Logistik, Transport

Första eldrivna timmerbilen i Norrbotten

9 inlägg 1958 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Första eldrivna timmerbilen i Norrbotten

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Första eldrivna timmerbilen i Norrbotten

Rättselarn  
#903329Ni som sett filmen Jägarna är bekanta med platsen där laddstationen är placerad. Jag åker varje vecka förbi platsen där Raimos bar fanns under inspelningen. I höstas dök det upp en container där som såg malplacerad ut. Det tog ett tag innan jag förstod vad det var.
Råkar ni har vägarna förbi i slutet av maj så kan ni passa på att ta en runda i skogen. Vi i orienteringsklubben arrangerar tävlingar där och de yngre förmågorna kommer då att passera laddstationen.

axwell  
#903349[quote="Rättselarn"]Ni som sett filmen Jägarna är bekanta med platsen där laddstationen är placerad. [/quote

Vilken av Jägarna; 1 eller 2 ?
Tvåan är jag bekant med när det gäller geografin.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#903365Den första filmen Jägarna 1.
Kjell Sundvall, regissören, och jag var med i samma vargungepatrull när vi var i 10-års åldern. Det blev nog lite för tufft för han försvann relativt snabbt.

Elmhult  
#903690Mindre underhåll på lastbilen är ju bra. Antar en dieseldriven laddstation även den är simplare i underhåll än en lastbil. Har lastbilen samma växellåda som en dieseldriven? Utsläppen blir mindre med en generator som kan jobba på ideala förhållanden hela tiden?

Var kommer HVO ifrån? Sverige eller nån diktatur i mellanöstern?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmhult skrev:nån diktatur i mellanöstern?

Nästan, den kommer oftast från Finland. 😉

Elmhult  
#903736Vi har ju Preem Sverige. Läste att dom är duktiga på det. 50% slaktrester

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#903876Huvudsakliga råvara på HVO är tallolja vilket är en viktig produkt i alla moderna skogsindustrianlägningar.
Oljan klassas som restprodukt (av massa), vilket grundar på någon biobränsledirektiv.
Direktivet utesluter tex majsetanol och rapsolja vilka konkurrerar direkt med matproduktion men också stamvirke.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#903903Delade denna tråd den blev off-topic (mitt fel till stor del, ursäkta). Tråd som inte handlar om eltimmerbilar finns här: Elbil för att skippa "diktaturdiesel"?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).