Gallring

Många gamla toppbrutna stammar

20 inlägg 10852 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Många gamla toppbrutna stammar

Micael  
#87991 Hejsan!

För det första är jag ny i skogen, håller på att lära mig allt eftersom. :wink:
Har fått tillåtelse av en vän som har lite skogsmarker att röja upp efter vinterns framfart, och ta detta som ved till mig.

Det mästa är toppbrutna träd av klenare slag efter vintern som jag rensat upp. En sak jag funderat på är att det står rätt många toppbrutna stammar kvar efter tidigare vintrar?
En del verkar va rätt gammla då dom börjat tappa bark osv men också lite färskare träd.
Sparar man dessa stammar för någon anledning eller är det bara markägaren som varigt "slö" och inte rensat bort efter tidigare vintrar?
De handlar främst om gran och tall.

Eller gör man skogsägaren en tjänst om man även rensar ur dessa äldre toppbrutna stammar?

Vill ha lite feedback innan jag frågar han om han vill jag ska ta med dessa gammla toppbrutna träd också.

Mvh// Micael



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Torparn79  
#87993 det har nog med "tidsbrist" alternativt slöhet/ointresse att göra.. (min spekulation)

iofs, är man miljövän så kan man ju spara sådana stammar som boställe åt insekter och födoplats/boplats åt fågellivet..
men risken med att göra så är väl att man ökar frekvensen av bl a barkborrar vilket inte är helt lyckat, fråga dom som är drabbade..

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

axwell  
#87998 Toppbrutna granar få nästan alltid skogsröta, ta ner dem nu, senare kryper rötan längre ner.

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Micael  
#88005 Okej, anade att det var som ni säger men ny som man är så vill man ha lite bekräftelse på att man tänker rätt.
Att han skulle va någon miljövän av det slaget har jag svårt att se, har alltid fått uppfattningen av att han är "rädd" om sin skog och sköter den....märkligt.

Har hittat 6st vindfällor som är gamla som tidigare varigt fina timmer stammar som nu är ruttna och förstörda.

En annan fråga som jag funderat på är, det står en del björkar inne i granbestånden som är mellan 5-10cm i rotändan, dessa står som pilbågar med toppen i marken efter den tunga snön.
Klarar dessa björkar att räta upp sig igen eller är det också något man bör ta med när man ändå håller på?

Givetvis så är det markägaren som får bestämma hur han vill ha det på sin mark, jag frågar för att skaffa mig själv kunskap :)

Mvh//Micael

   TS
Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88016 Ta med björkarna du! Står de inne i granskogen så är de inget att glädja sig åt även om de skulle räta upp sig. Var försiktig när du sågar ner dom bara!

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

axwell  
#88017
Micael skrev:Klarar dessa björkar att räta upp sig igen eller är det också något man bör ta med när man ändå håller på?


Den frågan har varit uppe tidigare, råden som gavs var skiftande. Jag menar att om björken är proportionerligt växt så är det värt ett försök, men om den är lång och ranglig med ett litet grenverk; ta bort den.

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Micael  
#88034
Skogsola skrev:Ta med björkarna du! Står de inne i granskogen så är de inget att glädja sig åt även om de skulle räta upp sig. Var försiktig när du sågar ner dom bara!

Okej, det är inte mycket till björkar så då får dom åka med. Jo det är inte helt ofarligt att ta dessa träd, även om de är små så har dom bra kraft i sig endå.
Tack för rådet :wink:
axwell skrev:
Micael skrev:Klarar dessa björkar att räta upp sig igen eller är det också något man bör ta med när man ändå håller på?


Den frågan har varit uppe tidigare, råden som gavs var skiftande. Jag menar att om björken är proportionerligt växt så är det värt ett försök, men om den är lång och ranglig med ett litet grenverk; ta bort den.

Okej, låter som ett bra metod för att utgöra vilka man ska ta med.
De björkar jag sett har varigt långa smala med enstaka grenverk, antar att det är en av anledningarna att de klarar av den tunga snön så dåligt och därav står med "huvudet" i backen.

