Logistik, Transport

Skogsbilväg på torvmark för bil och släp

6 inlägg 3464 visningar 3 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Skogsbilväg på torvmark för bil och släp

JoakimAlriksson  
#885229Har behov av att få till en skogsbilväg för bil och släp. På grund av hur gränser och beståndet ser ut är enda möjligheten till detta över ett parti med torvmark, ca 100 m. Vad finns det för erfarenheter av vägbygge på denna typ av underlag? Har sondat på plats och djupet på "torven" är minst 1,5 m. Finns det exempel där man lagt en rustbädd av virke och sedan gjort väg för bil och släp? Hur håller den i längden? För att en vägbyggnation ska vara motiverad behöver den ju få en livslängd på minst 30 år.

TS

Re: Skogsbilväg på torvmark för bil och släp

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885236Ja det är gångbart med mycket långa livslängder. Viktigt är att virket täcks ner med tätare jordarter innan man lägger grus.
Du behöver alltså tillgång till vettiga fyllnadsmassor i närheten.

Användarvisningsbild

Elis76  
#885237Det finns en aktiv tråd som behandlar detta. Här hittar Du all information.

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=20&t=32605

alias  
busholle skrev:Ja det är gångbart med mycket långa livslängder. Viktigt är att virket täcks ner med tätare jordarter innan man lägger grus.
Du behöver alltså tillgång till vettiga fyllnadsmassor i närheten.

Det är ju en sak om man gör jobbet själv med egna maskiner och kan lägga arbetstiden på nöjeskontot, men om man ska göra det med inlejd entreprenör så gissar jag att det blir billigare med en flytande vägbank med förstärkning av geonät och geoduk?

Är det någon som kan beskriva logistiken vid bygge av flytande vägkropp?

Jag tycker att man borde "vara ivägen för sig själv" då man rimligen behöver ha en grävmaskin längst ut på vägkroppen för att bred ut/jämna till schaktmassorna samtidigt som man vill kunna backa ut längst ut och tippa mer material.

Om man bygger med armering av virke eller ris som kräver att man täcker det med täta massor för att ej ruttna så förutsätter jag att de täta massorna måste vara mineraljord (låter dumt att gräva diken i mossen intill en flytande vägbank, vilket lär försämra stabiliteten i mossen under vägbanken samtidigt som torven lär börja brytas ner när den grävs upp och kommer i kontakt med mer syre) och att dessa också måste köras dit?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  

jannee  
#885291Man gräver ur så långt ned man kan, en bra bit ned i gyttjan.
Därefter fyller man på med granris, innan det flyter igen.
Sedan kan du lägga på en duk innan du fyller på med schaktmassor - du tar vad du haver.
Tror om du vill men du kan få en bank som t.o.m. håller för 74 ton.
Exakt så gjorde de på den gamla "goda" tiden, dock utan duk.
Dessa vägar håller än idag.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).