Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 67094 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165635Det är alltid lättare att få stöd om man visar upp fakta och inte kommer med tomt gnäll. Hittills så har det inte varit mycket till fakta men om det redovisas verklighets förankrad fakta så blir det lättare att få stöd. Kan man inte visa att en större andel har fått sämre ekonomi så tror jag att det blir svårt att genomdriva en förändring. Visar man en för ensidig sida så har det ingen effekt då kan det tolkas som gnäll. Med det menar jag att man ska visa bred fakta och inte bara på ett par åkare som har svårt att få ihop sin ekonomi.

Planering måste vara en viktig del i ett företag. Man måste vilja utvecklas med nya metoder och nytänkande. Där tror jag att många missar och blir drabbade därefter. Kör man med utsidan av huvudet istället för med insidan så får det konsekvenser.

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T24X4 skrev:Det är alltid lättare att få stöd om man visar upp fakta och inte kommer med tomt gnäll. Hittills så har det inte varit mycket till fakta men om det redovisas verklighets förankrad fakta så blir det lättare att få stöd. Kan man inte visa att en större andel har fått sämre ekonomi så tror jag att det blir svårt att genomdriva en förändring. Visar man en för ensidig sida så har det ingen effekt då kan det tolkas som gnäll. Med det menar jag att man ska visa bred fakta och inte bara på ett par åkare som har svårt att få ihop sin ekonomi.

Planering måste vara en viktig del i ett företag. Man måste vilja utvecklas med nya metoder och nytänkande. Där tror jag att många missar och blir drabbade därefter. Kör man med utsidan av huvudet istället för med insidan så får det konsekvenser.

Exakt !

och först ett tack till "bertilsson" som är påläst !

Och förövrigt behöver inte detta bli så lång läsning . Jag har varit med länge nog för att kunna konstatera att "T24X4" citat : Kör man med utsidan av huvudet istället för med insidan så får det konsekvenser

Absolut får det konsekvenser ! och det är nog därför jag INTE är aktiv inom trp.av rundvirke nu :)
dock finns det ett antal trafiktillstånd om man ändrar sig :) det finns inga pengar att tjäna där :lol:

och den sk. nyutvecklingen lär nog komma en del smakprov på den närmsta tiden !
"och är det inte sant så sig " :ugeek:

TS
Användarvisningsbild

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165704Enda gången 2 åkare är överens är när dom planerar att ta livet av den tredje... :ymdevil: Tyvärr alltför mycket sanning gäller inte bara timmeråkare. Häromkring sitter till exempel grusåkarna och räknar vad andra kör och klagar på att han körde ju så många lass förra veckan hur kan han ha fått körning nu?? :-@

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T24X4 skrev:Det är alltid lättare att få stöd om man visar upp fakta och inte kommer med tomt gnäll. Hittills så har det inte varit mycket till fakta men om det redovisas verklighets förankrad fakta så blir det lättare att få stöd.

En beskrivning av villkoren för transport i siffror kunde berikat debatten.

Men onekligen gjuter T24X4 "bensin på brasan" som tämligen tydligt antyder att transportörernas situation är inget att klaga på.
Dina krav på "tydlig kalkyl" vill jag skicka tillbaka till dig. Bevisa att din uppfattning är den riktiga!
Beskriv gärna vilken roll du har i skogsbruket.

För egen del oroas jag för problem med utländska förare, som inte hittar i trakten och dessutom kommer från annan kultur. Vi vill inte se att att de plockar med sig fullt massavedslass med utfyllning från timmerhögen.
- Värdet av "inkörda" chaufförer som kan de flesta skogsbilvägarna i bygden är stort och vet dess nyanser som gör att den tål körning viss tid efter tjällossning.

Vida har tacklat transportörer och Södra genom att ta in nya företag med utländsk personal som blivit föremål för kritik hur de följer avtal. Skogsägareledet har gjort storträffar för att uttrycka sin uppfattning mot detta.
Allt för många tecken finns att det inte längre är konkurrens på lika villkor.

Ett känt uttryck är att till slut får man vad man betalar för.

Bertilsson skrev:En beskrivning av villkoren för transport i siffror kunde berikat debatten.

Men onekligen gjuter T24X4 "bensin på brasan" som tämligen tydligt antyder att transportörernas situation är inget att klaga på.
Dina krav på "tydlig kalkyl" vill jag skicka tillbaka till dig. Bevisa att din uppfattning är den riktiga!

Bensin på brasan är det inte utan bara ett konstaterande att kommer man inte med en kalkyl som visar att branschen har fått en lönsamhet som ligger nära en kritisk nivå så tolkar jag det som tomt gnäll.

Varför ska dom inte kunna visa på en tydlig kalkyl om dom vill förändra något? Hur ska man kunna förändra något om man inte kommer med relevant fakta? Tror man att det kommer att bli en förändring om man gnäller att man har en dålig lönsamhet men vill inte visa fakta?

Det finns dom som har sämre ekonomi och dom som har bättre ekonomi på sitt åkeri och det gäller oavsett storlek. Vissa personer mår endast bra om dom får vara negativ och gnälla. Jag känner nämligen till sådana personer i verkliga livet.

För att få till stånd en förändring så gäller det att komma med fakta och ha ett uppsatt mål dit man vill nå. Nuläget lär dom redan veta. Har man ett mål så är det bara att ta reda på vad som krävs för att nå dit och sen jobba för det.

Bertilsson skrev: Dina krav på "tydlig kalkyl" vill jag skicka tillbaka till dig. Bevisa att din uppfattning är den riktiga!
Beskriv gärna vilken roll du har i skogsbruket.
T24X4, du skrev i huvudsak det vi hade samma uppfattning om. Men det kom ingen redovisning i typ av kalkyl. Inte heller tydlig bevisning om att transporter är rätt betalda.
Det uppfattas mest likna "gnäll" över andras gnäll.

Därför upprepas min begäran att du förklarar varför du inte bevisar med din ekonomiska insikt och inte reagerar för den degenerering som sker i transportbranschen när större mängd främlingar blir chaufförer och har oroande låg grundkunskap. (Vi som upplevde detta under stormen vill inte ha tillbaka de förhållandena igen.)

Beskriv också din roll i skogen så vi kan ha förståelse för din framställning!

#165830Varför ska jag komma med en kalkyl när det inte är jag som ska driva frågan om åkarnas så kallade dåliga ekonomi? Lär dig det att alla har rätt till en åsikt och även att det inte innebär att den som har en åsikt ska driva andras frågor. Det är upp till dom om dom vill ha en förändring eller inte och bevisligen så sitter det långt inne. Vill du så får du tolka mina åsikter som gnäll men jag efterlyser fakta hur dåligt åkeribranschen går något som du försöker flytta fokus från av någon anledning. Med ditt svar så framstår du bara som ett hinder för att kunna föra en konstruktiv diskussion. Tolkar man ifrågasättande som gnäll så visar det bara på bristande kunskap.

T24X4 skrev:Varför ska jag komma med en kalkyl när det inte är jag som ska driva frågan om åkarnas så kallade dåliga ekonomi? Lär dig det att alla har rätt till en åsikt och även att det inte innebär att den som har en åsikt ska driva andras frågor. Det är upp till dom om dom vill ha en förändring eller inte och bevisligen så sitter det långt inne. Vill du så får du tolka mina åsikter som gnäll men jag efterlyser fakta hur dåligt åkeribranschen går något som du försöker flytta fokus från av någon anledning. Med ditt svar så framstår du bara som ett hinder för att kunna föra en konstruktiv diskussion. Tolkar man ifrågasättande som gnäll så visar det bara på bristande kunskap.
Eftersom du inte tycks ens kunna motbevisa Spindeln och hans kompisars gnäll, så är kanske ändå deras belysning av ett problem, som kan beröra många i skogsbranschen, av betydelse.

Vilken kontaktyta du har i detta ämnet har du inte berört fast jag begärt det. Onekligen minskar det tilltron till dina påstående.

Synd att du med viss grad av "överlägsen attityd" tagit bort fokus från en grupp transportörer som försökte "få upp ett problem till ytan". (Eftersom inte mina synpunkter gav närheten av konsensus oss emellan, så hoppas jag att "fnurran på tråden" löses upp och ämnet kan närma sig kärnan igen.)

Min önskan är att transportörer har råd att agera som de flesta jag hade kontakt med som virkesmätare under högsäsong (vår) under 20 år.
En knuten hand kan inte ta emot något.
Hot i förhandling är egentligen förbjudet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165842Hur gör man när man motbevisar gnäll egentligen? Gnäll brukar sällan ha något så konkret.

Bertilsson skrev:Synd att du med viss grad av "överlägsen attityd" tagit bort fokus från en grupp transportörer som försökte "få upp ett problem till ytan". (Eftersom inte mina synpunkter gav närheten av konsensus oss emellan, så hoppas jag att "fnurran på tråden" löses upp och ämnet kan närma sig kärnan igen.)

Tar man bort fokus när man frågar efter verklighetsförankrad fakta för att kunna lösa problem och hitta nya vägar att gå för att få en bättre lönsamhet?

Bertilsson skrev:Vilken kontaktyta du har i detta ämnet har du inte berört fast jag begärt det. Onekligen minskar det tilltron till dina påstående.

Vad min kontaktyta är inom ämnet är påverkar inte den verklighetsförankrade fakta som jag har efterfrågat. Hur kan det minska tilltron till min åsikt att det finns åkerier som går bra och dom som går sämre?

#165848Bertilsson kör samma visa varje gång, så ta det inte perso9nligt T24X4

T24X4 skrev:Vad min kontaktyta är inom ämnet är påverkar inte den verklighetsförankrade fakta som jag har efterfrågat. Hur kan det minska tilltron till min åsikt att det finns åkerier som går bra och dom som går sämre?
Du har kanske misstolkat. Självklart finns det åkeriföretag som går bättre och sämre. Men jag har uppfattat det som att där bolagen gör de grova utspel, som nämnts, då behövs stöd. Det ville jag bidra med, men tydligen inte så många här.

Det är väl inte situationen där det är goda förhållande som tråden handlar om.
Läs mina inlägg med de exempel på företags utspel vid förhandling, som beskrivits!

Personer som "gömmer sig ihärdigt" får förmodligen varierande reaktioner på sina yttrande.

Användarvisningsbild

Cruiser_no1  
#165860Men vem ska driva vårt virke om alla som har dålig lönsamhet ska bara " lägga ner"??

Alla som jag vet som kör i skogen nu som startade för 25 år sen skulle aldrig ha startat ett företag för drivning igen i nutid!!

Så man kommer nog till en gränspunkt när det inte föds några fler entreprenörer inom skogen, varvid södra tex går in och "ska locka fram" nya entreprenörer med guld och gröna skogar!! Endast framtiden kan ju visa hur detta går men det känns som en repris från förr!!

Sen ett annat problem är att marknaden för rundvirke går upp och ner hela tiden! Det är ju när man måste stå me grejorna som det blir problem!!

Cruiser_no1 skrev:Men vem ska driva vårt virke om alla som har dålig lönsamhet ska bara " lägga ner"??

Då kommer priserna att gå upp lite så att inte alla lägger ner. Eller så minskar avverkningen så att bara en liten del av tillväxten avverkas.

#165869Vill man komma framåt så måste man ha ett mål. Är man flera om samma sak så måste man vara eniga. Var noga med att alltid ha fakta när ni tar upp det högre upp. Att bara lätta på hjärtat i ett forum löser inte era problem även om det kan kännas bättre när man har fått gnälla av sig. Största problemet är att få majoriteten enig för att driva frågan vidare. Splittring har störtat större ekonomier än åkeribranschen. Personligen så gillar jag Franska bönders sätt att visa missnöje :lol: även om det inte alltid ger resultat.

Att SCA tog in estländare är inget att bråka om så länge dom kör för samma ersättningar som svenska åkare gör. Ska dom få fram mycket på kort tid så räcker det inte med svenska åkare och det ska inte estländarna få skit för och inte heller SCA. Frågan är istället varför inte andra svenska åkerier åkte ner och hjälpte till? Går det runt för svenska åkare som redan kör där så måste det gå runt för andra inhyrda svenska åkare. Det visar lite av enigheten bland åkare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).