Logistik, Transport

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

155 inlägg 79380 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tosca  
#473762
jannee skrev:En del skogsägare avverkar kanske bara vart femte eller t.o.m vart tionde år dessemellan ligger vägen till skogsskiftenerna helt orörd. Opåverkad tror skogsägaren vilket innebär att vägen är totalt övervuxen med gräs och ibland flera meter högt med sly. Med lite "tur" har skogsmaskinerna kört några gånger på vägen och bättre har den då inte blivit, ja sådan är ibland verkligheten, trot om du vill eller inte :mrgreen: .

Denna misskötsel börjar bli vanlig även på bolagsskogar har jag sett, vass eller sly långt över motorhuven på sina ställen.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

torpöbo  
#473782 Skulle mer säga 0-18. 0-60 tätar inte så mycket, utan vägen kommer bli fuktig med nedsatt bärighet som följd.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#680609 @Tåndemåla:
Hur gick det sedan, vilka åtgärder slutade det med att ni utförde och hur ser vägen ut i dagsläget - nöjd?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680611 Samma jäkla skitväg som tidigare! Lagt ner 350 000 på gården iår med traktor och djur så bilarna får slita på den gamla vägen.
Gick skogsbilvägar kursen vi har och började räkna på kurvor och krön.
Den är bättre än man kan tro.
Det är yt materialet som är skit

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#680615
Tåndemåla skrev:Samma jäkla skitväg som tidigare! Lagt ner 350 000 på gården iår med traktor och djur så bilarna får slita på den gamla vägen.
Gick skogsbilvägar kursen vi har och började räkna på kurvor och krön.
Den är bättre än man kan tro.
Det är yt materialet som är skit


Visst tär det på likviditeten när man investerar.

Jo den nya vägklassningen här i Götaland har skapat lite huvudbry för många. Mätning av t.ex. kurvradier på ett objektivt sätt känns inte helt enkel.

Fick kopior på mailfrågor och svar mellan en skogsägare och Biometria om vägklassningen och jag lutar åt att alla som bidrar till Biometrias finansiering nog kan komma att citera Leif Östlings (Svenskt Näringsliv) berömda kommentar i en intervju för några år sedan.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#680631 Ja dom där kurvorna !
Har dom kommit fram
Med cointarerbil å femaxlat släp.
Så kommer timmerbilen fram.

Men nej 😈
Dom ska väl inte behöva hålla 70km.
I kröka

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

halvproffs  
#680639 För varje gång jag läser om era dåliga skogsbilvägar desto mer uppskattar jag våra med stora vändplaner, röjda dikeskanter(flera meter) underhåll varje år med grusning, bra plogning på vintern mm. Ska aldrig mer tänka negativt när det uppstått någon grop i vägen som det kan bli. 👍

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680866
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Samma jäkla skitväg som tidigare! Lagt ner 350 000 på gården iår med traktor och djur så bilarna får slita på den gamla vägen.
Gick skogsbilvägar kursen vi har och började räkna på kurvor och krön.
Den är bättre än man kan tro.
Det är yt materialet som är skit


Visst tär det på likviditeten när man investerar.

Jo den nya vägklassningen här i Götaland har skapat lite huvudbry för många. Mätning av t.ex. kurvradier på ett objektivt sätt känns inte helt enkel.

Fick kopior på mailfrågor och svar mellan en skogsägare och Biometria om vägklassningen och jag lutar åt att alla som bidrar till Biometrias finansiering nog kan komma att citera Leif Östlings (Svenskt Näringsliv) berömda kommentar i en intervju för några år sedan.

MVH
Alias


Jag tror inte vår vägar blivit klassade än, vad kan man förvänta sig? Låter inte helt hoppingivande.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#680890 Det Biometra håller på med är rena skrivbordsprodukterna, när VMF klassade vägarna var det en verklighetsförankring.
T.o.m VMF kunde ibland vara lite tuffa, gick oftast att köra med släp trots VMF avrådan.
Risken finns att Biometra bara klassar vägen endast framkomlig med bil och avdrag senare kommer att ske trots att släp används.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

ÅsaNisse  
#680891 Inte bara skrivbordsprodukt. Jag mötte en bil med Biometrias logga när jag höll på med buskröjning i somras. Den personbilen saknade backväxel trots att det bara var 20-30m till en mötesplats. Skulle bestämt tränga sig förbi i diket. Kostade en spoiler.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#680961 Är du säker att det var vägar de tittade på?
Det är ju orimligt lite vägar i jkpg för hur mycket skog som huggs!

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

ÅsaNisse  
#681039 Det var vad han sade, efter att ha sparkat en stund på spoilern.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

550  
#681093
Mangan skrev:
alias skrev:
Tåndemåla skrev:Samma jäkla skitväg som tidigare! Lagt ner 350 000 på gården iår med traktor och djur så bilarna får slita på den gamla vägen.
Gick skogsbilvägar kursen vi har och började räkna på kurvor och krön.
Den är bättre än man kan tro.
Det är yt materialet som är skit


Visst tär det på likviditeten när man investerar.

Jo den nya vägklassningen här i Götaland har skapat lite huvudbry för många. Mätning av t.ex. kurvradier på ett objektivt sätt känns inte helt enkel.

Fick kopior på mailfrågor och svar mellan en skogsägare och Biometria om vägklassningen och jag lutar åt att alla som bidrar till Biometrias finansiering nog kan komma att citera Leif Östlings (Svenskt Näringsliv) berömda kommentar i en intervju för några år sedan.

MVH
Alias


Jag tror inte vår vägar blivit klassade än, vad kan man förvänta sig? Låter inte helt hoppingivande.


Det är säkert helt beroende på personen som gör klassningen. I mitt område uppfattar jag att han inte var särskilt hård. Visste att inte vändplanen är godkänd "på pappret", men skogsbil o släp utan lass har alltid klarat att vända, och den blev godkänd. Däremot finns grannar med igenvuxna/kurviga vägar och små vändplaner som inte har blivit godkända. Men det är vägar som jag inte begriper hur någon chaufför vågar ge sig in på överhuvudtaget...

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Amatörhuggare 62  
#722053 Nu är det nygrusat.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722059
Amatörhuggare 62 skrev:Nu är det nygrusat.


Jag såg tidigare i tråden att du grusar själv.
Varför gör du det själv? Varför tar du inte in en lastbil som hjälper dig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).