Logistik, Transport

Bygga traktorväg på torvmark

11 inlägg 4025 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Bygga traktorväg på torvmark

Grålle52  
#884346Bygger mig en väg. Det har gått bra hittills med sten i botten och grus ovanpå. Nu har jag kommit till en sträcka där torven går ca 2m ner i backen ☠️. Behöver komma ca 50m till och inte ens jag har orken att fylla 2m djupt med stenbumlingar. Funkar markduk typ N3 med en 20-30cm fyll på?

TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga traktorväg på torvmark

UTB  
#884347Vad och när vill du kunna köra på vägen...?

Även jag är intresserad av bärigheten i olika lösningar.

/UTB

Användarvisningsbild

Grålle52  
#884349Behöver köra traktor med vagn åtminstone. Har 4ha som behöver gallring. Senaste försöket att transportera fyll till en trumma som måste i resulterade i fastkörning. Vagnen skar igenom. Fick bärga allt med grävaren

TS

alias  
Grålle52 skrev:Bygger mig en väg. Det har gått bra hittills med sten i botten och grus ovanpå. Nu har jag kommit till en sträcka där torven går ca 2m ner i backen ☠️. Behöver komma ca 50m till och inte ens jag har orken att fylla 2m djupt med stenbumlingar. Funkar markduk typ N3 med en 20-30cm fyll på?

En markduk har väl ingen egen inneboende stabilitet, utan håller väl bara massorna ovan och under sig separerade så länge den håller. Tror att du bör ha med t.ex. geonät i vägkonstruktionen för att fördela ut punktbelastningen över större yta (riset i en rustbädd eller grävmaskinsmattor gör just detta), så att den vägkropp, som jag gissar att du vill ha till att "flyta" ovanpå torvlagret, inte ska tryckas ner i mossen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#884357"Enkelt" men billigt, en bädd av granris (50 cm tjock), därefter kan du lägga på vad som helst.
Finns länsvägar i min närhet som de bottnade med granris, dessa håller än efter nästan 100 år.

Användarvisningsbild

Grålle52  
#884385Diesel och sten är ju iofs billigare men det tar ju lång tid. På de första 50m har det max varit 80cm till botten… men nu 🤢

TS
Användarvisningsbild

Rättselarn  
#884388Jag hade samma situation för ett par år sedan. Gjorde en kavelbro av massaved och annan skräpved. Det är ca 50 meter över myren och mitt på flyter det närmast på vatten.
Massaveden är i relativt långa längder och bredden på vägen är ca 6-7 meter. Tjockleken på lagret är ca 30 cm.
Backade ut med traktor och timmervagn och lade ut virket efter hand. Har kört några gånger med traktor och vagn med last utan problem. Själva gallringen på 3 ha köpte jag in från en som kör med en Vimekgrupp.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#884404Duk kan funka bra men en N3 duk är inte stark nog till uppgiften. Börja med att ytan är någorlunda slät så du inte har stubbar eller liknande som penetrerar duken. Sedan införskaffar du en rejäl duk, antingen vävd eller kraftig nålfiltad. En vanlig N3 ligger på 190g/m2, går man upp till en N5 så ligger man istället på 340g/m2. Skillnaden i styrka är stor, de vävda dukarna är ännu starkare trots rimligare vikt.

Användarvisningsbild

uppland2  
#884449När jag pratade med någon erfaren vägbyggare på Skogsvårdstyrelsen för några år sedan lovprisade han geonät, eftersom de tål lite halvstora stenar och liknande.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#884473Geonät kan vara fantastiska men det beror på vad det är för uppgift man vill lösa. Geonät är framtagna för att armera gruslager, ska man separera material som kan bli flytbenägna som torv, lera och silt så behövs oftast en duk för att hålla isär materialen. Det finns blandprodukter som armerade dukar som löser båda uppgifterna men att rakt av förlita sig på ett geonät anser jag är riskabelt eftersom man kan få en materialväxling genom nätet.

Har man en tidigare anlagd rustbäddsväg med för dålig bärighet så kan ett geonät vara fantastiskt, där har man redan löst frågan om materialseperation och behöver bara en armering och kraftigare överbyggnad.
Normalkonstruktionen vid användning av geonät är att börja med duk på terassen, lägga hälften av förstärkningen, geonät, resten av förstärkningen, bärlager och därefter slitlager eller beläggning. Man vill ha geonätet lågt i konstruktionen men inte direkt på terassen.

Användarvisningsbild

svampbob  
busholle skrev:Geonät kan vara fantastiska men det beror på vad det är för uppgift man vill lösa. Geonät är framtagna för att armera gruslager, ska man separera material som kan bli flytbenägna som torv, lera och silt så behövs oftast en duk för att hålla isär materialen. Det finns blandprodukter som armerade dukar som löser båda uppgifterna men att rakt av förlita sig på ett geonät anser jag är riskabelt eftersom man kan få en materialväxling genom nätet.

Har man en tidigare anlagd rustbäddsväg med för dålig bärighet så kan ett geonät vara fantastiskt, där har man redan löst frågan om materialseperation och behöver bara en armering och kraftigare överbyggnad.
Normalkonstruktionen vid användning av geonät är att börja med duk på terassen, lägga hälften av förstärkningen, geonät, resten av förstärkningen, bärlager och därefter slitlager eller beläggning. Man vill ha geonätet lågt i konstruktionen men inte direkt på terassen.

Geoceller är något som jag tror starkt på. Det är påväg in i Anläggnings Aman om den inte redan har kommit i ett Ama nytt. Jag har varit med på den resan nu i några år så jag är kanske lite partisk 😀

https://www.atl.nu/celler-ger-battre-ba ... gsbilvagen

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).