Gallring

Avverknikng av överståndare/höggallring?

4 inlägg 3484 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverknikng av överståndare/höggallring?

larnil  
#98779 Jag har ett bestånd på cirka 5 ha där avverkning är gjord för ungefär 55 år sedan. Beståndet är sedan självföryngrat och innehåller ej ännu gallringsmogen skog. Vid avverkningen lämnades överståndare. Dessa är nu grova tallar med brösthöjdsdiameter på 40 - 45 cm. Skall jag låta avverka dem? Beståndet i övrigt består mer av björk och gran än tall.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Avverknikng av överståndare/höggallring?

Skogshuggarn  
#98780 Hur många överståndare är det per hektar?.

Avatar Fallback

Re: Avverknikng av överståndare/höggallring?

larnil  
#98782 Mellan tummen och pekfingret 40 - 60. Tänkte slutavverka ett bestånd på 3 ha samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverknikng av överståndare/höggallring?

Skogshuggarn  
#98784 Såpass.

Det här är ju en ganska svår avvägningsfråga beroende på hur det ser ut i övriga (gallrings), beståndet?
Slipper du stora områden med ren kalmark under tallarna, och kommer åt att fälla utan större skador på den omgivande skogen?, så skulle jag avverka tallarna manuellt med motorsåg, samt plocka in en extremt bas/stickvägssnål miniskotare.
Man kan gott "spara in" de värsta/trångaste objekten som "miljöträd", bara de är någorlunda jämnt fördelade över arealen.

Kan du plocka 50 av 60 så borde det bli en jäkla "boost" åt gallringen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).