tor 24 jun 2010, 06:56#94899Skall manuellt hugga igenom ett skifte med gran ca 30 årig, orsaken är en skogsskada på grund av våtmarkskalkning som jag drabbats av så det är inte frivilligt.
Med vad skall jag motverka rotröta? Urea? Rotstopp?
Vad finns det för erfarenheter av olika preparat?
Gallring
Rotröta
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 24 jun 2010, 20:56#94944Ska du behandla så är det rotstopp som gäller idag.
Vet inte om några som kör med urea.
Något att tänka på är att även tallstubbar etc sprider rotröta
Vet inte om några som kör med urea.
Något att tänka på är att även tallstubbar etc sprider rotröta
tor 24 jun 2010, 23:34#94966Om du köper in Urea som bekämpningsmedel mot rotröta, är det en våldsam skatt på detta, varför en Rotstopp-behandling blir mycket billigare. Om du däremot köpen in Urea som gödningsmedel till lantbruk, så blir skattesatsen (och därmed priset) betydligt humanare.
/Niklas
/Niklas
/Niklas
tis 29 jun 2010, 00:23#95249Vintergallring är klart överlägset.
Jag läste att man vid försök konstaterat att 5% av stubbarna efter en vintergallring var infekterade. En sommargallring MED stubbehandlig resulterade i att nästan 40 % av stubbarna infekterats.
Jag läste att man vid försök konstaterat att 5% av stubbarna efter en vintergallring var infekterade. En sommargallring MED stubbehandlig resulterade i att nästan 40 % av stubbarna infekterats.
Skogsägare som arbetat vid LRF Konsult Skogsbyrån i nästan 10 år.
Passiv medlem i LRF och Mellanskog.
Odlar även hybridasp på åkermark och får EU-stöd för det, och förundras över att inte fler också gör det...
Passiv medlem i LRF och Mellanskog.
Odlar även hybridasp på åkermark och får EU-stöd för det, och förundras över att inte fler också gör det...
mån 12 jul 2010, 18:25#95957
Vad jag vet finns det inga undersökningar på att det funkar riktigt bra i skogsmark!
Rätta mig gärna om jag har fel.
mvh
just_det skrev:rotstop funkar bra och är miljövänligt..
Vad jag vet finns det inga undersökningar på att det funkar riktigt bra i skogsmark!
Rätta mig gärna om jag har fel.
mvh
John Deere 1170
tis 27 jul 2010, 08:19#96870Om Rotstop fungerar riktigt bra? Tja... det är ju en smaksak att avgöra var gränsen för "riktigt bra" går.
Men det finns en gammal FaktaSkog från SLU som baseras på undersökningar i skog.
http://www2.slu.se/forskning/2005/faktaskog/FS05-09.pdf
Men det finns en gammal FaktaSkog från SLU som baseras på undersökningar i skog.
http://www2.slu.se/forskning/2005/faktaskog/FS05-09.pdf
tor 29 jul 2010, 14:23#97031Jag tror inte speciellt mycket på rotstop,det är bara ett sätt för bolagen och industrin att få fram virke året om.
John Deere 1170
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).