mån 31 mar 2025, 11:46#876600Idag är Biometria ute och klagar i pressen över dåliga skogsbilvägar.
Sanningen verkar dock vara att Biometria saknar kompetens att besiktiga vägar och att en storm av kritik drabbat Södra ,Vida samt Sydved .Med minskat virkesflöde som resultat.
När virkesmätningen minskar så försöker Biometria hitta nya affarsmöjligheter.
Med varierande resultat som följd verkar det som.
Nybyggda skogsbilsvägar som bli nerdömda helt godtyckligt av en virkesmätare.
Det verkar oxå som att man har svårt att hinna med uppföljning och någon dialog med markägare verkar vara uteslutet.
Mvh Janerika
Logistik, Transport
Biometria vägklassning ett fiasko?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in mån 31 mar 2025, 17:30#876638
Jag har två olika synpunkter på detta:
1. Att vägklassningen skulle vara ett fiasko passar inte alls med med min erfarenhet och jag har inte heller hört särskilt mycket negativt. Min erfarenhet med klassningen var att de gick igenom alla mina vägar och sedan fick jag ett resultat som var klart och tydligt så att man visste vilka vägar som ansågs körbara enligt regelsystemet med lastbil och släp och bara lastbil o.s.v. Alla nerklassade vägar var nerklassade av en rimlig anledning. Vissa av de icke nerklassade hade man kunnat klassa ner om man var en idiotisk petimäter. Det hade de inte gjort. En specifik nerklassad väg behövde jag ha lastbilsfähig. Jag fixade till den (det kostade tyvärr runt 150k, eftersom det är dyrt med grus, men det tyckte jag tydligen att det var värt.) och sade till Biometria att den var bättre. Hyfsat snabbt åkte de ut och kollade på den och klassade upp den. De glömde/skippade att ta med lite info som jag ville ha med i databasen, så jag kontaktade utföraren och fick tydliga svar och han uppdaterade precis efter mina önskemål (eftersom jag hade rätt).
2. Jag håller med om att rubriken "Få vägar håller måttet" kombinerat med datat att 40% av vägarna inte klarar av släp är tramsigt. Jag tycker att det låter högt att 60% klarar släp! Att kunna köra lastbil (med eller utan släp) är ju knappast enda anledningen till att byggs skogsväg. Jag har många vägar där jag aldrig har tänkt mig att någon lastbil skall köra. Det blir ju dyrt om man skall fixa så att lastbil kan köra överallt. Man har vissa väga för lastbil+släp och vissa bara för bil. De bara för personbil är ju betydligt billigare att göra (åtminstone i Småland!) och de har också sitt syfte.
JANERIKA skrev:Idag är Biometria ute och klagar i pressen över dåliga skogsbilvägar.
Sanningen verkar dock vara att Biometria saknar kompetens att besiktiga vägar och att en storm av kritik drabbat Södra ,Vida samt Sydved .Med minskat virkesflöde som resultat.
När virkesmätningen minskar så försöker Biometria hitta nya affarsmöjligheter.
Med varierande resultat som följd verkar det som.
Nybyggda skogsbilsvägar som bli nerdömda helt godtyckligt av en virkesmätare.
Det verkar oxå som att man har svårt att hinna med uppföljning och någon dialog med markägare verkar vara uteslutet.
Mvh Janerika
Jag har två olika synpunkter på detta:
1. Att vägklassningen skulle vara ett fiasko passar inte alls med med min erfarenhet och jag har inte heller hört särskilt mycket negativt. Min erfarenhet med klassningen var att de gick igenom alla mina vägar och sedan fick jag ett resultat som var klart och tydligt så att man visste vilka vägar som ansågs körbara enligt regelsystemet med lastbil och släp och bara lastbil o.s.v. Alla nerklassade vägar var nerklassade av en rimlig anledning. Vissa av de icke nerklassade hade man kunnat klassa ner om man var en idiotisk petimäter. Det hade de inte gjort. En specifik nerklassad väg behövde jag ha lastbilsfähig. Jag fixade till den (det kostade tyvärr runt 150k, eftersom det är dyrt med grus, men det tyckte jag tydligen att det var värt.) och sade till Biometria att den var bättre. Hyfsat snabbt åkte de ut och kollade på den och klassade upp den. De glömde/skippade att ta med lite info som jag ville ha med i databasen, så jag kontaktade utföraren och fick tydliga svar och han uppdaterade precis efter mina önskemål (eftersom jag hade rätt).
