Gallring

vad ska eken säljas som?

7 inlägg 3781 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad ska eken säljas som?

skogsflane  
#116119 hej vänner, jag är helt färsk här så detta kanske inte är rätt forumdel men here goes:

jag sågar manuellt i ett ek/björk/al-bestånd i halland. hittills har jag apterat i 3 m-längder med avsikt att sälja som energived till folk häromkring. men är det det bästa alternativet? jag har det rätt kärvt ekonomiskt och skulle verkligen behöva "få ut" det mesta av min gallring men saknar kunskap. har bara sålt till flis innan.

vi talar om diametrar på 10-30 cm, det är alltså inga sparbanksekar jag fäller

vore mycket tacksam för svar eftersom arbetet är alltjämt fortgående

/skogsflane



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: vad ska eken säljas som?

skogsflane  
#116120 det har alltså varit ca 90% ek, så det vore inga problem att sålla ut övriga träslag

   TS
Avatar Fallback

Re: vad ska eken säljas som?

macke  
#116123 Man kan hugga timmer i ek på en del listor ner till 18 cm i topp ,nu vet jag inte vilken kvalitet du har,men jag är rätt övertygad om att du kan få i hop en leverans.Minsta leverans brukar vara 3m3fub.Kolla på Kährs hemsida .Det finns kanske något lövsågverk i ditt område sök runt lite på eniro eller nåt.Sydved kan vara ett tips.

Avatar Fallback

Re: vad ska eken säljas som?

skogsflane  
#116138 macke: ok! nej, det är inget stort skifte som gallras men det blir några träd. jag får fortsätta fundera på vad jag ska göra av det, men tror du det är en bra idé att fortsätta i 3m-längder eller ska jag kapa dom längre?

   TS
Avatar Fallback

Re: vad ska eken säljas som?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116171 Tyvärr är det nog bäst att bestämma sig innan man kapar vad man skall sälja det som. Och till vem.

Avatar Fallback

Re: vad ska eken säljas som?

macke  
#116186 Du måste kolla vilka längder det ska vara .Det du har huggt kan du säkert sälja också men kolla längd diameter krav och kvalitetskrav.Stängselstolpar till djurägare kan också vara ett sortiment.

Avatar Fallback

Re: vad ska eken säljas som?

sjohult  
#116341 mitt bästa tips är å ta kontakt med södra så du kan hugga ek kubb. det betalar dom rätt bra för.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).