sön 08 aug 2021, 12:48#722672Sedan 5 år tillbaka bygger/bekostar jag och grannen en skogsbilväg tillsammans.
vägen är 2,2km inklusive en 300m avstickare.
Vägen startar på grannens mark, kommer in på min delar sig och slutar på grannens.
Vi delar alla fakturor 50/50. gjort den i etapper, 50 - 100.000kr per år.
Nu till frågan:
Vi ska skriva in en överenskommelse, servitut, i fastighetsregistret, Lantmäteriet.
Måste man ha en lantmätare, eller kan man "bara" skicka in en egen anmälan för en billig penning?
Önskar hjälp med vad vi ska tänka på.
Logistik, Transport
Bygger skogsbilväg med grannen
TS
sön 08 aug 2021, 12:59#722674Ni kan och bör skriva ett avtalsservitut. Det är inte särskilt komplicerat så man kan som regel göra det själv. Sedan bör man skriva in det i fastighetsregistret hos Lantmäteriet. Kostnaden för inskrivningen är närmast försumbar, sist jag gjorde det tror jag det kostade 375 kr.
sön 08 aug 2021, 14:59#722683I servitut specar man vilka som har rätt att begagna vägen, inte hur underhåll skall fördelas. Skall man ha med det blir det en vägsamfällighet, då far var och en andel av underhållet. Kanske lite överkurs om man är två, men det skall ju helst funka om 50 år också.
Annars skriv servitut mellan fastigheterna och avtal mellan er. Sen när någon av er säljer, får man ta om det avtalet.
I mina trakter kostar 2 km väg över en halv miljon, kanske läge att lägga lite pengar på att fråga någon vägkunnig hur man kan göra.
Har själv samma konstruktion, som både jag och grannen övertagit från föregående ägare. Inte ett papper skrivet finns...
Annars skriv servitut mellan fastigheterna och avtal mellan er. Sen när någon av er säljer, får man ta om det avtalet.
I mina trakter kostar 2 km väg över en halv miljon, kanske läge att lägga lite pengar på att fråga någon vägkunnig hur man kan göra.
Har själv samma konstruktion, som både jag och grannen övertagit från föregående ägare. Inte ett papper skrivet finns...
Självvald väg i egen skog
sön 08 aug 2021, 18:48#722729
Tänker att om du inte har vändmöjlighet på ditt skifte mellan grannens skiften så bör det i text och karta tydligt framgå att du även har rätt att nyttja vägen samt vändplan på grannens inre skifte.
MVH
Alias
boxer68 skrev:Sedan 5 år tillbaka bygger/bekostar jag och grannen en skogsbilväg tillsammans.
vägen är 2,2km inklusive en 300m avstickare.
Vägen startar på grannens mark, kommer in på min delar sig och slutar på grannens.
Vi delar alla fakturor 50/50. gjort den i etapper, 50 - 100.000kr per år.
Nu till frågan:
Vi ska skriva in en överenskommelse, servitut, i fastighetsregistret, Lantmäteriet.
Måste man ha en lantmätare, eller kan man "bara" skicka in en egen anmälan för en billig penning?
Önskar hjälp med vad vi ska tänka på.
Tänker att om du inte har vändmöjlighet på ditt skifte mellan grannens skiften så bör det i text och karta tydligt framgå att du även har rätt att nyttja vägen samt vändplan på grannens inre skifte.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 09 aug 2021, 11:13#722782Tack för synpunkten, sådana är det jag behöver.
Skickar med en bild så det syns att vägen existerar.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Skickar med en bild så det syns att vägen existerar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).