Logistik, Transport

Minska timmerbilarnas bränslekostnader

164 inlägg 80361 visningar 16 följer Svara, dela mm...  

Re: Minska timmerbilarnas bränslekostnader

Robertberg  
#145064Självklart bär det sig inte att köpa dyrare effektiva redskap om merkostnaden inte tjänas in.

Men att såga nya saker bara för att de är i sin linda där de är dyra innan de sats i serietillverkning, det motiverar inte utvecklarna att sköta sina jobb.

De som köper lastbilarna får självklart även betala utvecklingen av dem, hur ska det annars finansieras? Lastbilstillverkarna är väl vinstdrivande företag som alla andra.

Det jag egentligen ville var bara att tonen i tråden skulle bli lite mer förstående och hjälpande. Produktens brukare och utvecklare är ju trots allt beroende av varandra..

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Engelthon skrev:För att du ska ens vara trovärdig tycker jag att du kan återkomma med dina ider när du är åkare då kan du få prova alla din uppfinningar på din egen bil. Garanterar att du kommer att bli storm rik

Jag har konstaterat att du inte har förstått tankesättet med en ide. En ide är sällen helt klar genast utan det tar tid att utforma den. Som jag skrev tidigare så tror du att bara för att du kommer på en ide så måste du också prova den. Det måste man inte göra vilket du inte verkar förstå.

Ha nu hoppar han på fordonsindustrin Ska du ta anställning som hytt konstruktör också

Varför inte?? Jag ser att jag har mer framtidsvisioner och idéer än vad har kunnat prestera under din tid som timmerbilsförare. Du har inte kunnat prestera en antydan om att vilja gå vidare i utvecklingen utan istället försöker du att befästa din ståndpunkt i ruta 1 så till den milda grad att du inte kan se framåt :???: .

Nästa bit är att någon ska stå för utveckling och projektets kostnader.

Vem tror du betalar vecklingen av nya saker? Jag ska berätta för dig att det är du som konsument som betalar deras utveckling. Var trodde du att dom pengarna kom ifrån? Med pengar från dagens lastbilar tas pengar för att utveckla nästa generation. Vill man vara delaktig i framtiden kan man inte sitta i sin hytt och tycka att nu är det bra vi behöver inte utveckla oss mer. Vill man påverka så måste det komma fram NYA ideer bland annat genom att man ställer krav på tillverkaren och försöka påverka dom att det här vill vi ha i framtiden. Gör man inte det då får man göra du sällskap i Censur/Förnekande alt. Förvirring/Konflikt rummet i ”Förändringens fyra rum” :grin: .

Ska du men en dåres envishet på stå att arbetsmiljön i en FL eller P hytt är bra om du jämför med FH eller R serien. Men som sagt åter kom när du har byggt din dröm timmerbil på det sättet som du vill

Jag skrev:
”Eller varför inte ett hytt i storleksklassen Volvo FL eller Scania P serien. Bäst att påpeka att det ska inte vara FL eller P serien rakt av utan en mer aerodynamiskt utprovad version för timmerbilar med god arbetsmiljö. Det var mer storleken som var tanken”

Om du berättar vad du inte förstår i den fetmarkerade texten så ska jag försöka förklara det närmare.

Om jag sänker min förbrukning med 0,5L/mil så sparar jag mellan 60-75.000kr. Om jag lastar 1ton mer i snitt över året skulle jag få in ca 55.000kr.

Det är nog bättre att du lastar 1 ton överlast istället för att försöka förstå dig på hur framtidens lastbilar ska vara. Och sen hoppas att farbror blå inte stoppar dig

T24X4 Jag tycker du skulle ta kontakt med en försäljare på Scania, Volvo eller Mercedes och dryfta om dina funderingar med dom så kan dom säkert lära dig lite mer om lastbilar.

=)) =)) =)) det här var veckans bästa…. Jomen du vet att säljaren sa att det här var bra saker och han kan inte ha fel. =)) =)) =)) Tur för försäljaren att det finns sådana som du vad ska dom annars leva på.

Det vi som åkare kan är som jag beskrev tidigare i tråden. Detta är en marginell kostnadsökning men ger mer i slutet än vad dyra investeringar gör

Detta är din ståndpunkt. Jag tycker att det är bra att du själv har kommit underfund med det. Om du skulle komma underfund med hur du tar dig vidare är det ännu bättre! Dom sista 20 åren har du varit i det här stadiet utan att kunna ta ett steg vidare.

Engelthon  
obantteg skrev:Självklart bär det sig inte att köpa dyrare effektiva redskap om merkostnaden inte tjänas in.

Men att såga nya saker bara för att de är i sin linda där de är dyra innan de sats i serietillverkning, det motiverar inte utvecklarna att sköta sina jobb.

De som köper lastbilarna får självklart även betala utvecklingen av dem, hur ska det annars finansieras? Lastbilstillverkarna är väl vinstdrivande företag som alla andra.

