Gallring

Tvillingarna Eriksson om lärk

15 inlägg 8070 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvillingarna Eriksson om lärk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102253 Tvillingarna Eriksson pratar sig varma om bestånd med lärk i.





   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102288 Vilken entusiasm! Synd att man bor i norrland där endast rysk lärk går.

Fast nog måste de vara lite orginella..

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102290 Ändå var de ganska lugna i videon tycker jag. Jösses, vad de kan komma igång. De brinner något så fantastiskt för skogen. Det är så härligt att se människor som är sådana eldsjälar.

Nisse: Har ni inte några motsvarigheter där uppe?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Elmhult  
#669980 Hur gick det då med deras träd? Finns det resultat idag att ta del av? Pratade med en kollega som jobbar på södra o han dömde ju ut dom stenhårt.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Kenya Cane  
#670029
Elmhult skrev:Hur gick det då med deras träd? Finns det resultat idag att ta del av? Pratade med en kollega som jobbar på södra o han dömde ju ut dom stenhårt.


Varför dömde han ut dem?

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Elmhult  
#670030
Kenya Cane skrev:
Elmhult skrev:Hur gick det då med deras träd? Finns det resultat idag att ta del av? Pratade med en kollega som jobbar på södra o han dömde ju ut dom stenhårt.


Varför dömde han ut dem?


Jag kommer inte ihåg, men jag hann knappt nämna dom innan han lät som att jag inte heller var klok som ens tog upp till dom samtal.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

isteskog  
#670040 Skulle nog behövas fler tvillingar över hela Sverige!! 🙂

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Torbjörn Johnsen  
#670042
Kenya Cane skrev:
Elmhult skrev:Hur gick det då med deras träd? Finns det resultat idag att ta del av? Pratade med en kollega som jobbar på södra o han dömde ju ut dom stenhårt.


Varför dömde han ut dem?


Kanske för att de bedriver ett gallringsfritt skogsbruk som inte ger så mycket massaved😬

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Elmhult  
#670112 Jo, har bara varit medlem sedan juli. "Ärvde" medlemskapet. Men Södra känns som graaaaaaaaaaaaaaaannnnnnn! Tråkig skog. Men finns säkert en annan tråd om det.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

jannee  
#670134 Låta Södra eller lita på Södra när det gäller skogsavverkning är lite som att släppa in räven i hönsgården och låta denne välja ut en höna. 😈

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Elmhult  
#670140
jannee skrev:Låta Södra eller lita på Södra när det gäller skogsavverkning är lite som att släppa in räven i hönsgården och låta denne välja ut en höna. 😈


Nåja, vill inte klaga på dom. Alltid mycket trevliga och proffsiga. Ordnar det mesta blixtsnabbt. Så det är väldigt bra ordning. Och det är ju medlemsägt. Alltså är det upp till medlemmarna att bestämma riktning på verksamheten. Med tanke på medelåldern bland skogsägare så är det ju inte förvånande att det fokuseras på gran o tall. En de få ställena man fortfarande kan känna sig som ungdom långt upp i fyrtioårsåldern. 😉

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

jannee  
#670151 Jag tog ut Södra för att göra en förstagallring = resultat ett söndergallrat bestånd.
En beståndsgående H 8 där vägarna blev 7 meter och uppåt breda.
Jag tog ut inspektorn för att visa resultatet.
Enda svaret var:
- Du fick ett bra netto eller hur?
Numera är inspektorn inte kvar på Södra ej heller entreprenören.
Leveransvirke går däremot bra att sälja till Södra.

Avatar Fallback

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#670335
jannee skrev:Jag tog ut Södra för att göra en förstagallring = resultat ett söndergallrat bestånd.
En beståndsgående H 8 där vägarna blev 7 meter och uppåt breda.
Jag tog ut inspektorn för att visa resultatet.
Enda svaret var:
- Du fick ett bra netto eller hur?
Numera är inspektorn inte kvar på Södra ej heller entreprenören.
Leveransvirke går däremot bra att sälja till Södra.


Leveransvirke och mindre lågkvalitets slutavverkningar kan de få av mig. Resten konkurrensutsätts på pris eller kvalitet och då hänger de inte med.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Grålle52  
#670373 Om Södra gallrar så ser hela beståndet ut som en väg. Känns som att om dom kan komma undan med det så blir det så.

Användarvisningsbild

Re: Tvillingarna Eriksson om lärk

Skogshenke  
#692835 Tycker det bröderna Eriksson säger är väldigt intressant, borde vara fler som vågar tänka själv och följa resultatet så som de gör. Man får bara hoppas att det de kommer fram till dokumenteras och kanske granskas lite för framtiden. Men man får känslan av att de har väldigt bra markförutsättningar.
Själv tror jag mycket på det som de säger med just planteringsförband och gallringsfritt. Om man ser till framtiden så finns det nog inget hopp för massaproduktion. När Kina börjar odla upp volymer och förädling så tar de över det mesta inom massa. De kommer bli teknikledande. Enda framtiden för skogsbruk är timmer och kvalitet. Förhoppningsvis mer behov av löv även om det inte ser ut så idag. Borde bli mer parkettgolv och uteplatser som ska bytas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).