Logistik, Transport

Starta entreprenad

15 inlägg 5488 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Starta entreprenad

Lhf  
#885703Hej.
Jag har hört om cti teknik där man kan släppa ut luft från däcken. Om man köper en timmerbil och den inte har det så är det dyrt och svårt att installera sånt?

Jag håller på att ska start upp entreprenad. Timmerbil med kran men vet inte hur man får avtal med dom olikaskogsbolagen bolagen som exempelvis sca för att få veta pris köra timmer åt dom med kran.

Jag är också intresserad av att köra / skaffa skotare /sködare hur får man såna uppdrag?
Vet att skogsmaskiner inte är som grävmaskiner osv men har iaf vana från såna maskiner och har varit I skogen förut när jag kört gruppbil

TS
Användarvisningsbild

Re: Starta entreprenad

Elis76  
#885704Jag tror att det är svårt att som ny börja köra för SCA på egen hand. Du behöver nog liera dig med ett större åkeri.

Här i BD-län kör Vestan för Sveaskog.
https://westan.nu/

By the way så söker Vestan rundvirkesbilar till Norrbotten.
https://westan.nu/nyheter/59776.soker_rundvirkestransportorer_till_norrbotten!.html

Åkeriet som kör för Norra skog utefter Kalix- och Torne älvdal managerar 26 bilar.

I finska Tornedalen kör Enbuska Oy med 50 år i bagaget och en årsomsättning på 8,1 MEUR 2024.

https://www.facebook.com/kuljetusliikeenbuska/photos/?locale=sv_SE

Användarvisningsbild

Lhf  
#885705Nu var ju sca bara ett exempel men det jag undrar var hur man gör för att få kontakt så man får veta hur man ansluter sig till bolagen och får pris så man kan göra en budget

TS
Användarvisningsbild

Lhf  
#885707PS tack för tipset om westan iaf

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#885708Var i Sverige befinner Du dig eller om jag vänder på frågan - till vilka delar av Sverige kan Du tänka Dig att flytta för att få köra?

Användarvisningsbild

Lhf  
#885710Jag befinner mig i luleå Norrbotten. Kan inte flytta

TS
Användarvisningsbild

Lhf  
#885711Får jag tag på bra bil sen kan jag ligga ute ibland också

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#885714Vestan har kontor i Luleå.

Användarvisningsbild

Lhf  
#885719Ok .. det förklarar varför jag börjat se såna bilar här uppe

TS

Axl  
#885734Är nog inget skogsbolag som har avtal med enskilda bilar utan avtalen skriver man med någon som kan sköta transporterna i ett större område. Så det är den som sitter på transportavtalet du vill komma i kontakt med för dom har oftast underentreprenörer.

Användarvisningsbild

Elis76  
Lhf skrev:Jag befinner mig i luleå Norrbotten. Kan inte flytta

I BD-län finns följande större industrier/bolag som behöver transport av rundvirke.

1. SCA
2. Norra
3. Billerud
4. Stenvalls
5. Jutos
6. Sveaskog

Metsä och Stora Enso hämtar virke i Sverige med hjälp av Finska åkerier.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885823Det lokala familjeägda sågverket här har inte egna bilar eller kontrakt med enbilsåkare, utan allt virke körs via VSV.

Användarvisningsbild

Elis76  
#886067Det är inget litet företag direkt - Västra Svealands Virkesfrakt AB (VSV-frakt).

1,8 miljarder kronor i omsättning 2023.

Någon som vet hur många bilar de har?

Axl  
#886076Jag tror inte VSV har någon egen lastbil. Det är en ekonomisk förening som ägs av ett antal åkerier och entreprenörer.

Användarvisningsbild

Elis76  
#886083Här kan man läsa om VSV:s historia.

https://www.vsv.se/historia/

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).