Det jag egentligen ville var bara att tonen i tråden skulle bli lite mer förstående och hjälpande. Produktens brukare och utvecklare är ju trots allt beroende av varandra..

Vad är det då som har hänt för stora teknik språng för bränsleförbrukngen.
Turbon, Lågvarvsmotorn, Intecooler, Turbocompound, Enhetsinsprutning och commonrail. Första turbon kom i lastbilen 1955! och intercoolern prövade man redan på 60-talet men kom inte förens 1976-77 i en lastbil.
Först ut att försöka seriöst på senare tid med aerodynamik var Scanias streamline 1991.

Vi har aktivt jobbat att få ner bränsleförbrukningen men den ligger i dag ändå kring 6L/milen. Om vi inte skulle göra det så tror jag vi skulle ha högre siffror.
Vi har sämre bränslen idag än för 20år sedan,
Jag har vare nere på under 4L/mil i snitt på 200km med 64tons totalvik på väg. Det som kostar pengar är kran körningen är den svåra biten att få mindre.

Jag ser dessutom att man har mindre totalkostnad med dom timmerekipage som är uppbygg på traditionellt sätt. Här ser jag en mycket högre vinning än att jaga dieseldroppar. Där kan ett motorhaveri kosta 350.000kr, växellåda 250.000kr eller kardan 150.000kr och dom pengarna får man ut med på en gång.

För det handlar inte alltid om att jaga dom små besparingarna utan helheten i ekonomin och att underbygga att det kommer stora dyra kostnader.
Senast redigerad av Engelthon tis 08 nov 2011, 18:57, redigerad totalt 1 gång.

Engelthon  
T24X4 skrev: Detta är din ståndpunkt. Jag tycker att det är bra att du själv har kommit underfund med det. Om du skulle komma underfund med hur du tar dig vidare är det ännu bättre! Dom sista 20 åren har du varit i det här stadiet utan att kunna ta ett steg vidare.

Du kan fortsätta att drömma i din dröm värd för jag tänker inte fortsätta kommentera dig förens du skriver med mer verklighets förankring.

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Engelthon skrev:
T24X4 skrev: Detta är din ståndpunkt. Jag tycker att det är bra att du själv har kommit underfund med det. Om du skulle komma underfund med hur du tar dig vidare är det ännu bättre! Dom sista 20 åren har du varit i det här stadiet utan att kunna ta ett steg vidare.

Du kan fortsätta att drömma i din dröm värd för jag tänker inte fortsätta kommentera dig förens du skriver med mer verklighets förankring.

Undra om "T24X4" har sålt påbyggnad till alla Timmer bilar och ekipage som hela tiden "poppar upp" på t.e.x bloc-et ?

och jag tycker även att en kommentar / skrivet här som lyder : " Jag tycker att det är bra att du själv har kommit underfund med det. om du skulle komma underfund med hur du tar dig vidare så är det ännu bättre! Dom sista 20 åren har du varit i det här stadiet utan att kunna ta ett steg vidare ..?? (exakt vad menas med detta ?? )

Och med dessa ord skrivna på detta fina forum , så tror jag att denna man är " rökt" detta tycker jag var riktigt lågt , och visar ytterligare en gång att det kan skilja mycket i kunskaper och erfarenheter mellan olika användare här på skogsforum.se

folket läser! och det skulle vara läge att lämna in ett "cv" nu som talar om hur många tangentbord du slitit ut för att förespråka "lätt" VS reality och ekonomi ?
javisst ! jag är provocerande . men det finns säkert fler än jag som vill ha svar :ugeek:
"och är det inte sant så sig " :lol:

Engelthon  
#145113Bara för att man uppfinner hjulet igen så är man ingen idiot. Det är först sedan man inte lyssna på andra med erfarenhet som den frågan uppstår.

För ett tag sedan uppfann jag också hjulet på nytt *-:) Hade 2st skogsmaskiner på gården som stod till ingen nytta å då tänkte jag att jag skulle para dessa få fick jag ut en maskintyp som heter drivare. (Alltså en skotare och en skördare i samma maskin).
Så jag blev frälst på nytt för jag hade sett ljuset ^:)^

Sagt och gjort började projektet men efter ett tag så började det dyka upp vissa problem och kostnadsökningar så blev denna maskin dyrare och sämre än att köpa en begagnad befintlig drivare. :shock:

Nästa problem är att fler och fler inte kör drivare på det sättet som jag hade tänkt vilket resulterade i att ljuset slocknade rätt snart och man stod på ruta ett. :-s
Hur jag än försökte tända detta var det omöjligt på min grund tanke även om den var god. Men jag har hittat nya användnings områden så ett litet ljus tändes det.

