Logistik, Transport

Gruspris?

14 inlägg 8193 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Gruspris?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865467250 ton á 155 kr, 12 km till bergtäkten. Låter inte det lite mycket, eller är det vad det kostar nuförtiden?

TS

Re: Gruspris?

alias  
Mangan skrev:250 ton á 155 kr, 12 km till bergtäkten. Låter inte det lite mycket, eller är det vad det kostar nuförtiden?

Vill minnas från någon tidigare tråd här på forumet att det varierade rätt kraftigt över landet vad som ansågs normalt. Är väl som vanligt tillgång och efterfrågan som styr.

Om inte priserna har dragit iväg rejält sedan våren -23 så hade jag ansett det dyrt för mitt närområde.

Har du någon annan täkt i närheten som du kan ta in offert ifrån för att kolla rimligheten gällande prisnivån?

Bara mina frm ören...

MVH
Alias

tallen100  
Mangan skrev:250 ton á 155 kr, 12 km till bergtäkten. Låter inte det lite mycket, eller är det vad det kostar nuförtiden?

Det lät dyrt, du har inte "fått" något finare grus?
Finns ju olika klasser på material.

alias  
#865472Glömde fråga vad det är för fraktion som är aktuell?Brukar väl i regel bli dyrare ju mer finkrossat.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8654740-16 grus fick jag betala 133 kr / ton + moms detta var i slutet på sommaren...
Kanske 15 km till täkten.

alias  
#865476Hittade tråden jag tänkte på:
Krossa eget väggrus

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865484Priset är högt.
Har en offert liggande från sommaren 2022 från Skenetäkten och om man utgår från den, räknar upp med ungefärlig prishöjning på två år och räknar transporter som jag brukar göra på jobb så landar jag på 135kr/ton för enkelbil och 120kr/ton för bil och släp.
Visst är det en del volymrabatt i min prislista men inte så mycket.
När jag räknade på jobb där senast fick jag även intressanta priser från Fraktkedjan, de kan vara värt att kolla med.

aho  
#865486Västra Småland 2024 med cirka 1.5 mil transportsträcka bil & släp:
Bergkross 0-60 114 kr/ton + moms
Bergkross 0-16 121 kr/ton + moms

Man kör sällan bergkross mer än 2-3 mil, så priserna kan variera en hel del lokalt beroende på hur konkurrensen ser ut.
Har hört siffror på att transportkostnaden är 3-4 kronor per ton och kilometer, men inget jag kunnat få bekräftat.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865488Tack för info, det är en post i ett litet vägjobb som vår vägförening tittar på. Kanske gräventreprenören lågger på några kr för hantering? Stämmer att Skenetäkten är närmast. 🙂

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Tack för info, det är en post i ett litet vägjobb som vår vägförening tittar på. Kanske gräventreprenören lågger på några kr för hantering? Stämmer att Skenetäkten är närmast. 🙂

Finns inte så många Örby så jag drog slutsatser.

Räknade på stigningsfältet från Skenetäkten och västerut 2022 så lite koll finns på omgivningarna.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#865510När vi grusade skogsvägen för några veckor sedan. Så lejde vi in bil o släp som hämtade materialet.

Bergtäkten ligger nära. Uppskattar en 6-7 km från täkten till vändplanen. Sedan tippades 2 bil o släp med 0-90 till vägbygget ovanför samt ett släp 0-32 spreds efter vändplanen. Bilen tippade en hög med 0-16 för att bre ut på vänplanen.

Priset för bergkrosset var.
0-16 83 kr ton +moms
0-32 81 kr ton +moms
0-90 77 kr ton +moms

Priset med transporten blev 117 kr ton +moms

Bergtäkten ligger utanför Växjö

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#865517Betalade för någon vecka sen 105 kr ton för 0-40, 107 kr ton för 0-27 inkl transporten cirka 10-12 km. Norra Bohuslän. Bullarens Grus. Plus moms förstås.

550  
#8655240-32 130 kr/ton + moms
16-32 180 kr/ton + moms
Inkl ca 2 mil transport med bil och släp i somras.

devlin  
#8655880-32 130kr/ton + m (2023: 124kr/ton, 2021: 110kr/ton)
0-16 134kr/ton + m
inkl. ~4-5km transport med dumper

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).