Logistik, Transport

Timmerbogsering

8 inlägg 11262 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Timmerbogsering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262641Ramlade över den här sidan med intressanta bilder på timmerbogsering (med båt alltså). Klicka också på de vita länkarna, så får ni mer bilder och etxt.

http://www.tugboatlars.se/Timmer.htm

TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerbogsering

JensSkoog  
#264167Interessant från tiden innan allt kom på bil! När jag va liten pojk kom timmeret buntat i hop på havet där jag växte upp med slepbåt foran. Tog hela dan där det sniglade sig fram, och vi hoppade på storm för då gick några buntar sönder och vi fann timmer på stranden och fick snabb vinterved. Måste bara kapa av stockenden med märke och brinna den, så var stocken vår! Rent strandrov :mrgreen:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#264357Här är et par bilder från mina hemtrakter där timmer är buntat och avväntar bugseringsbåt.
TÖMMER SJÖ.jpg
TÖMMER SJÖ 2.jpg

opekka  
#264868Timmerbogsering var en omfattande verksamhet för ganska många årtionden sedan, inte minst längs norrlandskusten.

I Norrbottens kustorter fanns många befälhavare från timmertraden som senare gick vidare till vidsträckt fart på de olika världshaven.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
opekka skrev:Timmerbogsering var en omfattande verksamhet för ganska många årtionden sedan, inte minst längs norrlandskusten.

I Norrbottens kustorter fanns många befälhavare från timmertraden som senare gick vidare till vidsträckt fart på de olika världshaven.

Har du några bilder från den transporten? Finns ju om söker i retta lokaltidningar eller andra lokala fora.

opekka  
#264930Jag har inga bilder från den tiden. Jag hann bara balansera på timmerpaketen o skiljena som liten knatte innan epoken stängdes.

I vuxen ålder läste jag in den simplaste yrkesskepparexamen med en befälhavare av vida vatten som lärare. Han var sprungen ut timmerskeppartiden.

isteskog  
#288359Sök i Svt play. Det gick en film om bogsering av massaved efter Norrlandskusten nu i Juli/Augusti

Midgård  
Mangan skrev:Ramlade över den här sidan med intressanta bilder på timmerbogsering (med båt alltså). Klicka också på de vita länkarna, så får ni mer bilder och etxt.

http://www.tugboatlars.se/Timmer.htm

Jag var inspektör/lastledare under några år på Neptunlbolagets carrier "HERA", vilken visas på en en av bilderna liggande tvärs i Värkebäcksviken. Vi transporterade i huvudsak massaved mellan Ryssland, Finland, Sverige, Tyskland och Norge. Carrierna hade bl a en dumpningsfunktion vilken innebar att man kunde tippa av lasten i vattnet (17000 m3). Normalt körde vi kranarna med egen personal, men i vissa hamnar krävde stuverier att köra med egen personal

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).