Logistik, Transport

Dålig planering av skogsbolag - vad är rimligt?

7 inlägg 9130 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Dålig planering av skogsbolag - vad är rimligt?

Majsias  
#846657Jag håller på att ta ner skog på gården där det är ont om plats för avlägg. Åkermarken är utarrenderad vilket ställer till det, och nu stod skotaren med fullt lass och visste inte var han skulle lägga virket. Riset har mämnligen körts ut till den plats där avlägget för virket var tänkt. Vi kom fram till att de får lägga virket på en vall i träda, också utarrenderad, men det innebär att de får skota dubbelt så lång sträcka, som förstås blir en extra kostnad.
Är det okej med sådan dålig planering av skogsbolaget? Visst, det hade gått att fixa avlägg på den sådda åkern, men inte med så kort varsel. De har redan börjat köra ut det. Kan jag kräva att skogsbolaget ska ordna detta pga att de inte kan organisera alla moment ordentligt, eller är det bara att betala för extra skotning och vara glad?
Jag är relativt ny skogsägare och ovan vid allt som hör till, så jag vill gärna har råd hur jag ska ta mig an det här!
Mvh Majsias

TS

Re: Dålig planering av skogsbolag - vad är rimligt?

jannee  
#846659Nu måste någon vänt på det hela.
Först avverkar man, därpå körs virket ut till lämpligt avlägg.
Finns det inget lämpligt avlägg görs ett sådant i SAMBAND med avverkningen.
Riset körs INTE ut förrän det torkat och barrat av och läggs då lämplighetsvis där virket tidigare legat.
Om virke läggs på en inäga eller utarrenderad åker spelar egentligen mindre roll, det ska ändå bara bli liggande där någon/några dagar.
ALLT annat är åt helvete fel.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846660Vad är avtalat, har TS varit tydlig med att det bara finns den ytan till avlägg, och att man inte får använda någon åker?
Om bolaget varit ok med detta så kan jag tycka att dom får stå för alla merkostnader, inklusive ev. återställande av vägen man behöver köra extra på, om det behövs.

I övrigt håller jag med jannee, riset brukar ju ligga kvar tills det barrat av, och då är virket redan bortkört.

Vet inte hur man gör om det bara är löv? Kan man skotare ut riset på en gång då???

Användarvisningsbild

Majsias  
jannee skrev:Nu måste någon vänt på det hela.
Först avverkar man, därpå körs virket ut till lämpligt avlägg.
Finns det inget lämpligt avlägg görs ett sådant i SAMBAND med avverkningen.
Riset körs INTE ut förrän det torkat och barrat av och läggs då lämplighetsvis där virket tidigare legat.
Om virke läggs på en inäga eller utarrenderad åker spelar egentligen mindre roll, det ska ändå bara bli liggande där någon/några dagar.
ALLT annat är åt helvete fel.

Riset är från förra årets avverkning, så det har legat i skogen sen förra sommaren och körts ut nyligen. Tanken var, enligt bolaget, att avverkningen inte skulle ske så snart efter att riset körts ut. Men det kunde väl gott legat i skogen lite till. Arrendatorn satte sig upp mot att lägga virket på höstsådden, han menar på att han måste göra en anmälan om att använda den biten till avlägg, annars blir det strul för att det ständigt tas satellitbilder, antar att det har med EU bidraget att göra. Det hade gått att ordna om vi fick mer tid till det, men skotarn körde ut virket idag, utan att jag fick veta att han skulle komma.

TS
Användarvisningsbild

Majsias  
Zixten skrev:Vad är avtalat, har TS varit tydlig med att det bara finns den ytan till avlägg, och att man inte får använda någon åker?
Om bolaget varit ok med detta så kan jag tycka att dom får stå för alla merkostnader, inklusive ev. återställande av vägen man behöver köra extra på, om det behövs.

I övrigt håller jag med jannee, riset brukar ju ligga kvar tills det barrat av, och då är virket redan bortkört.

Vet inte hur man gör om det bara är löv? Kan man skotare ut riset på en gång då???

Det avlägget där riset ligger var det vi hade avtalat om, inte på åkern öht. Riset är från avverkningen i fjol. De skulle kört ut riset tidigare i år, men det var så blött att de inte kom upp i skogen med maskin. Då blev det att skotning av ris och virke krockade, men då tycker jag att de kunde tagit avverkningen senare…

TS

LesterCGarreth  
#846668Låter ju inte direkt som det är något av de större bolagen....

Alla involverade har väl ett intresse av det finns någonstans att lägga virket.

Låter inte alls som bra planering, men alla kan göra misstag.

Sen förstår man ju arrendatorn också.

Ring till köparen av avverkningen och gör upp något.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847196De får väl se till att virket hämtas direkt då, är inget ovanligt om det är dåligt med plats.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).