga upp bombering med 2 skärig buren också men krävs disiplin. Dvs varje gång först köra en gång långt ut med strängspridaren uppe så lägger man ifrån sig en sträng i mitten av vägen. Kör minst en gång till och sprider ut det.

Vi har en vreten men kan tycka att den har för lite höjd från skäret till undersida stenlåda. Kan sätta igen sig om vägen är mjuk efter ordentligt regn.

Krokmark  
Slurfi skrev:https://www.youtube.com/watch?v=LIhA8IRGiXU

Jag har bara kört med schaktblad och det känns som den bästa investeringen för mig.
Den går att använda för att forma vägen med lutningar osv, man kan ploga snö och riva is osv.
Sen funkar den mkt bra som motvikt när man plogar med snöskopa åxå, den väger strax under tonnet.
En sladd är nog eg bäst när man har gott om grus att dra omkring och vägen redan har rätt form.
Finns det djupa gropar kan man backa och ta om tio gånger tills gropen är borta,
det kan man inte med en sladd.
Man kan åxå hämta upp grus tillbaka från långt ut i kanten med schaktbladet
På filmen ser man hur jag håller på att finlira bort de sista stenarna från vägen och försöka snygga till strängarna.
Har man tandad jordskopa på frontlastaren så kan man bryta upp stenar, bära bort dom
och hämta grus att tippa i hålet och sen fortsätta hyvla.
Om ekonomin skulle tillåta så vore det ju idealiskt att ha en sladd som komplement förstås.

Inte utan att din film gör bra reklam för schaktblad, Slurfi
Det finns ju onekeligen stora fördelar med schaktblad men är rädd att det är lätt att förstöra om man inte är uppmärksam...
Förvisso så är det kanske lättare att rätta till det som blivit fel också...
Om man ska ge sig på en väg som är eftersatt med mycket gräs i mitten och ordentliga hjulspår samt lite dåligt med grus, hur ska man tänka då?
Tänker mig att en någorlunda skött väg kräver minst 3 överfarter där sista är för att jämna ut eventuella strängar och dyl, eller är jag fel ute?
I inköp så är väl en 2-skärig med strängspridare från Vreten billigare men sen är ju nackdelen att höjden till ramen är rätt dålig samt att den är mer skrymmande.
Jag gillar att bladet har hydralisk inställning till vinkeln så man kan anpassa under arbete och kan hyvla av kanter som kan bli samt dess fördelar vid snöröjning.
Ska man grusa upp så är väl schatblad att föredra när det gäller att kunna fördela gruset där det behövs mest.

ja... Det blev ju inte direkt lättare men jag har en del att fundera på...

TS
Användarvisningsbild

#599458 Tack, det enda sätt jag klurat ut hur man fixar vägar med gräs i mitten, sidorna och/eller djupa gropar
är att nöta nöta nöta, dra lös massor, hyvla ner till gropbotten och flytta massorna dit man vill ha dom.
Ibland är det bättre med blöta massor, ibland är det mkt jord så då får det gärna vara torrare osv osv.
Hittills har jag alltid sett småfel ca en vecka efter hyvling och då behövt ta en vända och rätta till.
Grundfelet med de vägar jag jobbat med är att det funnits för lite grus helt enkelt.

torpöbo  
1575928998_20151017_123427.jpg

Dragen vägsladd alla dagar i veckan, vår och höst. Man kan få en gammal vreten för runt 25'. Ett schaktblad som håller för påfrestningarna lär gå på bortåt 60'. Ett kellfri är för klent (Har provat).

Sedan funderar jag på varför trådskaparen inte erbjuder sig att sätta nya stål på den sladd denne lånat tidigare och fortsätter låna den? Borde vara det billigaste i längden. Går det inte ta en diskussion med ägaren?

Sedan går det alltid att reflektera över ytmaterialet på skogsvägen. En vägslag klarar bärlager men får svårt i grövre. För bäst resultat bör man sladda i 0-18. Då får man en tät yta också.
Har med en vreten jämnat av 0-32 innan pågrusning med 0-18, blev bra.

Fick lära mig av en gammal hyvelförare för dom fallen där man har en sämre skött väg med gräs och mycket grus i kanterna. Dra in en sträng med gräs och grus från båda sidor. Rakställ bladet och åk en vända så att blandningen födelar ut sig på vägen. Låt bilarna sedan köra på blandningen och mala sönder gräset i 3-6 veckor. Kom tillbaka hyvla fram formen och dambind.

Krokmark  
#599461 Den sladd jag lånat tidigare ägs av Enskilda vägar och är en gammal, förmodligen gjord av en bysmed för länge sedan, där man med tiden slutat skruva fast skären och ist svetsat dom direkt i stödbalkarna.
Då det inte skötts så har de blivit nerslitna och det har även börjat slita på balkarna.

Man får en ny 2-skärig Vreten med strängspridare för ca 17000 + m.
Ett Fransgård schaktblad på 2,5 m bör inte kosta med än 20-25000 + m med en cylinder.
Det handlar om ca 4 km som ska underhållas 2-3 gånger per år.

TS
Användarvisningsbild

#599463 Jag skulle inte köpa ett schaktblad för 25K, jag är nästan säker på att du måste upp nära det dubbla
för att det ska vara en vettig grej som dels är nog tung och rejäl samt håller livet ut.

Brorsan  
#599466 Min erfarenhet när jag dragit en dålig väg med gräs, löv barr och jord första gången ser det så jävligt ut att man knappt vill fortsätta.
kör man bara vidare en andra och tredje ev. fjärde gång också så blir det bara bättre och bättre när dyngan blandat sig med gruset och man kommit lite djupare.
Sen om det är schaktblad eller sladd spelar nog inte så stor roll, båda måste ställas in och köras rätt för ett bra resultat.
Sladden är väl enklare men det går att förstöra en väg med den med. :d

Kristoffer D  
#599798 Jag skulle satsa på att köpa ett schaktblad som du kan ha till snö också, men ta in någon med en bogserad sladd en gång om året. På så vis får du en bra grund och sedan kan du underhålla vägen med schaktbladet. Min erfarenhet är att det inte går att jämföra resultatet från ett schaktblad eller en buren sladd med en bogserad.

Amatörhuggare 62  
#599806 Stämmer in med ovanstående.
Köp ett med arm ,så kan du svänga ut det.
Då kan man kantskära också.

Och en bogserad gör slätare,en bladet. För d kan man få gung på.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Amatörhuggare 62 skrev:Stämmer in med ovanstående.
Köp ett med arm ,så kan du svänga ut det.
Då kan man kantskära också.

Och en bogserad gör slätare,en bladet. För d kan man få gung på.

Har du modifierat den sladden? Eller är den helt orginal?

Krokmark  
Kristoffer D skrev:Jag skulle satsa på att köpa ett schaktblad som du kan ha till snö också, men ta in någon med en bogserad sladd en gång om året. På så vis får du en bra grund och sedan kan du underhålla vägen med schaktbladet. Min erfarenhet är att det inte går att jämföra resultatet från ett schaktblad eller en buren sladd med en bogserad.

Problemet är bara att det inte finns någon i närheten som har något bogsera eller som går hyra in.
Har så smått börjat titta på bogserad sladd men tycker de blir långa så är rädd det blir svårt på vissa sträckor.
Är alla bogserade ställbara så man kan styra bomberingen?

TS

Amatörhuggare 62  
#599858 @zixten
Ombyggd.
Jag brukar bygga om grejer.
Så jag blir nöjd :grin:

Finns här i någon tråd närbilder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar