Logistik, Transport

stänga väg

24 inlägg 18848 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Re: stänga väg

Blivande snickare  
#145796En skylt en bit före som sagt. Har sett en bom som var tejpad med reflextejp, när belysningen träffar den i mörkret lyser det som f¤n och tror du att det är en ufo :mrgreen:

jd6630  
#145805e de din egen privata väg och inte allmän eller samfälld så behöver du inte tillstånd lov eller godkänd skylt faktiskt inte skylt alls
en gammal 100pinns harv upp o ner tar emot ovälkommen trafik men man kan gå cyckla förbi
de e din väg du gör va du vill me den, du kan ställa lastar skopan rakt över o skulle nån brumma in i inredningen så e de på din mark o du anmäler dom för olaga intrång. MEN finns de bostads hus som inte är ditt då ska du snacka me räddnings tjänsten för då bestämmer dom va som får göras me vägen
för att sätta upp en godkännd skylt krävs bygglov, en skylt utan vv godkännande kräver inte bygglov

Användarvisningsbild

lodjuret  
#158218blev en grind med reflextejp på samt skylt ca 50m innan.
pratade med räddningsverket och det enda krav de hade var ett lås med sverigenyckel (ingen större mening med ett lås varje kotte kommer igenom) eller att de kommer åt att klippa bygeln, blev ett vanligt hänglås.

som jag fattar lagen så kan du bli skadeståndsskyldig på grund av oaktsamhet om du ställer något i vägen utan att upplysa trafikanter om det även på privat väg.

TS

skogshasse  
lodjuret skrev:jag tänkte ta och stänga en privatväg i vår med en kätting då jag börjar bli less på alla sandstölder och trafik.

misstänker jag behöver skylta och då är ju frågan, räcker det med en tilläggstavla som det står vägbom på var sin sida?

har du byggt vägen med bidrag eller utan bidrag

Användarvisningsbild

lodjuret  
#158289vet inte riktigt när (-40? -50?) den byggdes men det var utan bidrag

TS

skogshasse  
#158567hej på dej lodjuret jag tror att det är på det här viset att har man byggt vägen utan bidrag så har du laglig rätt att stänga av vägen året runt om du vill det men är den byggd med bidrag så får man bara stänga av vägen under tjällossningen för att den inte ska bli sönderkörd

Användarvisningsbild

lodjuret  
#158805jo det är troligt det är så, jag har dock ingen aning.

TS

ÅsaNisse  
#159258Det kvittar om vägen är byggd med eller utan bidrag.
Frågan är om du har bidrag för drift och underhåll årligen från stat eller kommun. I så fall är den också upplåten för allmän trafik. Om du däremot bekostar allt underhåll själv och vägen bara går på din mark så gör du helt som du själv vill. Gräv av den i värsta fall.
Dock ser jag inte alternativet med den upp och nedvända 100-pinnaharven som så lysande. Allemansrätten tillåter ju fotgängare och en dylik tingest kan ju ställa till en hel del skada om någon ramlar över den.

f-se.se  
#159853ställa dit och vika ut fjäderharven funkar perfekt, 2 st varnings trianglar eller några snö stakar så den syns bara, sen får dom backa vart dom vill det är deras problem, eller varför inte några ensilage balar dom flyttar ju ingen på hur som helst.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).