Logistik, Transport

Ersättning vid transport av virke

16 inlägg 7309 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ersättning vid transport av virke

Larsbovägen  
#582657 Det skall avverkas hos grannfastigheten och de vill använda min täkt och min väg för att köra fram virket. Hur stor ersättning kan jag begära av dem för att de använder täkten och vägen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Avslutat-02  
#582659 Hur stor sträcka pratar vi om?

Här fick en markägare 20.000 kr exklusive moms för avlägg och 200 meter körväg.

Men kör man många gånger så trycker man ihop jorden på en åker och det kostar att plöja och harva och så...

Så runt den summan skulle då jag begära.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning vid transport av virke

Larsbovägen  
#582664 100 m är det körväg över täkten, sen om de vill ha avlägger på densamma, det ET jag inte. Men sen måstede ju också hämta detta virke med lastbil och den sträckan är c:a 300 m

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Avslutat-02  
#582665 Då är 20.000 kr inte mycket att bråka om.

Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Aleck  
#582692 Det normala är en ersättning per kubikmeter och per 100 meter påbörjad sträcka.

Dvs säg att du anser att tre kronor per kubik och 100 meter är rimligt och sträckan är 350 meter och antal kubik som mättes in var 900fub: 3*4*900= 10 800kr

Användarvisningsbild

Re: Ersättning vid transport av virke

DenimDude  
#582693 Ska de ta material från täkten? Isåfall är det väl ett tonpris ni får komma överens om. Angående vägen brukar de större bolagen häromkring ta ca 5:- / m3fub / km om man ska låna deras vägar, vilket är helt rimligt enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Avslutat-02  
#582707
Aleck skrev:Det normala är en ersättning per kubikmeter och per 100 meter påbörjad sträcka.

Dvs säg att du anser att tre kronor per kubik och 100 meter är rimligt och sträckan är 350 meter och antal kubik som mättes in var 900fub: 3*4*900= 10 800kr


Vet inte att det finns något det "normala" inom detta?

Det är ju snarare så att markägaren sätter priset och bolaget avgör om den tycker det är värt det eller inte.

Inget bolag skulle få köra över en täkt för mig för 10.800 kr. Minst det dubbla.

Jord skador i åkermark är inte billiga att åtgärda, är det dessutom arrenderad mark så kan det bli både dyrt och otrevligt.

När elbolaget skulle lägga ledning över min åker, fick de betala 40.000 kr för att jag skulle anlägga nu vall.
Det var inga problem, de betalade alla fakturor som jag skickade in.

Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Aleck  
#582720
vinterrojarn skrev:
Aleck skrev:Det normala är en ersättning per kubikmeter och per 100 meter påbörjad sträcka.

Dvs säg att du anser att tre kronor per kubik och 100 meter är rimligt och sträckan är 350 meter och antal kubik som mättes in var 900fub: 3*4*900= 10 800kr


Vet inte att det finns något det "normala" inom detta?

Det är ju snarare så att markägaren sätter priset och bolaget avgör om den tycker det är värt det eller inte.

Inget bolag skulle få köra över en täkt för mig för 10.800 kr. Minst det dubbla.

Jord skador i åkermark är inte billiga att åtgärda, är det dessutom arrenderad mark så kan det bli både dyrt och otrevligt.

När elbolaget skulle lägga ledning över min åker, fick de betala 40.000 kr för att jag skulle anlägga nu vall.
Det var inga problem, de betalade alla fakturor som jag skickade in.



Jag skrev tydligt att siffran är vad du anser att det är värt, så om 3 kronor är för lite , då får man ju förhandla, har hört siffror på 7 kr för att köra över vall till exempel. Men i en täkt, vad finns att skada?

Användarvisningsbild

Re: Ersättning vid transport av virke

Bax  
#582721 I min del av landet är "täkt"=åker, lägda etc. så TS menar nog inte en grustäkt.

Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Avslutat-02  
#582730 Täkt=åkermark.

Grus täkt är annat de...

Men jag menade åker marken.
Ursäkta otydlighet.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning vid transport av virke

halvproffs  
#582755 Täkt betyder tag. Typ grustäkt =grustag. Alltså man har tagit det man behöver typ grustäkt,torvtäkt mm

Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Avslutat-02  
#582759 Är ganska övertygad om att TS menade täkt= åkermark.
Men visst vissa dialektala skillnader finns.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning vid transport av virke

Bax  
#603524 Lyfter tråden lite då jag håller på att hamna i en liknande situation.
3st markägare (väääldigt långsmala skiften) vill skota ut över mitt skifte till ett annat skifte där vägen finns.
Det är tänkt 3st vägar á 100m.
Finns det nån sorts norm eller kutym?
Jag har förvarnat virkesköparen att jag är VÄLDIGT allergisk mot djupa körspår, och en av vägarna tänker de sig lägga på ett ganska blött ställe så jag sa att de får lägga mycket möda på att få till en frusen väg där.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning vid transport av virke

Larsbovägen  
#603527 Vi sa till skogsbolaget att de fick återställa vägen, det enda de gjorde var att det kördes dit ett lass med grus.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning vid transport av virke

Avslutat-02  
#603529 Se till att ha allt på papper.....annars blir det bara problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).