Logistik, Transport

Att flytta sig själv

137 inlägg 71683 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tomasb skrev:hittade ingen bättre länk, men här står lite vad som gäller :roll:

http://www.akeri.se/net/Sveriges+%C5ker ... at=display

Tack... intressant att läsa lite om det... verkar ju som man inte ens får köra hem vedlass åt folk me traktorn om det ska vara lagligt, nåja, de e som det är...

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
nutte skrev:

Tack... intressant att läsa lite om det... verkar ju som man inte ens får köra hem vedlass åt folk me traktorn om det ska vara lagligt, nåja, de e som det är...

Men veden är väl juridiskt sett din tills du har fått fullt betalt? Så strikt juridiskt sett kör du väl din egen ved, så länge du inte fått fullt betalt i förskott? Och då behövs väl inget trafiktillstånd?

/Niklas (ej jurist)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22803en annan grejj om att köra skogsmaskiner mm.
En vagn som inte används till att transportera jordbruks produkter ska vara inreggad.

En bonde får transportera allt som har med jordbruket å göra på allmän väg som tex säd, gödsel, jord mm utan att behöva regga in sina vagnar.

MEN en som ska transportera sin skogsmaskin på allmän väg måste regga in släpet!!
Detta har jag diskuterat via mail med vägverkets tekniskt kunnande personal.
Allt som inte har med jordbruket å göra och ska transporteras på allmäna vägar ska transporteras på inreggade släp.
Skogsmaskiner, grävmaskiner, minigrävare osv räknas inte som jordbruks produkter.

Detta är nog många som inte vet om.
Det är mö lagar å paragrafer.
Jag höll på ett tag å re med vägverket nämligen för jag ville själv dra ett chieftain släp med lastbil å då köra endast i max 45 men det fick man inte enl dom.

#22804Här kommer en bild från i höstas, drog då med en valtra 140

Bild

Bild

Bild

Enda nackdelen för vår del me denna trailern är balkarna i mitten är bör brett isär å för höga så vi blir tvugna att ha dom där träbalkarna på, annars kan vi inte köra tigercaten för boggielådorna tar i så hjulen når inte ner :cry: vi brukar backa på skotaren så mesta vikten ligger på vagnen då behöver vi inte ta bort träbalkarna, en bättre lösning ska ordnas den dan de blir slut på körning (under tjällossningen)
Annars funkar det skitbra å vi är väldigt nöjda så länge rejält me järn i vagnen verkar det vara, den är rätt tung i sej....
å priset kan man inte klaga på, om man nu flyttar vår grupp 2 skördare å 1 skotare så ska den vara igen tjänad på ung 3-4 år,
ska säga att vi kollade på flera trailer till traktor men föll för denna,
vi kollade randex å ufo å sen nått mer märke som ja inte kommer ihåg....
en 20 tons ufo skulle kosta runt 250´ randexen (ser nästan lika ut som cheftain som vi har) närmare 300´å cheftainen kostade 170´ hemma på gården (dalarna) så viss prisskillnad är det.
ska säga att cheftain trailern är säkert billigare av en anledning men vi har inte märkt nått negativt än, har däremot hört att på tidigare trailers från cheftain va elen kass (lampor sladdar mm) å nån påkörningsramp som gett me sej, men det ska va rejälare grejjer nu mer...
håll till godo med bilderna så ska ja komma ihåg att ta några nya när vi flyttar nästa gång....

Niking skrev:
nutte skrev:

Men veden är väl juridiskt sett din tills du har fått fullt betalt? Så strikt juridiskt sett kör du väl din egen ved, så länge du inte fått fullt betalt i förskott? Och då behövs väl inget trafiktillstånd?

/Niklas (ej jurist)

Jo men ibland kör man ju hem ved åt grannen som inte har traktor själv....

Henrik K skrev:en annan grejj om att köra skogsmaskiner mm.
En vagn som inte används till att transportera jordbruks produkter ska vara inreggad.

En bonde får transportera allt som har med jordbruket å göra på allmän väg som tex säd, gödsel, jord mm utan att behöva regga in sina vagnar.

MEN en som ska transportera sin skogsmaskin på allmän väg måste regga in släpet!!
Detta har jag diskuterat via mail med vägverkets tekniskt kunnande personal.
Allt som inte har med jordbruket å göra och ska transporteras på allmäna vägar ska transporteras på inreggade släp.
Skogsmaskiner, grävmaskiner, minigrävare osv räknas inte som jordbruks produkter.

Detta är nog många som inte vet om.
Det är mö lagar å paragrafer.
Jag höll på ett tag å re med vägverket nämligen för jag ville själv dra ett chieftain släp med lastbil å då köra endast i max 45 men det fick man inte enl dom.

Jag har hört ngt liknande ja me men aldrig tagit det på riktigt allvar... vet inte hur petiga ordningsvakten är när det gäller såna saker faktiskt...

ibland ser man ju skräck exempel på hur bönder kör sina rundbalar oknutna å 3 rader högt... skulle vara lite andra regler där tycker ja iaf... en besikning av ekipaget 1 gång per år för att kolla bromsar å sånt vore rimligt å sen att man surrar lass ordentligt å att vagn ska va godkännd för de lass man kör... om man tänker tillbaka på alla de konstiga vagnar det körs balar å prylar på här omkring "suck" :?

