Manuell gallring - Flis?

Jag tror utan att veta att för hobbybruk kan man väl hålla på för hand och flisa till egen eldning eller så, men jag tror inte det går att få lönsamhet i detta. Det får nog till maskiner, flerträdshantering etc.... (med lönsamhet menar jag att det ska gå att ta ut en rimlig timpenning)

Man skulle kunna kapa trädet på ca 6-7 meter och sedan lasta på vagnen och då blir juh inte varje träd mer än 2-3 kap.
Någon som testat ?
Köparna sugna på detta?
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Ska flisa sånt som är för mycket kvist på(då jag endast får ut en massavedsbit), sånt som är för smått för att bli massa. Allt ris som inte är lagt på körvägarna och björk som är för klent och björktoppar.
[img] [/img]
Resultatet blev 138,0 m3s och i pengar:11868:- +moms. Ca 40 timmar var arbetsinsatsen. Började med att röja men då detta ska vara ett fint hag så började jag att ta reda på virket vilket jag inte ångrar. Ser nu 1år efteråt att jag som vanligt var för snål, skulle ha tagit hårdare men det blir väl fler tillfällen. Tror jag börjar begripa det här med att lägga in bilder efter många försök och en del svordomar

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Tilläggas bör också att det blev även ca 12 m3t ved. Var i huvudsak björk, sälg och massor med rönn.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Och nu när massavedspriset har gått upp lite så är det kanske inte lönt?
Annars hade jag tänkt att köpa en energiklipp och klippt av träden på mitten, sedan i roten, lättare att transportera och lasta.
Funderat på klipp eller gripsåg men tvivlar på att det går fortare. Känns bra att kunna testa nya metoder utan att köpa på sig mer dyrt bråte.
Fått tex tillsägelse på hur noga kvistningen behöver vara?
Vore kanske bättre än att som gör just nu att lägga upp motorsågade träddelar som flisas vid vägkant.
mrvimek skrev:Varför inte köra men den skotarbaserad flisare i skogen direkt och lägg så stora högar

Finns nog ingen som vill dra ihop så stora högar för hand. Finns nog ingen som vill ha en skotarbaserad flisare att köra runt i ett dåligt risat gallringsbestånd heller. Det är inga smidiga ekipage.