2. Jag håller med om att rubriken "Få vägar håller måttet" kombinerat med datat att 40% av vägarna inte klarar av släp är tramsigt. Jag tycker att det låter högt att 60% klarar släp! Att kunna köra lastbil (med eller utan släp) är ju knappast enda anledningen till att byggs skogsväg. Jag har många vägar där jag aldrig har tänkt mig att någon lastbil skall köra. Det blir ju dyrt om man skall fixa så att lastbil kan köra överallt. Man har vissa väga för lastbil+släp och vissa bara för bil. De bara för personbil är ju betydligt billigare att göra (åtminstone i Småland!) och de har också sitt syfte.
mån 31 mar 2025, 18:18#876646Jag blev lite fundersam över kravspecen för klassningen, eller bedömningen av kriterierna i fält, när jag kollade i Södras kartapp och såg att en så gott som spikrak väg, med alleträd, till en mjölkgård är klassad som "ej farbar med lastbil" p.g.a. fasta hinder/träd för nära vägbanan.
Framstår som lite underligt att en väg som frekvent trafikeras av mjölkbil, fodertransporter, djurtransporter, sopbil och slamtömning m.m. inte skulle vara framkomlig med lastbil för skogstransporter...
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Framstår som lite underligt att en väg som frekvent trafikeras av mjölkbil, fodertransporter, djurtransporter, sopbil och slamtömning m.m. inte skulle vara framkomlig med lastbil för skogstransporter...
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 31 mar 2025, 18:28#876647Jag tycker det har fungerat bra. Fick ett par vägar ej godkända för släp och fixade till dem och det tog inte lång tid innan de var där och klassade om dem.
mån 31 mar 2025, 18:36#876648
Kraven på vägar har ju ändrats i samband med det här projektet och det är ju rätt höga krav på fritt luftuttrymme, det är det. Man skall komma ihåg att väldigt raka vägar kan ge viss 'rabatt' på hur bred vägen måste vara (det har jag använt mig av...).
Men, visst, det är dyrt både att bygga och sedan behålla vägar i skick bra nog för släp enligt rådande regler. Man måste tänka till var man vill kosta på sig att ha bra vägar.
Samtidigt har jag haft lastbil med släp som inte var timmerbil på en av mina släp.godkända skogsvägar och jävlar vad det klagades, vilket jag inte var förberedd på. Timmerbilarna är betydligt smidigare än andra motsvarande ekipage.
alias skrev:Jag blev lite fundersam över kravspecen för klassningen, eller bedömningen av kriterierna i fält, när jag kollade i Södras kartapp och såg att en så gott som spikrak väg, med alleträd, till en mjölkgård är klassad som "ej farbar med lastbil" p.g.a. fasta hinder/träd för nära vägbanan.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Kraven på vägar har ju ändrats i samband med det här projektet och det är ju rätt höga krav på fritt luftuttrymme, det är det. Man skall komma ihåg att väldigt raka vägar kan ge viss 'rabatt' på hur bred vägen måste vara (det har jag använt mig av...).
Men, visst, det är dyrt både att bygga och sedan behålla vägar i skick bra nog för släp enligt rådande regler. Man måste tänka till var man vill kosta på sig att ha bra vägar.
Samtidigt har jag haft lastbil med släp som inte var timmerbil på en av mina släp.godkända skogsvägar och jävlar vad det klagades, vilket jag inte var förberedd på. Timmerbilarna är betydligt smidigare än andra motsvarande ekipage.
mån 31 mar 2025, 18:40#876650När Biometrias klassar vägar är det ett i högsta grad personligt tyckande från den/de som klassar/kör vägen.
Självklart har de vissa parametrar de går efter men det är MÄNNISKOR som avgör det hela.
Många vägar som inte klassas/duger som släpväg fungerar ändå bra med släp.
Kraven på vändplatserna är lite underliga.
Man kan tro att det ska till en byråkrat för att vända och inte en chaufför. 😀
Men på det stora hela gör ändå Biometrias ett gott jobb - ibland lite väl gnälliga - men som vi alla vet underhålls skogsbilvägarna oftast lite si och så.
Självklart har de vissa parametrar de går efter men det är MÄNNISKOR som avgör det hela.
Många vägar som inte klassas/duger som släpväg fungerar ändå bra med släp.
Kraven på vändplatserna är lite underliga.
