tis 27 aug 2013, 12:28#234792Jag är medlem i en vägförening på en tre km lång byväg, där det är jord och skogsbruk fritidshus och fastboende. Jag betalar min andel för skogen och ett fritidshus.
I slutet på vägen finns det ingen riktig vändplan för t.ex. timmerbilar.
Vägföreningen har beslutat att skogsägare får bygga vändplan på egen bekostnad.
Det innebär ju att man får bilda en egen förening för vändplan å de blir ju konstigt.
Vi har statsbidrag för vägen.
Jag har nu gjort en egen vändplan på min mark två km in på vägen.
Hoppas någon har tips och kunskap om detta.
Logistik, Transport
Vändplan
TS
tis 27 aug 2013, 14:03#234798Detta låter konstigt, om andelstalen för skogen är beräknade efter tonkilometer är vägen en väg där det är tänkt att transportera virke efter. Då borde vägföreningen bekosta en vändplan enl. direktiven för hur en skogsbilvägs vändplan ska se ut. Ni i vägföreningen kan naturligtvis besluta att det inte behövs men då kan inget virke transporteras därifrån utan att omlastas, vilket medför merkostnader.
Om man är oense i vägföreningen i en sån här fråga ska man rösta efter andelstal.
Om man är oense i vägföreningen i en sån här fråga ska man rösta efter andelstal.
John Deere 1210E ALS/T
New Holland TL90A
Liebherr 902HD Hjulgrävare
New Holland TL90A
Liebherr 902HD Hjulgrävare
tor 29 aug 2013, 05:59#234950
Enskilda vägar har inte koll då dom är en förening med särintressen som gynnar bl a fritidshus ägare och missgynnar fastighetsägare som bygger vägarna och äger skog och mark.
Tosca skrev:Bra för dig, du kan ju hyra ut din våndplan till behövande.
Ring och hör med Enskilda vägar, de har koll på vad som gäller det mesta.
Enskilda vägar har inte koll då dom är en förening med särintressen som gynnar bl a fritidshus ägare och missgynnar fastighetsägare som bygger vägarna och äger skog och mark.
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM
HUSKVARNA, VOLVO-BM
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).