Logistik, Transport

Bygga bro för traktor och fyrhjuling

80 inlägg 82058 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bygga bro för traktor och fyrhjuling

machonisti  
wrytter skrev:Så små skotare kan nog ej kallas för skotar utan för leksaker. Minsta modellerna som de större tillverkarna erbjuder väger minst 12-13 ton tom, för de ska väl ha nån form av band eller kedjor på sig också. Sedan lastar de ca 8-10 ton virke också.

Leksak eller inte men den kommer upp över 20 ton även i gallring. Vi kan kasta stora vikter på varandra i andra trådar. Att bygga bro ens för "pytte" skotaren av stolp blir minsann allt annat än ett "pytte" projekt.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211321Ok!

* Glömmer bro för skotare - det får bli ett senare problem/utmaning
* Trumma i stället, jag det är en bra ide på en av bäcköverfarterna.
* Slipers! Det hade jag inte tänkt på. De bytte ut alla längs järnvägen mot betong för några år sedan. De gamla kanske finns någonstans?
* Stenar som fundament, jag det ska jag nog föröka få till. Har flera "stenfält" eller vad det heter där inlandsisen släppt av högvis med stora stenar.

Tänker att jag har många stolp så kanske jag ska lägga fullbrett på längden (ca 2,5) och sen spika imprignerat plank tvärs. Borde hålla för traktorn med full last. På längsta bron kan nog båda axlarna hamna på bron samtidigt.

TS
Användarvisningsbild

Camwood  
lfq skrev:Det finns nog bra tabeller som byggingenjörerna använder. Vet man böjmotståndet som kan variera beroende på om det bra konstruktionsvirke (T30) eller kvistigt virke så kan man i alla fall göra ett överslag på största möjliga böjspänning i N/mm2 för en enskild stolpe. Sen måste man nog kunna lite mer och den typ av ramverk som Mangan har varit inne på gör ju konstruktionen starkare men också svårare för en lekman att räkna på. Jag är som sagt en ren amatör.

Tveksamt om någon beräknar hållfastheten på stockar, de används ju inte i ett normalt bygge.
Allt rundvirke som har en obruten yta räknas till den högsta hållfashetsklassen, allså oberoende av storlek på kvisar mm. Man kan lätt öka hållfasheten till nästan det dubbla på stocken om man håller den riktigt torr, men hur det nu skulle funka i en bäck ute i skogen :cry: (obs de gäller bara upp till fibermättnadspunkten som e 28-30% fk så om stocken e dyngsur spelar inte någon roll)

axwell  
#211333Lugnast att skjuta skotarbron åt sidan, dumt att behöva dimensionera övriga överfarter för det värsta scenariot.

Jag har hittills använt stålrör som trumma dia 160 mm inv., 4mm gods, flera rör intill varandra som ev. skulle klara skotare. Det beror delvis på hur mycket utrymme det finns för övertäckningen, jordarten och årstiden.

I granskog fungerar inte dessa stålrör utan störningar, om det kommer alltför många grankottar tillsammans blir det kaos. I lövskog har det gått bättre.

Nu skall jag ersätta några stålrör med minst 300 mm plast som skall ha slät insida.

Stålrören skall återanvändas och hamnar då tvärs över diken som underlag för träplanet av randbarkad granmassaved.

Tryckvirke görs normalt av lite sämre, kvistig tall, tveksamt med jämnheten betr. stabiliteten.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#211362En bro som jag skulle byggt är på detta vis, Brolängd ca 5m; L-stöd i kanterna, dubbla I-balkar på 2200mm c/c och tryckt 50*175mm. Alltså om man vet att det inom rimlig tid kommer att skotarköras.

En mindre bro som vi byggde och som vi tyckte gjorde bra blev kalkon. Vi högg torrfuror
och lade takpapp på dom och sen hade vi tryckt virke på det. Det blev att pappen samlade fukten underifrån så att torrfurorna ruttnade.

Användarvisningsbild

axwell skrev:träplanet av randbarkad granmassaved.

Tryckvirke görs normalt av lite sämre, kvistig tall, tveksamt med jämnheten betr. stabiliteten.

Gallringsvirke av gran har jag massor med just nu, och mer blir det. Känns ännu bättre, då blir det än mer eget i det.
(har bestämt mig för att tro att några avstolparna kommer från min skog för länge sedan)

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211377Då är det så.

volvo bm  
#211449Grannen sänkte en gammal balvagn i dikan, funkar bra enligt uppgifter

aywa  
#211471Om det finns gott om gallringsvirke så varför inte fylla upp bäcken/ diket med detta gallringsvirke och använda detta som "bro"? Har sett andra göra på detta vis och tänker själv göra på detta vis framöver. Kanske inte är en så långsiktig lösning men funkar ju tillfälligt.

Användarvisningsbild

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211696Jag har två diken där jag med gallrings-/massaveds-bitar byggt kavelbroar över..

:D :D :D

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211697Låter du det ligga kvar, eller tar du upp det efteråt?

Användarvisningsbild

Fiat 4WD  
#211706Jag har byggtb broar och övergångar med gallrings och massaved å det brukar fundera förvånasvärt bra.

Efterår plockar jag upp stockarna å lägger dom i massahögen utan problem. :ugeek:

Användarvisningsbild

aywa skrev:Om det finns gott om gallringsvirke så varför inte fylla upp bäcken/ diket med detta gallringsvirke och använda detta som "bro"? Har sett andra göra på detta vis och tänker själv göra på detta vis framöver. Kanske inte är en så långsiktig lösning men funkar ju tillfälligt.

Nja, det här ska bli permanenta överfarter över väldigt fina bäckar. Jag vill inte "störa" vattnet mer än nödvändigt.
De gjorde så när de averkade senast, men hela botten på bäcken blev förstörd och det trycktes ut som en damm runt bäcken.

TS
Användarvisningsbild

vetinte  
#211770A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 15:57, redigerad totalt 1 gång.

axwell  
Uvskogen skrev:av Uvskogen » Idag, 10:37

aywa skrev:Om det finns gott om gallringsvirke så varför inte fylla upp bäcken/ diket med detta gallringsvirke och använda detta som "bro"? Har sett andra göra på detta vis och tänker själv göra på detta vis framöver. Kanske inte är en så långsiktig lösning men funkar ju tillfälligt.

Nja, det här ska bli permanenta överfarter över väldigt fina bäckar. Jag vill inte "störa" vattnet mer än nödvändigt.
De gjorde så när de averkade senast, men hela botten på bäcken blev förstörd och det trycktes ut som en damm runt bäcken.

Har liknande erfarenhet av virke direkt i diken.

Vet inte när virket kom dit, gissar på 1970-1980 med tanke på hur återbeskogningen ser ut.

En liten bit från grannen uppströms försökte jag manuellrensa diket, men det gick inte så bra, 8-10 timmerbitar var dolda i dyn, fick dra upp de som hindrade mest med ett spakblock.

Hela diket är fullständigt uppslammat i hela sin längd från källan, det lär finnas flera "broar" längre upp enl. skogsgrannarna.
Tyder på att det var samma entrepr. på alla skiftena.

Det luktar inte tårta om vattnet som kommer ur denna metangasproducent.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).