Mvh//Micael

   TS
Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88036 Jag röjde en eftersatt björkslaneskog för några år sedan. Vintern efter hade minst 50% bugat. Nu har de flesta rest sig,men få är raka o fina.
Här skulle jag ha röjt i två steg.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Micael  
#88120 Har nu varigt i kontakt med markägaren och ställde frågan hur hårt han ville jag skulle gallra ur, och det verkade som han visste att det stod mycket gammalt som ska bort men inte riktigt haft tid/utrustning för att göra detta.
Så nu åker det gamla med också som inte är nått att spara på, lika bra när man ändå håller på.

Mycket frågor från en som vill lära sig allt, men hur är det med träd som dött. Vi här runt kallar dom (töregran, töretall) då kanske ni vet vad jag menar? Det står en del stammar av detta slag också, är det bra att spara några av dessa just för fågelliv samt insekter?
Eller drar det åt sig objudna insekter som förstör skogen runtomkring, vilket det är bättre att ta ner dessa med?

Mvh//Micael
Senast redigerad av Micael tor 08 apr 2010, 21:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88131 Tycker det är kanonbra att du ställer många frågor, då kan jag "hänga på" och lära mig en massa mer jag också :grin:

Användarvisningsbild

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Fiat 4WD  
#88147 Dagens!

Fråga på bara det döker alltid upp lite värdefulla nyheter med alla synpunkter å svar!

Det är ju precis detta forumet är till för :ugeek:

lycka till
Anders

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Micael  
#88171
Uvskogen skrev:Tycker det är kanonbra att du ställer många frågor, då kan jag "hänga på" och lära mig en massa mer jag också :grin:

Det är bara å hänga på, å även ställa frågor om så önskas :wink:
Fiat 4WD skrev:Dagens!

Fråga på bara det döker alltid upp lite värdefulla nyheter med alla synpunkter å svar!

Det är ju precis detta forumet är till för :ugeek:

lycka till
Anders

Trevligt med såna kommentarer, ofta blir man lite "idiot" förklarad för att man ställer frågor som nybörjare, vilket kanske svaren är självklara för andra mer erfarna. Men alla är vi nybörjare och jag en av dem :grin:

Tack :)

Får vi se om någon har några råd att ge vad gäller töre tall som jag nämde tidigare:)
Det jag vill veta är igentigen, förstör dem övrig produktiv skog som står i närheten och bör tas ner pga det?
Eller...gör det varken till eller ifrån om de står kvar några för övrig skog?

Tänker som så att gör det inte övrig skog någon skada av att det står några kvar så kan jag gärna lämna dessa för fågel samt insektsliv.

Mvh//Micael
Senast redigerad av Micael tor 08 apr 2010, 21:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88173 Gamla döda träd är populära för sällsynta skalbaggar och naturmuppar. De gör ingen skada på den växande skogen. Men tio kubik torrträd ersätter ju en kubik dyr och miljöfarlig olja som pumpas upp av islamistiska terrorister. Ta med de flesta torrträden men lämna några av de grövsta

Användarvisningsbild

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88180 Generellt brukar man säga att träd som har dött under det senaste året ofta lockar till sig sådan ohyra som också kan skada levande träd. Alltså är det en god skogshygienisk gärning att snarast forsla ut dessa träd ur skogen.

På träd som har varit döda en längre tid än ca 1 år trivs inte ohyran, så dessa träd gör ingen egentlig hot mot levande träd. Tvärt om kan de vara ett utmärkt substrat för diverse virkesnedbrytande organismer som s.k. naturvänner (ofta kallade naturmuppar eller miljömuppar på detta forum) vill se betydligt mer utav. Så dessa kan ur skogshygienisk synpunkt gärna vara kvar. Å andra sidan har även dessa träd ett inte obetydligt ekonomiskt värde som biobränsle (rötved).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Många gamla toppbrutna stammar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88183 Om barken är borta gör de ingen skada, utan snarare tvärt om. Jag hde nog lämnat om det stått en eller två lite för sig. En grupp på tio hade det varit svårt att lämna allt, då hade nog girigheten tagit över handen. Men jag har aldrig stått inför problemet än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).