Gallring

Många gamla toppbrutna stammar

20 inlägg 10880 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

axwell  
#88197 Tag ner de flesta utom enstaka grövre "torrakor" där kan hackspetten göra boplats för rovfåglar som i sin tur bekämpar skogssorkar. Förr eller lite senare blåser de spröda omkull, trots att de är lättare än levande träd slår de hårt i backen och inte alltid precis ut från stubben, de knäcks lätt och kan då skada småplant.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Micael  
#88422 Tackar för alla svar :) Känns bra med lite tips och råd från er att ta åt sig av. Imorgon bär det av till skogs för en trevlig dag i förhoppningsvis solsken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Umea  
#352048 Hej !

Detta är en tråd från 2010 som jag just läst.

Jag ska röja ung björkskog och har funderat på hur hårt jag ska våga ta.

Jag önskar att björkarna inte ska nicka ned sig för mycket under snön i vinter.

I denna tråd har signaturen nisse skrivit :


Jag röjde en eftersatt björkslaneskog för några år sedan. Vintern efter hade minst 50% bugat. Nu har de flesta rest sig,men få är raka o fina.
Här skulle jag ha röjt i två steg.

Nisse ! Om du ser detta hur gammalt var ditt björkbestånd ? Hur skulle du i efterhand ha gjort om du fått göra om det ?

Ni andra forum medlemmar

hur hade ni tänkt och gjort vad gäller

ung björkskogs röjning / tung björkskogsröjning ?

Tack på förhand !

Ha det så Bra !

Bästa hälsningar till er alla från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Många gamla toppbrutna stammar

sundelius  
#352093 Gör som Nisse sa, ta det i två etapper och röj gärna till våren så får björken en säsong på sig att stabilisera sig

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Umea  
#352161 När ni röjer björkbestånd i olika åldersklasser hur långt mellanrum lämnar ni mellan stammarna ?

Första röjningen ?

Andra röjningen ?

Samt hur lång tid tycker ni man ska väntar mellan de två röjningarna ?

Björkbestånden som ska röjas är i olika åldrar.


Ha det så bra och va rädd om er !

Bästa hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).