Logistik, Transport

Södra säger upp åkeriföretag. Timmerbrist?

4 inlägg 5522 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Södra säger upp åkeriföretag. Timmerbrist?

Torbjörn Johnsen  
#870792Enligt en låst artikel i Vetlandaposten verkar Södra minska sin transportkapacitet genom att säga upp ett stort åkeriföretag. Beror detta på timmerbrist eller är det vanligt "förhandlingsarbete" gentemot åkeriföretagen? Någon som vet?

Artikeln är tyvärr låst men kanske någon som läst innehållet?
https://www.vetlandaposten.se/2025-02-0 ... otal-chock

TS

Re: Södra säger upp åkeriföretag. Timmerbrist?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870798Förlorat upphandling enligt artikel.
Kan nämna att i Östergötland finns nu ett åkeri med 30-40 bilar.
Är 10 bilar för litet?

bgsentr  
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt en låst artikel i Vetlandaposten verkar Södra minska sin transportkapacitet genom att säga upp ett stort åkeriföretag. Beror detta på timmerbrist eller är det vanligt "förhandlingsarbete" gentemot åkeriföretagen? Någon som vet?

Artikeln är tyvärr låst men kanske någon som läst innehållet?
https://www.vetlandaposten.se/2025-02-0 ... otal-chock

Tror åkarna har löpande kontrakt med 6 mån uppsägning. Men det är för många bilar i området i förhållande till vad södra lyckas köpa in. Vet iallafall ett åkeri som har en bil placerad i Östergötland åt södra för att det inte finns körning där de brukar köra.
Södra ligger långt under andra aktörer prismässigt och det börjar väl märkas på infångsten.

Användarvisningsbild

rokon  
#870886För drygt en vecka sedan så pratade jag med en åkare med en timmerbil som han köpt för 2 år sedan för 3,6 miljoner som det stod Södra på! Han var från Blekinge och körde nu här 4 mil norr om Boden i Norrbotten åt Norra!.
Det var på en avverkning en km från där jag bor, han beklagade sig för att det var en sådan lågkonjunktur där nere där han hörde hemma så han varit tvungen att ge sig hit upp.
Jag svarade honom att här uppe har vi då inte någon lågkonjunktur! Jag tyckte det lyste en oro i blicken på honom att hamnat här uppe i ödemarken.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).