Det jag vill säga med detta är att man ska inte kasta sig rätt ut i tomma intet utan lyssna till dom som vet. \m/

#145119Förövrigt så vill jag dela sorgen med anhöriga och kollegor till den 48 årige man som omkom i en olycka med just en timmerbil ,

Engelthon  
"spindeln" skrev:Förövrigt så vill jag dela sorgen med anhöriga och kollegor till den 48 årige man som omkom i en olycka med just en timmerbil ,

Jag skänker mina tankar till hans familj och vänner i denna svåra stund. Vila i frid.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1451942008 presenterade Volvo 7 olika lastbilar med 7 olika bränslen. 3 av dessa kommer Volvo att gå vidare med. El/diesel, metandiesel och bio-DME.

Volvo började redan för 8 år sedan med hybridbilar i fältprov. Nu är det att klart för en begränsad produktion. FE hybrid som den heter kommer att ha en motor på 300 eller 340 hk. och en elmotor på 129 kW.

"När hybriden körs med först växeln drivs fordonet enbart av elmotorn, vilket ger föraren en omedelbar respons och därmed god körbarhet. När hastigheten ökar tar hybriddriften vid."

En fördel med eldrift är att elmotor ger högt vridmoment redan vid start. Bränsle besparingen ligger på 15-20% i citydistribution och upp till 30% för sopbilar. Än så länge är detta inte anpassar för timmerbilar med det är bara en tidsfråga innan utvecklingen kommer dit.

Engelthon  
T24X4 skrev:2008 presenterade Volvo 7 olika lastbilar med 7 olika bränslen. 3 av dessa kommer Volvo att gå vidare med. El/diesel, metandiesel och bio-DME.

Volvo började redan för 8 år sedan med hybridbilar i fältprov. Nu är det att klart för en begränsad produktion. FE hybrid som den heter kommer att ha en motor på 300 eller 340 hk. och en elmotor på 129 kW.

"När hybriden körs med först växeln drivs fordonet enbart av elmotorn, vilket ger föraren en omedelbar respons och därmed god körbarhet. När hastigheten ökar tar hybriddriften vid."

En fördel med eldrift är att elmotor ger högt vridmoment redan vid start. Bränsle besparingen ligger på 15-20% i citydistribution och upp till 30% för sopbilar. Än så länge är detta inte anpassar för timmerbilar med det är bara en tidsfråga innan utvecklingen kommer dit.

Det där är alldeles rätt.

Att det är i dessa miljöer som det måste börja att utvecklas och när man nått trailertrafiken på kontinenten som det kommer att bli riktigt intressant. När man har kommit så långt får man volym i försäljningen vilket gör att priset sänks och utvecklingen även kommer att hamna till specialsegmentet där timmerbilar, tungdragare m.fl ligger.

Jag tror det tar 15-20år innan det har slagit igenom på timmerbils marknaden. Men det är vad jag tror men man kan ju alltid ha fel :lol:

Men den dagen det finns en väl beprövad produkt på marknaden så kommer jag att naturligt viss att investera i dessa :ugeek:

jd6630  
#145233sen e frågan hur mycke barn sjukdomar sånna har från början.....
krävs en helt annan elmotor för o driva ett fjärr ekipage kontra en sopbil i innerstan

#145490Men det finns forfarande inga fina bränsledeklarationer från "lätta byggen" som motiverar en investering ?

inga referenser ? inte ens från en "lätt elmotor " :))

Engelthon  
#145497Är det någonstans ett lättbygge skulle passa är i mellan timmerterminal och industrin. Som ex mellan Töva och Industrin. Men dessa lättbyggen lyser från sin frånvaro fast man har SCA i ryggen som inte brukar va sena att testa nya spännande lösningar :-?

Dessutom är det någon som vet om specialbyggda timmerekipage och testat de mest uppseendeväckande ekipage är väll Göransson i Färila. Han om någon i detta landet vet vad det kostar att gå utanför ramarna :ugeek:

Engelthon skrev:Är det någonstans ett lättbygge skulle passa är i mellan timmerterminal och industrin. Som ex mellan Töva och Industrin. Men dessa lättbyggen lyser från sin frånvaro fast man har SCA i ryggen som inte brukar va sena att testa nya spännande lösningar :-?

Dessutom är det någon som vet om specialbyggda timmerekipage och testat de mest uppseendeväckande ekipage är väll Göransson i Färila. Han om någon i detta landet vet vad det kostar att gå utanför ramarna :ugeek:

ja precis! där finner man både och ? och just ang. Töva har jag ingen kommentar :ugeek:

så i princip ! kan man säga , håll matlådorna laddade och kör med gammel dygnet runt för lite och inget !

#145567detta är en sorg ! det finns ingen status kvar att vara i rundvirkestransport !

det är på tok för många , som är lycksökare , det är bara att titta på "nätet" finns ju hur mycket bilar och kompletta ekipage till salu som helst ?

och det ska bli spännande att se .....

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).