Användarvisningsbild
#22810För intreserade så klistrar jag in infon jag fått från vägverket.

Ett släp som ska användas att transportera gods ( gäller även en skogsmaskin ) på måste alltid vara registrerat i bilregistret, oavsett om det dras av en lastbil eller en traktor.
De enda släp som inte behöver vara registrerade är släp som dras av jordobrukstraktor ( traktor klass 2 ), under förutsättning att man på släpetendast lastar förnödenheter för jord- och skogsbruk.
Enligt gjord prövning i rättsinstans har man sagt att detta är att betrakta som förnödenheter för jord- och skogsbruk: Till produkter från lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske enligt 22 § andra stycket 1 FSL bör räknas bl.a. mjölk, djur, spannmål, potatis, betor, hö, halm, timmer, ved, grönsaker, frukt, bär, plantskoleplantor, frö och fiskefångst. Till lantbruk bör räknas uppfödning och skötsel av nötkreatur, hästar, svin, får, fjäderfä och andra husdjur för slakt och avel och för produktion av mjölk och ägg; här ingår även uppfödning och skötsel av ridoch tävlingshästar. Till lantbruk bör också kunna räknas renskötsel och pälsdjursskötsel. Produkterna får inte vara bearbetade i större utsträckning än som normalt sker på fältet eller i skogen, ombord på fartyget eller i växthuset eller plantskolan. Varor som har framställts genom industriell bearbetning av produkterna bör inte anses som produkter från lantbruk, skogsbruk, yrkesmässig växtodling eller yrkesmässigt fiske. Detsamma gäller avfall från sådan bearbetning. Med produkter från lantbruk, skogsbruk etc. anses alltså inte köttvaror, djupfryst fisk, konserver, mjöl, socker, sågade bräder eller sågspån.

Ska en jordbrukstraktor dra ett släp lastat med t ex grus måste traktorn klassas om till Traktor klass 1 och vagnen registreras i bilregistret. Det finns också en fordonstyp som kallas efterfordon som får kopplas till bil och traktor, men dessa efterfordon får aldrig användas för godstransport.Exempel på efterfordon är elverk, tryckluftskompressor och skylift.
I ditt fall måste alltså vagnen registreras då du ska använda den till att transportera en skogsmaskin ( godstransport ).

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22831Vad säger ni, är det tillåtete att leverera hem ved till en kund med traktor klass 2 och oreggat släp? Eller är det bara ved till egen gård man får köra?

#22838Man kan ju undra om ens ordningsmakten vet av dessa regler? :?

Användarvisningsbild
#22845Ja ska man tyda reglerna så om man tar ett exempel:

Du får köra dit egna timmer från skogen till sågverket med oreggat och traktor klass 2
MEN du får inte köra det färdig sågade virket från sågen till gården då ska det va reggat å traktor klass 1.

Ja vet ju inte alls hur detta kollas ute i landet. Det lär va många många som kör olagligt.
Inte säkert ens om ordnings makten ute i landet vet om alla dessa regler.

#22846Jag tycker reglerna är tveksamma, enligt personlig åsikt, att låta folk köra sina traktorer med lass är väl d dom är till för? sen vad man lassar är väl upp till var å en bara grejjerna som ja skrev tidigare är anpassade för uppgiften.

Sen att en traktor skulle konkurera med en lastbil är tveksamt.... varken pris eller tid går att gämnföra, det enda vi spar igen är stilleståndet på skördaren/skotaren å det är mer pengar än dom vi trailar för...

Å ör det så att vi konkurerar me lastbilarna så får väl lastbilsschaffisarna köpa traktor :lol:

å var tanken att livnära sej på det hade jag sattsat på ett dunderbygge å tagit körkort för en sådan, men me som jag sagt i en annan tråd här på forumet så blir det ju flyttar på mellan 1 km till max 6 mil... å vi flyttar max en gång i veckan, å då i första hand skördare/skotare....

undra om nån vet vad följderna blir om man skulle "åka dit"? äre böter? fängelse? nytt körkort?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25128det kan ju den som är seriöst påläst klura på , :) ... alla vill ju åka snålt ? ... och sedan har vi totalt i senaste inläggen här missat det viktigaste !!! yrkesmässig trafik, nu j-vlar , mina damer / herrar är vi därmed inne på helt annan nivå om regler som är nya och omfattar detta område 8) själva har vi ett 4-axlat maskinsläp som lastar 32 ton .. och använder det helt lagligt skattat innreggat, besiktigat 8) , när vi drar det med våra lastbilar.. men även här körs det omkring med det mest fåniga "applikationer" i traktorväg??? ....mest på sena kvällar dessutom?? .. så jag vet att det pågår illegala transporter i mina trakter, och ingen av dessa har yrkestrafiktillstånd, i så fall skulle dessa finnas med i registret :?:

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25394det blev tyst i tråden? , och det förstår jag . för det finns ingen annan kategori av företagsamhet som har så många krav, som att driva ett åkeri med alla tillstånd som behövs för alla typer av gods :wink:

vilket land vi lever i :?:

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31187Vad tror "experterna" om denna typen av transport.
Är det samma regler?

Användarvisningsbild
slagdala skrev:Vad tror "experterna" om denna typen av transport.
Är det samma regler?

Det där räknas väl som en tillfällig koppling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).