Man kan tro att det ska till en byråkrat för att vända och inte en chaufför. 😀
Men på det stora hela gör ändå Biometrias ett gott jobb - ibland lite väl gnälliga - men som vi alla vet underhålls skogsbilvägarna oftast lite si och så.
mån 31 mar 2025, 18:52#876652
Ändrades/skärptes verkligen kraven i samband med detta projekt, eller var det bara att man faktiskt började mäta hur pass väl existerande vägar klarade befintliga krav?
MVH
Alias
Sörlänningen skrev:alias skrev:Jag blev lite fundersam över kravspecen för klassningen, eller bedömningen av kriterierna i fält, när jag kollade i Södras kartapp och såg att en så gott som spikrak väg, med alleträd, till en mjölkgård är klassad som "ej farbar med lastbil" p.g.a. fasta hinder/träd för nära vägbanan.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Ändrades/skärptes verkligen kraven i samband med detta projekt, eller var det bara att man faktiskt började mäta hur pass väl existerande vägar klarade befintliga krav?
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 31 mar 2025, 19:41#876666
Åtminstone för Södramedlemmar höjdes krav till de regler som inventeringen följde. Det var lite lättare och mindre implementerade krav innan.
alias skrev:Sörlänningen skrev:alias skrev:Jag blev lite fundersam över kravspecen för klassningen, eller bedömningen av kriterierna i fält, när jag kollade i Södras kartapp och såg att en så gott som spikrak väg, med alleträd, till en mjölkgård är klassad som "ej farbar med lastbil" p.g.a. fasta hinder/träd för nära vägbanan.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
MVH
Alias
Åtminstone för Södramedlemmar höjdes krav till de regler som inventeringen följde. Det var lite lättare och mindre implementerade krav innan.
mån 31 mar 2025, 20:09#876668
Jo, att det blev en uppsträckning i praktiken för många skogsägare är vi nog eniga om.
Det jag började fundera på var om Biometrias häfte med krav, som inventeringen ska göras utifrån, i någon del skiljer sig ifrån gamla VMF Syds häfte med krav på skogsbilvägar?
MVH
Alias
Sörlänningen skrev:alias skrev:Sörlänningen skrev:alias skrev:Jag blev lite fundersam över kravspecen för klassningen, eller bedömningen av kriterierna i fält, när jag kollade i Södras kartapp och såg att en så gott som spikrak väg, med alleträd, till en mjölkgård är klassad som "ej farbar med lastbil" p.g.a. fasta hinder/träd för nära vägbanan.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
MVH
Alias
Jo, att det blev en uppsträckning i praktiken för många skogsägare är vi nog eniga om.
Det jag började fundera på var om Biometrias häfte med krav, som inventeringen ska göras utifrån, i någon del skiljer sig ifrån gamla VMF Syds häfte med krav på skogsbilvägar?
MVH
Alias
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 01 apr 2025, 19:23#876747Hej igen.
Bra att detta blir mycket diskuterat.
Det är nämligen vi skogsägare som ska betala Biometrias tjänstemän.
Vi minns väl alla fiaskot med Viol som Biometria höll på och klabba med i många år med ständiga förseningar och ökande kostnader för skogsägarna .Dom som är intresserade kan läsa mer om detta på forumet.
Nu ska samma folk klassa skogsbilsvägar .....
Ungefär som om snickaren skulle bli tandläkare över en natt.
Nä avskeda överflödig personal hos Biometria (övertalighet pga automatiserad mätning)och lägg vägklasningen på tex åkaren.
Dom behöver pengarna bättre till nya fordon och höjd arbetsmiljö.
Ett tips till er som har bra vägar som är neddömda är att förhandla bort transportavdraget .
Vid försäljning på rot finns tex inget transpotavdrag.
Mvh Janerika
Bra att detta blir mycket diskuterat.
Det är nämligen vi skogsägare som ska betala Biometrias tjänstemän.
Vi minns väl alla fiaskot med Viol som Biometria höll på och klabba med i många år med ständiga förseningar och ökande kostnader för skogsägarna .Dom som är intresserade kan läsa mer om detta på forumet.
Nu ska samma folk klassa skogsbilsvägar .....
Ungefär som om snickaren skulle bli tandläkare över en natt.
Nä avskeda överflödig personal hos Biometria (övertalighet pga automatiserad mätning)och lägg vägklasningen på tex åkaren.
Dom behöver pengarna bättre till nya fordon och höjd arbetsmiljö.
Ett tips till er som har bra vägar som är neddömda är att förhandla bort transportavdraget .
Vid försäljning på rot finns tex inget transpotavdrag.
Mvh Janerika
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).